Voor meer informatie Sun Microsystems Computers Hans Appel: 033 450 1234

Lammers van Toorenburg PR Ward van Beek: 030 656 5070
E-mail: ward@lvtpr.nl

Philips, Sony en Sun combineren standaarden

Amersfoort, 20 januari 1999 - Philips, Sony en Sun Microsystems hebben een overeenkomst gesloten om Sun's Jini-netwerktechnologie te combineren met de HAVi-architectuur (Home Audio-Video interoperability), zoals ontwikkeld door acht marktleiders op het gebied van consumentenelektronica. De drie bedrijven willen het hierdoor mogelijk maken in de toekomst consumentenapparatuur met elkaar en met mensen te laten communiceren via Internet.

Niet alleen kan digitale AV-huiskamer apparatuur nu op afstand gebruik gaan maken van netwerkdiensten, zoals opslagservices voor grote video bestanden, maar ook kunnen dezelfde apparaten via een op Jini technologie gebaseerd netwerk ook op afstand worden bediend. Zo wordt het mogelijk om videorecorders vanaf een andere locatie in te schakelen om een programma op te nemen.

De HAVi specificatie, ontwikkeld door Grundig, Hitachi, Matsushita, Philips, Sony, Sharp, Thomson en Toshiba definieert de software-elementen, API's en communicatie-protocollen om digitale apparatuur te combineren tot één home entertainment netwerk. HAVi ondersteunt breedband technologie en is bij uitstek geschikt voor de continue weergave van real-time AV data transmissies en andere bandbreedte-intensieve toepassingen.

Sun's Jini technologie is gebaseerd op het principe dat apparaten te allen tijde met elkaar zouden moeten kunnen werken, zodat iedereen, overal over een eigen persoonlijke netwerkomgeving zou kunnen beschikken. Jini technologie maakt het mogelijk voor een apparaat om zich met een netwerk te verbinden en van de diensten op het netwerk gebruik te maken zonder dat er drivers of besturingssystemen geïnstalleerd of gewijzigd hoeven worden.

De verbinding van HAVi met Jini moet leiden tot het ontstaan van een wereldwijd netwerk dat zich uitstrekt van de woonkamer tot en met het rekencentrum. Diverse apparaten, van televisies, stereo's tot videorecorders, moeten via dat netwerk kunnen samenwerken en te bedienen zijn. Ontwikkelaars kunnen hun software dan maken voor een netwerk met apparatuur van verschillend pluimage in plaats van voor één apparaat.

"Met HAVi waren al behoorlijk wat netwerkmogelijkheden beschikbaar binnen de woonomgeving, de combinatie met Jini breidt de mogelijkheden echter enorm uit. Het thuis-netwerk kan nu vanaf elke locatie, waar ook ter wereld worden bediend," aldus Eddy Odijk, General Manager System Architectures bij Philips Consumer Electronics. "Dit is een eerste grote stap om met baanbrekende technologie tal van nieuwe diensten al op korte termijn in de huiskamer beschikbaar te hebben."

Philips is met een omzet van ruim 39 miljard dollar Europa's grootste elektronica concern. Van kleurentelevisies, verlichting en scheerapparaten tot en met beeldbuizen, monitoren, halfgeleiders, medische apparatuur en IT services (Origin).

Sony is producent van producten op het gebied van audio, video, telecommunicatie en informatie technologie, voor zowel de professionele als de consumentenmarkt. De uitgebreide muziek- en film activiteiten maken Sony tot een van 's werelds grootste aanbieders op het gebied van media- en ontspanning (entertainment).

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie The Network Is The Computer een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op http://www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' Philips, Sony en Sun combineren standaarden '