Korps: Friesland, plaats: Fryslân 27-02-2003
Politieberichten van 26/2 (13.00 uur) t/m 27/2 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak auto
Dinsdag tussen 15.00 en 23.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Mr. P.J. Troelstraweg. De linker portierruit werd ingeslagen. Uit de auto werden een radio/cd-speler en 35 cd`s weggenomen. De eigenaresse, een 24-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Drachten: aanrijding met lichtgewonde
Woensdag omstreeks 12.25 uur vond op de Zuidkade een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurder van de personenauto, een 27-jarige inwoner van Drachten, keerde zijn voertuig op de weg en zag daarbij een fietsster over het hoofd. Hij reed tegen de fiets aan. De bestuurster van de fiets, een 46-jarige inwoonster van Drachten, kwam daarbij ten val. De vrouw liep verschillende schaafwonden op aan haar enkels en knieën. De verwondingen werden ter plaatse door het ambulancepersoneel behandeld, waarna de vrouw naar huis werd gebracht.

Dokkum: diefstal velgen
Van dinsdag op woensdag werden van een auto, die geparkeerd stond bij een garagebedrijf aan de Holwerderweg, vier licht metalen velgen gestolen. De waarde van de velgen is niet bekend. Een medewerker van het garagebedrijf, een 18-jarige inwoner van Broeksterwoude, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: dealer aangehouden
Woensdag omstreeks 15.50 uur werd op het Piet Kramerplein een 38-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden ter zake dealen. De verdachte was in het bezit van 20 bolletjes cocaïne (2.2 gram). De cocaïne werd in beslag genomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en na verhoor werd hij weer in vrijheid gesteld.

Heerenveen: wisseltruc
Woensdag tussen 14.45 en 15.00 uur trachten een man en een vrouw bij een tweetal winkels aan de Dracht door middel van een wisseltruc geld ( 50.-) te wisselen. De truc was echter door alertheid van het personeel niet gelukt. De man en vrouw zijn daarop weggereden een wit camperbusje. Van hen is een summier signalement bekend. De omgeving werd door een patrouille nog afgezocht, doch leverde geen resultaat op.

Hurdegaryp: onder invloed
Woensdag omstreeks 17.00 uur zag een surveillerende agent dat op de ventweg van de Rijksstraatweg twee auto`s met een behoorlijke snelheid (ongeveer 90 kilometer per uur) kort achter elkaar reden. In het dorp stopten beide bestuurders en werden zij door de agent aangesproken. Beide bestuurders bleken gedronken te hebben. Beiden, een 22-jarige inwoner van Hurdegaryp en een 18-jarige inwoner van Hurdegaryp, werden overgebracht naar het bureau. Aan het bureau blies de oudste 540 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 5 uren. De jongste blies 285 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur. Tegen beide bestuurders werd proces-verbaal opgemaakt.

Drachten: straatroof
Woensdag omstreeks 16.15 uur liep een 80-jarige inwoonster van Drachten door de steeg naast de kerk aan de Houtlaan. Zij liep in de richting van het parkeerterrein aan de Torenstraat. Plotseling werd de vrouw van achteren vastgepakt door een onbekend gebleven persoon, die een greep in haar tas deed, die de vrouw over haar schouder droeg. Uit de tas werd niets weggenomen. De vrouw kwam ten val en viel met haar hoofd tegen de muur. Zij liep verschillende schaafwonden op, die door de huisarts zijn behandeld. Het slachtoffer heeft aangifte gedaan. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: winkeldiefstal
Woensdag omstreeks 15.30 uur pleegden vier vrouwen een diefstal bij een winkel aan het Raadhuisplein. De vrouwen namen verschillende goederen (kledingstukken) weg uit de winkel en verlieten deze toen zonder te betalen. Zij werden hierbij betrapt door het personeel, die de vrouwen achtervolgenden. Op het parkeerterrein stapten de vrouwen in een personenauto en reden vervolgens weg. Een patrouille zag de auto rijden op de Rijksweg A7. De wagen werd aan de kant gezet en de vrouwen, 35, 30, 20 en 35 jaar, uit Lelystad en Almere werden aangehouden en overgebracht naar het bureau. In de auto werden een viertal zakken met gestolen kleding aangetroffen. De kleding werd in beslag genomen en is vermoedelijk afkomstig uit meerdere winkels. Een medewerkster van de winkel in Drachten, een 36-jarige inwoonster van Wijnjewoude, heeft aangifte gedaan. Tegen de vrouwen is proces-verbaal opgemaakt.

Drachten: vergeten juspan
Woensdag omstreeks 15.50 uur kwam er een melding binnen van een woningbrand aan de Engwerd. De brandweer was reeds ter plaatse, doch van een brand was geen sprake. De 61-jarige bewoner was op bezoek gegaan en had vergeten de pan met vlees van het vuur te halen. Het gevolg was dat de gehele woning rookschade opliep.

Oudehaske: aanrijding met drank
Woensdag omstreeks 18.40 uur vond op de Rijksweg A7 een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto raakte door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam in de bermsloot tot stilstand. De bestuurder zat nog in de auto toen de politie ter plaatse kwam. De auto werd door omstanders vastgehouden, zodat deze niet verder de sloot in kon glijden. De bestuurder kon zelf uit het voertuig komen. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, waarbij bleek dat hem niets mankeerde. Daar de man, een 50-jarige inwoner van Joure, gedronken had, werd hij meegenomen naar het bureau. Aan het bureau blies de bestuurder 1135 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 15 uren. Tevens werd het rijbewijs van de man in gevorderd. De auto moest worden weggesleept.

Noarburgum: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 21.30 uur vond op de Noordelijke parallelweg van de Rijksstraatweg een eenzijdig ongeval plaats. In een bocht van de weg reed een bromfietsbestuurder, een 52-jarige inwoner van Noardburgum, rechtdoor. Hij kwam in de struiken naast de weg tot stilstand. De man liep hoofdletsel op en werd overgebracht naar het MCL-Zuid.

Heerenveen: vernieling
Woensdag omstreeks 23.05 uur werd op de Herenwal een 28-jarige inwoner van Heerenveen aangehouden ter zake vernieling. De verdachte kon mede aan de hand van getuigen worden aangehouden. De verdachte had kort daarvoor op de Gedempte Molenwijk een ruit van de zaak "Poolbrothers" vernield. Het schadebedrag is niet bekend. De verdachte, die onder invloed van alcohol verkeerde, werd overgebracht naar het bureau. De eigenaar van de zaak moet nog worden gehoord. Tegen de verdachte is proces-verbaal opgemaakt.

Wanswert: onder invloed
Donderdag omstreeks 01.15 uur werd op de Iedyk een bestuurster van een bestelauto gecontroleerd. De bestuurster, een 47-jarige inwoonster van Wanswerd, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 410 ug/l. Tegen de vrouw werd proces-verbaal opgemaakt en zij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Lemmer: onder invloed
Donderdag omstreeks 02.25 uur werd op de Sluisweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 39-jarige inwoner van Rutten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 430 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Persberichten regiopolitie Friesland 27-02-2003 '