AutoRai

25-2-2003

Peugeot op de Autosalon van Genève

In 2002 heeft Peugeot opnieuw records gebroken met de verkoop van in totaal 1.955.000 personenauto's en bedrijfswagens, een stijging van 2,5 % t.o.v. het record in 2001. Voor 2003 is Peugeot vooralsnog marktleider in Nederland en staan de 307 en 206 op respectievelijk de eerste en de derde plaats in de modellenlijst.

Op de salon in Genève 2003 heeft Peugeot een stand van 2.300 m2, één van de vijf grootste stands van het Zwitserse tentoonstellingscomplex. Dit biedt de mogelijkheid om alle noviteiten te tonen die bijdragen aan het commerciële succes van dit jaar. Daarnaast is er ruimte voor alle bijzondere modellen die in 2002 werden geïntroduceerd en in 2003 voor het eerst een volledig jaar meedoen zoals de 307 SW, de 206 SW, de 807 en de nieuwe Partner MPV.

Onder de 37 tentoongestelde auto's bevinden zich twee nieuwe modellen die in de loop van dit jaar zullen worden geïntroduceerd: de 307 CC, die als concept-car al te zien was op de Mondial de Paris en de 206 RC; beide auto's worden nu in hun definitieve vorm gepresenteerd.

In het verlengde van de beide eerdere concept-cars de RC Schoppen en RC Ruiten op de vorige Salon van Genève, toont Peugeot opnieuw haar creatieve capaciteiten met twee nieuwe, aansprekende ontwerpen. Ten eerste de 807 Grand Tourisme, met een V6-motor en met een uiterst luxueus interieur.

Verder is er de Peugeot HOGGAR, als bewijs van de know-how en de enorme ervaring van Peugeot op technologisch gebied, met name voor wat betreft onderstellen en motorisering.

Vlakbij de HOGGAR staat ook de H2O concept-car die na het Franse en Nederlandse publiek nu aan de Zwitsers laat zien dat Peugeot zoekt naar alternatieve energiebronnen, zoals de brandstofcel die als energiebron voor deze auto werd gekozen.

De 307 CC, oftewel een droom komt uit
Het jaar 2003 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van de introductie van de langverwachte 307 Coupé-Cabriolet, die op de laatste Mondial de Paris nog als concept-car werd gepresenteerd. Deze veelbesproken auto wordt in Genève in zijn definitieve vorm gepresenteerd, waarbij opvalt dat veel van het originele ontwerp behouden is zoals zijn subtiele charme en zijn elegante vormen, maar ook de diodelichten achter en zijn ruime interieur met vier volwaardige zitplaatsen.

Styling van de carrosserie: design als kunstvorm Met de elegante lijnen van een sedan, het moderne front met voorbumper en brede luchtinlaat en zijn ranke profiel van voor tot achter kan de 307 Coupé-Cabriolet met recht een kunstwerk worden genoemd. De 307 Coupé-Cabriolet is 4,34 m lang en staat op dezelfde bodemplaat als de Berline waardoor de auto een bijzonder ruim interieur heeft. Het ontwerp vormt één vloeiend geheel zonder onderbrekingen, van de motorkap via de voorruit naar de schuin achterover geplaatste stijlen. Net als bij de 206 CC heeft de 307 Coupé-Cabriolet een elektrisch bediend vouwdak dat in een bergvak in de bagageruimte wordt opgeborgen. Als Cabriolet is er dan nog ruim 200 dm3 bagageruimte over en als Coupé zelfs 350 dm3.

Styling in het interieur: ruim, luxe en geraffineerd Het interieur van de 307 Coupé-Cabriolet verrast allereerst door zijn ruimte en biedt plaats aan vier inzittenden met alle comfort en veiligheid. Voor de 307 CC zijn speciale hoofd- en zij-airbags ontwikkeld. Het interieur wekt een gevoel van geborgenheid, net als bij de gewone 307. De beide voorste zitplaatsen zijn identiek aan die van de 307 Berline, de zitplaatsen achterin zijn aangepast aan de speciale structuur van de 307 CC. Vooral op schouderhoogte is de auto achterin opvallend breed.

