Korps: Groningen, plaats: Diverse 27-02-2003
Persberichten Regiopolitie Groningen
Donderdag 27 februari 2003

Dagelijkse berichten

Groningen: vrouw poogt Stadjer te beroven
Een onbekende vrouw heeft woensdagavond op de Eikenlaan gepoogd een 48-jarige man uit Groningen te beroven. Tijdens het pinnen van geld kreeg de Stadjer een hard voorwerp in zijn rug, waarna de vrouw geld van hem eiste. Vervolgens ontstond een worsteling tussen beiden, waarna de man de straatroofster wist te overmeesteren. Het harde voorwerp bleek een aansteker te zijn. Uiteindelijk wist de vrouw zich toch te bevrijden en wist zij ook te ontkomen. De Stadjer doet aangifte.

Groningen: man valt uit boom
Op de Ter Braaklaan is woensdagmiddag een 47-jarige man uit Gasselternijveen bij tuinwerkzaamheden uit een boom gevallen. De Drent was bezig met het snoeien van een boom en stond daarom op een ladder. De man viel vervolgens van de ladder en zakte door het dakje van een schuur. Het slachtoffer werd met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd.

Groningen: Stadjers met hard drugs aangehouden
De politie heeft woensdagavond in de Schuitemakersstraat twee mannen in de leeftijd van 20 en 21 jaar, beiden uit Groningen, aangehouden, omdat ze verdovende middelen bij zich hadden. Beiden werden in hun auto gecontroleerd. De 21-jarige bestuurder was uit de auto gestapt en had iets in het water van het Kleine der A gegooid. De politieagenten zagen in het water drie bolletjes met op cocaïne gelijkende stof drijven. Zowel de bestuurder als de passagier werden vervolgens aangehouden. Vervolgens werd bij een onderzoek in de woning van de bestuurder in een zakje 40 gram en drie bolletjes met totaal drie gram cocaïne aangetroffen. De verdachten zijn ingesloten. Zij worden vandaag gehoord. De verdovende middelen zijn in beslag genomen.

Groningen: verdachte wederom in de fout
De politie heeft woensdagmiddag wederom een 39-jarige verdachte uit Groningen aangehouden. De man was enkele uren eerder in vrijheid gesteld, maar werd bij het plegen van een diefstal van parfum in de Herestraat op heterdaad aangehouden. De veelpleger bleek tevens een winkelverbod voor de betreffende winkel te hebben. Hij werd op het politiebureau gehoord en kreeg een dagvaarding uitgereikt. De politie maakt proces-verbaal op. Na verhoor mocht de verdachte het politiebureau verlaten.

Groningen: diverse verkeerscontroles
Bij een snelheidscontrole woensdagmiddag op de Van Swietenlaan heeft de politie 9 bestuurders bekeurd voor te hard rijden. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 81 km/uur, waar 50 km/uur de maximum toegestane snelheid bedroeg. Ook op de Zonnelaan werd woensdagochtend de snelheid van passerende autos gemeten. Op deze locatie reden 18 bestuurders te hard. Hier was de hoogst gemeten snelheid 75 km/uur, waar 50 km/uur mag worden gereden. Op de Zonnelaan werden 453 voertuigen gecontroleerd. Woensdagmiddag werd op de Osloweg tevens gecontroleerd op het dragen van de autogordel. Van de 230 gecontroleerde voertuig droegen vier bestuurders geen gordel. Zij kregen een bekeuring uitgereikt. Ten slotte werd woensdagmiddag ook op de Kieler bocht de snelheid gemeten. Veertien bestuurders reden op deze weg te hard. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 78 km/uur, waar 50 km/uur is toegestaan.

Groningen: politie houdt woninginbreker aan
De politie heeft woensdagochtend op de Aweg een 37-jarige man uit Eelde aangehouden op verdenking van poging tot inbraak. De Eeldenaar was in een woning aan de Hoendiepskade door de bewoner overlopen en vervolgens gevlucht. De Drent kon op basis van een goed signalement worden aangehouden. Hij werd door twee getuigen, waaronder de bewoner, herkend als de inbreker. De verdachte is op het politiebureau gehoord en werd vervolgens in vrijheid gesteld. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen: slapende autodieven aangehouden
De politie heeft woensdagmiddag op het Wielewaalplein twee Stadjers, een vrouw en een man van beiden 39 jaar, aangehouden voor autodiefstal. De twee lagen te slapen in een gestolen auto, waarna ze werden ingerekend. In het voertuig trof de politie diverse goederen aan die mogelijk van diefstal afkomstig zijn. De verdachten zijn ingesloten. Zij worden nader gehoord. De politie stelt een onderzoek in naar de herkomst van de aangetroffen goederen.

Ter Apel: alcomobilist
Een 71-jarige uit Ter Apel is woensdagnacht bekeurd voor het rijden onder invloed. De man werd gecontroleerd tijdens een routinecontrole op de Vinkenslag in zijn woonplaats. Daarbij bleek dat hij te veel had gedronken. Aan het politiebureau wees de test uit dat hij 1.3 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een rijverbod van 5 uur.

Garrelsweer: dodelijk ongeval
Bij een ongeval op de N360 ter hoogte van Garrelsweer is woensdagnacht een 41-jarige inwoner van Hoogezand om het leven gekomen. Betrokkene botste omstreeks 1.30 uur door onbekende oorzaak op een boom en was vermoedelijk op slag dood. Uit het onderzoek is gebleken dat de Hoogezandster met een zeer hoge snelheid moet hebben gereden. Dit gezien de schade, waarbij de auto geheel uiteen is gereten. Brokstukken van de auto lagen in de berm over grote afstand verspreid. Het verkeer is gedurende de bergingswerkzaamheden omgeleid via de Oude Rijksweg. De technische verkeersdienst stelt nog een nader onderzoek in.

Marum: Auto over de kop op de A7
Bij een botsing tussen twee personenautos, woensdagmiddag op de A7 bij Marum, is een inzittende licht gewond geraakt. Het betreft een 32-jarige inwoonster van Waskemeer die met beenletsel ter behandeling naar het ziekenhuis werd overgebracht. De vrouw reed in haar personenauto over de A7 richting Drachten, maar werd plotseling geconfronteerd met een langzaam rijdende file. Zij remde daardoor te abrupt, waardoor haar auto dwars op de rijbaan kwam te staan. Een achteropkomende automobilist een 39-jarige inwoner van Drachten bootste daardoor achter op haar auto. Zijn auto sloeg daarna over de kop en kwam tegen de vangrail tot stilstand. Het verkeer kon doorrijden over een rijstrook maar liep grote vertraging op. De eerste melding was dat er sprake was van ernstig letsel Dit bleek niet het geval te zijn waardoor de traumaheli die ook was uitgerukt weer terug kon keren.

Kornhorn: verkeerscontrole
Tijdens een verkeerscontrole op de Noordwijkerweg bij Kornhorn zijn verschillende bekeuringen uitgedeeld. Zo werden er 29 bestuurders bekeurd voor te snel; rijden. De hoogst genoteerde reed 72 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Voor het niet dragen van de gordel werden elf automobilisten bekeurd. Andere bekeuringen werden gegeven voor het niet tonen van het rijbewijs (3), kentekenplaten die slecht leesbaar waren (2), een ondeugdelijke losbreekinrichting (2) en een gladde band.

Inlichtingen, afdeling Communicatie, 0900-8844 (lokaal tarief)

Deel: ' Persberichten Regiopolitie Groningen 27-02-2003 '