Nieuws van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Perskaart en De Journalist met korting

GKf-leden kunnen dit jaar, als proef, tegen een gereduceerd tarief een abonnement op De Journalist krijgen en de IFJ/NVJ-perskaart ontvangen. Dat zijn GKf, een organisatie voor rond de 190 freelance beroepsfotografen, en NVJ overeengekomen. De regeling geldt voor 1999, na dat jaar zullen beide organisaties de samenwerking evalueren. Volgens GKf-voorzitter Martijn de Jonge hebben inmiddels zo'n 35 GKf-leden zich aangemeld voor de zogenoemde 'GKf-Plus-regeling'. De NVJ had als voorwaarde gesteld dat minimaal dertig GKf-ers mee moeten doen. Slechts een deel van de GKf-leden is fotojournalist. De organisatie geeft zelf het kwartaalblad Hollands Licht uit.

GKf is ontstaan als organisatie voor geëngageerde documentairefotografen. Later hebben zich ook onafhankelijke kunstfotografen bij de organisatie aangesloten. Martijn de Jonge zegt eerst de huidige regeling te willen evalueren alvorens vooruit te lopen op eventuele andere terreinen waarop beide organisaties samen zouden kunnen werken. 'We komen elkaar nu in de Fotografenfederatie al regelmatig tegen. Ik sluit niet uit dat we nog op andere terreinen gaan samenwerken, maar eerst moeten we dit project afwachten.'

Deel: ' Perskaart en De Journalist met korting voor GKf-leden '