Het interieur van de 307 CC is er in twee verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de motorisering (2.0 l met 100 kW of 2.0 l met 130 kW). Er is keuze tussen blauw en zwart. Daarnaast is er ook een volledig met leer bekleed interieur zoals we dat bij de concept-car 307 CC al zagen. Er keuze uit 4 kleuren leer voor de stoelen, het stuurwiel, het dashboard, de strips en de armsteunen op de portierpanelen. De bestuurdersplaats van de 307 CC onderscheidt zich door zijn met leer beklede, 3 spaaks stuurwiel met metalen decorstrips en een instrumentenpaneel met witte wijzerplaten en chroom omrande klokken. Het voor de voetensteun, de pedalen en de pookknop gebruikte aluminium zorgt voor een high-tech karakter op topniveau. De dorpellijsten, het centrale dashboardpaneel, de ventilatieroosters en de portiergrepen zijn afgewerkt in metaal look.

Qua standaarduitrusting biedt 307 CC alles wat er maar te wensen valt: automatische airconditioning, een extra getinte achterruit, radio/CD-speler met 6 luidsprekers en een onzichtbare antenne.

807 Grand Tourisme Als daverend slot van de introductie van de nieuwe 807 met V6-motor, staat op de Peugeot een studiemodel op basis van deze MPV: de 807 Grand Tourisme, voorzien van een dikke V6 met een vermogen van de 150 kW (ca. 204 pk) in een speciale uitvoering en met een zeer bijzonder interieur voor vier bevoorrechte inzittenden.

Nieuw voor de 406
Er werden inmiddels ruim 1.500.000 exemplaren van deze succesvolle middenklasser gebouwd en deze autotentoonstelling in Genève wordt door Peugeot aangegrepen voor een vernieuwing van het gamma, wat nu nog overzichtelijker is geworden, zowel qua styling als qua standaarduitrusting. Daarmee wil Peugeot haar leidinggevende rol aan de bovenkant van het middensegment behouden, een segment waarin de concurrentie bepaald niet stil zit.

Het nieuwe gamma (behalve de Coupé) geldt vanaf 1 april en is gebaseerd op de XR-versie. Bij deze versie zijn de alom erkende sterke punten van de 406 meer dan ooit aanwezig. Daarnaast zijn er twee versies leverbaar die gericht zijn op comfort: De XT en de Gentry Het andere deel van het 406-gamma richt zich meer op sportiviteit. Dit zijn de 406 XS en de 406 GT.

Styling van de carrosserie
De gerestylde 406 heeft zijn sporen inmiddels verdiend dankzij krachtige, moderne en schone motoren (waaronder de HDi-diesels met roetfilter), uitstekende prestaties, optimale veiligheid en een uitgebreide standaarduitrusting. Dit wordt onderstreept door optische aanpassingen van de carrosserie: nieuwe velgen en nieuwe wieldoppen, een extra chromen strip op de bovenste luchtinlaat, de voet van de spiegel is zwart gevernist, een chromen uitlaatsierstuk, een extra getinte achterruit (Break) en een nieuwe leeuw op de achterklep (Break).

Een nieuw interieur
Het interieur van de 406 Sedan en Break werd eveneens aangepast aan de laatste ontwikkelingen, vooral rond de bestuurdersplaats door bijvoorbeeld: een centraal dashboardpaneel in donker aluminium, strips rondom het instrumentenpaneel en de ventilatieroosters in dezelfde kleur, een instrumentenpaneel met vijf klokken met chromen randen (beige wijzerplaten op de XS en GT), verchroomde portiergrepen, strips in de bagageruimte van de Break.

Nieuwe prestaties
De vernieuwde 406 biedt ook nieuwe prestaties op het gebied van rijgedrag, comfort en veiligheid. De 2,2 liter benzinemotor (EW 12) en de HDi-diesel (DW 12) zijn voortaan standaard voorzien van ESP, de dieselmotor is voorzien van een roetfilter. Ook is de V6 24V motor aan het gamma toegevoegd. Tenslotte is ook de XR-versie leverbaar geworden met een 138 pk sterke 2.0 16v-motor. Auto's met airconditioning kregen bovendien een actief koolstoffilter. Bij alle modellen worden de portieren automatisch vergrendeld tijdens het rijden en een net in de bagageruimte (net voor hoge lading leverbaar voor de Break) is voortaan eveneens standaard.

Deel: ' Peugeot op de Autosalon van Genève '




Lees ook