Peugeot nieuws op komende AutoRAI

(6 Januari 1999)

PERSBERICHT:

'Get FutuRAIsed' luidt het thema van de honderdste AutoRAI, die van donderdag 4 tot en met zondag 14 februari aanstaande in Amsterdam gehouden zal worden. Peugeot zal nadrukkelijk op het centrale thema aansluiten door op haar stand in de Hollandhal een kijkje te geven in de toekomst van het merk. Naast de futuristische 20hartje Coupé-Cabriolet en de al even bijzondere 206 Escapade, is er echter ook nieuws dat al binnen redelijk korte termijn bij de dealers in de showroom verschijnt.

Natuurlijk staat een flink deel van de 2.286 m2-grote stand van Peugeot op de AutoRAI in het teken van de 206, de auto die jongstleden september op de markt kwam en vorig jaar alleen al in Nederland ruim 13.000 orders opleverde. De. auto blijkt vooral aan te slaan vanwege z'n eigen, aantrekkelijke gezicht, z'n bovengemiddelde binnenruimte, z'n complete standaarduitrusting en niet in de laatste plaats, z'n uitstekende rij-eigenschappen. Er was al voorspeld dat het bestaande 206-gamma nog flink uitgebreid zou worden en dan met name aan de' top ervan. Zo pronkt op de AutoRAI onder andere de 206 GTI, die met een 100 kW/l38 pk-sterke 2,0 liter zestienkleppenmotor zeer sportieve prestaties op het scorebord zet en daarnaast qua uitrusting zelfs de meest verwende automobilist tevreden zal stellen. Verder staat er de 206 Roland Garros, die vernoemd is naar het prestigieuze Parijse tennistoernooi en met een glazen, 'panoramisch' dak en lederen bekleding vooral een chique nieuwkomer vormt. Ook de 206 HDD mag met recht het predikaat 'Nederlandse primeur' dragen. Hij is uitgerust met een 66 kW/90 pk-sterke 2,0 liter direct ingespoten dieselmotor met 'common rail'-techniek, die goede prestaties en een voorbeeldige souplesse koppelt aan een laag brandstofverbruik en gunstige emissie-waarden. Voor de GTI en Roland
Garros geldt dat ze in de loop van het voorjaar leverbaar worden. De 206 HDI volgt in september.

Bijzondere 206'en
'Eye-catchers' op de AutoRAI zijn verder enkele 206'en die wat langer op zich laten wachten of misschien wel helemaal nooit te koop zullen zijn. Op de autotentoonstelling van Genève verraste Peugeot vorig jaar met de 20hartje Coupé--Cabriolet, waarop de reacties dermate enthousiast waren, dat besloten is tot serie-productie ervan over te gaan. Deze auto waarbij het stalen dak desgewenst in zestien seconden in de kofferruimte verdwijnt om zo de coupé in een cabriolet te veranderen, zal in de loop van het jaar 2000 op de markt verschijnen. Of het met de 206 Escapade ooit ook zo ver komt, kan slechts de. toekomst uitwijzen. Het gaat hierbij om een auto die wel wat weg heeft van een break en waarbij de stilisten zichtbaar voortgeborduurd hebben op het onderwerp 'vrije tijd. Een auto die zeker nooit voor de reguliere verkoop beschikbaar komt, is de 206 WRC met 200 kW/300 pk sterke motor en vierwielaandrijving, een 'bom op wielen', waarmee Peugeot een gooi zal doen naar hetWereldkampioenschap Rally.

Nog meer nieuwtjes
Nieuws is er op de Peugeot-stand tijdens de AutoRAI niet alleen binnen de 206-familie. Er kan zo bijvoorbeeld ook kennisgemaakt worden met de nieuwe 406 SV 2.0 HDI, die voorzien is van een 80 kW/110 pk-sterke 2,0 liter diesel motor met directe inspuiting en 'common rail'. Met deze beresterke krachtbron onderstreept Peugeot andermaal haar leidende positie op het gebied van dieselmotoren. Verder beleeft ook de vernieuwde 806 tijdens de AutoRAI z'n Nederlandse debuut. Deze populaire ruimtewagen kreeg een facelift, waardoor hij met z'n uiterlijk weer helemaal aansluit bij de overige modellen uit het Peugeot-gamma. Nieuw voor Nederland is tenslotte de Peugeot Partner CombiSpace, die vanaf het voorjaar leverbaar wordt met een zijschuifdeur, waardoor de toegankelijkheid ervan nog verder verhoogd wordt.

Het spreekt voor zich dat op de Auto RAI ook het 106-, 306- en 605-gamma te bewonderen valt. Verder zal er ook een Formule 1-bolide van het Prost-Peugeot-team te zien zijn, waardoor een bezoek aan de Peugeot-stand al met al zeer de moeite waard is.

Deel: ' Peugeot nieuws op AutoRAI '




Lees ook