Korps: Friesland, plaats: Friesland 28-05-2002
Politieberichten van 28 mei (07.00 - 13.00)

Breezanddijk: snelheid
Maandag omstreeks 20.10 uur werd op de Afsluitdijk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 57-jarige inwoner van Wognum, reed met een snelheid van 235 kilometer per uur, terwijl aldaar 120 is toegestaan. De bestuurder kreeg een bekeuring en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: inbreker aangehouden
Vannacht omstreeks 05.20 uur werd ingebroken in een snackbar aan de Bolswarderweg. Aan de achterzijde werd en ruit vernield. De verdachte werd hierbij gewond. Door het bloedspoor te volgen werd de verdachte, een 41-jarige inwoner van Sneek, iets verderop bij de bushalte aangetroffen. De man was gewond aan zijn hand. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachte is ingesloten.

Harlingen: diefstal auto
Van maandag op dinsdag werd vanaf het Noordijs een personenauto, merk Opel Kadett, kleur grijs, voorzien van het kenteken XD-13-VD, gestolen. De auto stond op de parkeerplaats naast de woning van de eigenaresse, een 28-jarige inwoonster van Harlingen, die aangifte heeft gedaan.

Leeuwarden: diefstal auto
Tussen afgelopen donderdag en dinsdag werd vanaf het Oldehoofsterkerkhof een personenauto, merk Peugeot, type 309, kleur blauw, voorzien van het kenteken RP-67-PN, gestolen. De eigenaresse, een 24-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Harlingen: geen rijbewijs
Dinsdag omstreeks 09.30 uur werd op de Westerzeedijk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 40-jarige inwoner van Zurich, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Tevens bleek de auto niet verzekerd te zijn. De auto werd in beslag genomen. De bestuurder kreeg een bekeuring. Hij was de afgelopen twee jaar reeds driemaal bekeurd voor het rijden zonder rijbewijs.

Leeuwarden: vrouw aangerand
Afgelopen vrijdag omstreeks 16.00 uur liep een 80-jarige inwoonster van Leeuwarden over het Hoeksterend. Terwijl de vrouw daar liep werd ze aangesproken door een jongen die haar de tijd vroeg. Vervolgens begon de jongen de vrouw onzedelijk te betasten en onzedelijk taal uit te slaan. Ook probeerde de verdachte nog de portemonnee te rollen, hetgeen niet lukte. Het signalement van de verdachte luidt als volgt: circa 15 17 jaar, blank, lente circa 1 meter 55, donkerblond haar, spits gezicht en waarschijnlijk een rood Fleecejack dragend. De politie komt graag in contact met eventuele getuigen op het algemene nummer van de politie Friesland, 0900 8844.

Grou: pont vaart even niet
Maandag omstreeks 09.00 uur kreeg de politie een melding dat de inrit van de pont naar De Bird werd geblokkeerd door een vrachtwagen. De vrachtwagen was geladen met beton. De schipper wilde de weegbrief zien in verband met eventuele aansprakelijkheid bij een te zware lading. Ondertussen werd de chauffeur gevraagd de vrachtwagen de verwijderen, omdat zich een lange file (enkele tientallen autos) zich ontwikkelde. De chauffeur, een 38-jarige inwoner van Drachten, weigerde, ook nadat hij tweemaal gevorderd werd, de vrachtwagen te verplaatsen. Hierop is de man aangehouden en overgebracht naar het bureau.

Bureau Communicatie, telefoon 058 - 880 8272

Deel: ' Persberichten regiopolitie Friesland 28-05-2002 '