Korps: Groningen, plaats: Diverse 26-02-2003
Woensdag 26 februari 2003

Dagelijkse berichten regio Groningen

Veendam: GSM in beslag genomen voor bellen 112
Bij een 48-jarige Veendammer heeft de politie dinsdagavond zijn GSM in beslag genomen. De man belde enkele uren achtereen bij voortduring het 112 alarmnummer. Verzoeken vanaf de 112-centrale om daarmee op te houden hielpen niet, waarop de politie naar zijn woning in Veendam ging en het toestel in beslag nam. De man verzette zich daartegen en wilde de politieagenten schoppen en slaan. Dit kon worden voorkomen. De man werd aangehouden en voor verhoor meegenomen naar het politiebureau. Daar gaf hij toe dat hij steeds maar weer belde omdat hij hulp voor zijn zieke vrouw wilde. De huisarts was reeds geraadpleegd volgens de man, maar dat vond hij niet voldoende, `de politie moest maar opdraven`. De Veendammer verkeerde onder invloed van alcohol. Na verhoor kon hij weer naar huis. De politie maakt proces-verbaal op.

Musselkanaal: auto over de kop, bestuurster met de schrik vrij Een 20-jarige automobiliste uit Stadskanaal had dinsdagmiddag wel heel veel geluk toen ze met haar auto over de kop vloog in de Sluisstraat in Musselkanaal. Ze liep daarbij totaal geen verwondingen op en kon zelf uit de auto komen. Vermoedelijk doordat ze tegen een opstaande rand aan de rechterkant van de weg reed verloor ze de macht over het stuur waarna de auto tegen een lichtmast knalde. Door de klap kieperde de auto over de kop waarbij benzine en olie uit de auto op het wegdek terechtkwamen. Een bergingsbedrijf heeft de zwaar beschadigde auto afgevoerd en heeft de weg gereinigd.

Leek: diefstal brillenzaak op gelost
De diefstal uit de etalage van een brillenzaak aan de Tolberterstraat die in de nacht van 29 op 30 januari 2003 had plaatsgevonden is opgelost. Voor de diefstal waarbij vier dure brilmonturen waren meegenomen, nadat een gat in de etalageruit was gemaakt, is een 19-jarige inwoner van Leek aangehouden. Hij heeft de diefstal bekend, waarbij hij verklaarde de diefstal in een dronken bui gedaan te hebben De monturen zijn inmiddels weer terug bezorgd bij de eigenaar. De Leekster kwam uit het onderzoek naar voren als verdachte, waarna hij werd aangehouden. Hij is inmiddels weer op vrije voeten gesteld.

Snelheidscontroles
Op de A7 bij Winschoten is dinsdagmorgen een 47-jarige automobilist uit Vries bekeurd voor te hard rijden op een gedeelte waar wegwerkzaamheden werden uitgevoerd. Er gold daarom een maximumsnelheid van 70 km/u. De inwoner van Vries reed met een snelheid van 125 km/u daar langs. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. Op de Rijksweg 33 bij Wildervank werden 1370 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 7 te hard. De hoogst gemeten snelheid was 114 km/u waar 100 km/u was toegestaan. In Lauwerzijl zijn 87 voertuigen gecontroleeerd op een gedeelte van de Stadsweg waar maximaal 80 km/u van kracht was. Vier automobilisten overschreden de maximumsnelheid. De hoogst genoteerde reed 107 km/u.

Groningen: verkeerscontroles
De politie heeft dinsdagmiddag enkele verkeerscontroles gehouden. Op het Hereplein kregen 22 automobilisten een bekeuring. Hier reden 17 bestuurders in hun auto zonder de gordel te dragen, twee keer werd een geslotenverklaring genegeerd, twee keer belde de bestuurder niet handsfree en een keer was de APK van een auto verlopen. Bij een radarsnelheidscontrole op de Friesestraatweg werden 24 bestuurders bekeurd. De hoogst gemeten snelheid bedroeg hier 104 km/uur, waar 80 km/uur is toegestaan. In totaal werden op deze locatie ruim 1500 voertuigen gecontroleerd. Tenslotte vond ook een snelheidscontrole op de Beneluxweg plaats. Hier werden 2025 voertuigen gecontroleerd, waarvan 118 bestuurders in overtreding waren. De hoogst gemeten snelheid bedroeg hier 98 km/uur, waar 70 km/uur is toegestaan.

Groningen: politie houdt autokraker aan
Op de Noorderhaven heeft de politie dinsdagochtend een 35-jarige man uit Groningen aangehouden voor inbraak in een auto. Politieagenten zagen tijdens hun surveillance dat de Stadjer bezig was om met een schaar het slot van een geparkeerde auto te forceren. De man kon direct worden aangehouden. De portiersloten aan zowel bestuurders- als passagierszijde bleken te zijn geforceerd. De dienders troffen bij de autokraker een schaar aan. Op het politiebureau werd de man gehoord. Hij bekende de poging tot inbraak. Volgens eigen zeggen wilde hij gaan slapen in het voertuig. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen: blinde vrouw aangereden op zebrapad
Een blinde vrouw van 76 jaar uit Groningen is dinsdagochtend op een voetgangersoversteekplaats van de Petrus Campersingel aangereden en gewond geraakt. De vrouw liep op het zebrapad en wilde de Petrus Campersingel oversteken. Vervolgens werd het slachtoffer aangereden door een 73-jarige man, ook uit de stad. De vrouw kwam hierop te vallen en raakte gewond. Zij is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft van het ongeval een rapport gemaakt.

Groningen: vervelende man aangehouden
De politie heeft dinsdagnacht in de Poelestraat een 26-jarige man uit Groningen aangehouden voor het niet voldoen aan een bevel. Politieagenten surveilleerden op genoemde locatie toen de Stadjer voor de dienstauto ging staan. Ondanks meerdere vorderingen van de dienders bleef de vervelende man hardnekkig weigeren en ging hij niet weg. Hij werd hierop aangehouden. Op het politiebureau werd de Stadjer later gehoord. Volgens eigen zeggen wist hij door overmatig alcoholgebruik niet wat hij deed. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen: alcomobilist rijdt tegen boom
De politie heeft dinsdagnacht op de Radesingel een 21-jarige man uit Hoogezand aangehouden voor rijden onder invloed. De man was door onbekende oorzaak met zijn auto op de Radesingel tegen een boom gereden. Direct bij de komst van de politie werd de man vervelend en recalcitrant. De Hoogezandster weigerde om mee te werken aan een blaastest, waarna hij door de agenten werd aangehouden. Hierbij verzette hij zich hevig en bedreigde hij de dienders. Ook beledigde hij de agenten door te schelden en te spugen. Met gepast geweld kon hij worden overmeesterd en worden ingesloten op het politiebureau. Bij de ademanalyse bleek dat de Hoogezandster 1,55 promille alcohol in zijn bloed had. Hij zal vandaag nader worden gehoord. De politie maakt proces-verbaal tegen de verdachte op.

Groningen: inbreker aangehouden
De politie heeft dinsdagnacht op de A-weg een 39-jarige man uit Groningen aangehouden voor poging inbraak. De Stadjer kon worden aangehouden op basis van een opgegeven signalement. Hij zou korte tijd eerder met een baksteen een ruit van een sigarettenwinkel op de Paterswoldseweg hebben ingegooid. De politie onderzoekt de poging inbraak. De verdachte zal worden gehoord.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900-8844 (lokaal tarief)

Deel: ' Persberichten Regiopolitie Groningen 26-02-2003 '