Ingezonden persbericht

Persverklaring naar aanleiding van reeks aanvallen op zowel de Koerdische mensen als de Koerdische verenigingen in Europa.

Aanvallen op Koerdische stichtingen/verenigingen in Europa zetten zich voort.

Op woensdag 9 januari jl. Zijn er drie vrouwelijke Koerdische politieke activisten vermoord in Parijs. Naar aanleiding hiervan zijn verschillende oproepen geweest aan Europese landen om de Koerdische gemeenschap te beschermen. Ondanks deze oproepen, werden afgelopen weken verschillende Koerdische verenigingen aangevallen. Zo werd er in Wenen de Koerdische Culturele Centrum vernield en in Genk werd er een bom in de Koerdische vereniging gegooid waardoor het pand in vlammen is opgegaan. Verder vond er vandaag, wederom in Genk, een steekpartij plaats tussen een Koerdische jongen en een groep Turkse jongeren (zie internetlinks onderaan dit artikel).

Afgelopen zaterdag hebben de Koerden in Genk gedemonstreerd tegen de reeks aanvallen op de Koerden en de Koerdische verenigingen. Op de demonstratie kwamen 100 Turkse jongeren af (niet uit Genk, aldus de Belgische politie) om de demonstratie te verstoren. Soortgelijk actie hebben we vorige jaar oktober in Amsterdam ook meegemaakt. In Amsterdam vielen meer dan 150 Turkse jongeren de Koerdisch Nederlandse Culturele Centrum Amsterdam (KNCCA) aan.

Federatie van Koerden in Nederland (FEDKOM) maakt zich ernstige zorgen om de veiligheid van de Koerdische gemeenschap en veroordeeld deze aanvallen op de Koerden. De Koerdische gemeenschap voelde zich in Turkije niet veilig, maar nu heerst dit gevoel ook in Europa. De Koerden hebben de afgelopen weken met tienduizenden gedemonstreerd in Parijs tegen de moord op drie vrouwelijke Koerdische politieke activisten. Afgelopen zaterdag hebben ze gedemonstreerd in Genk, de stem van de Koerden moet nu gehoord worden door de autoriteiten. Wij hopen dat het bij de Nederlandse autoriteiten en verder in Europa inmiddels duidelijk is geworden dat de Turkse-rechtse groeperingen een gevaar zijn voor de veiligheid van Nederland, Europa en de veiligheid van Koerden en Koerdische instanties.

Fedkom roept de Nederlandse autoriteiten op om meer aandacht te besteden aan de veiligheid van de Koerden en hun verenigingen en stichtingen. Verder verzoeken wij de desbetreffende landen de onderzoeken naar deze aanvallen voort te zetten totdat er duidelijkheid is over de daders. Wij hopen dat Nederland zijn recht zal gebruiken om deze zaken op Europees niveau bespreekbaar te maken.

Deel: ' Persverklaring FedKom nav reeks aanvallen op koerden '