Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en elektro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Donderdag 9 september 1999

Philips Winschoten reorganiseert. Negentig van 360 banen geschrapt

CNV Metaal en elektro maakt zich zorgen over de toekomst van de vestiging van Philips in Winschoten. Aanleiding is niet alleen het vanmorgen aangekondigde verlies van negentig van de 360 banen, maar vooral het feit dat er geen hoogwaardige productie voor terugkomt. De vestiging in Winschoten lijkt daarmee veroordeeld tot voornamelijk concurrentie op lage prijzen, wat een Nederlands bedrijf niet kan volhouden op langere termijn. Daarnaast blijven hoogwaardige produkten nodig.

Het verlies van banen in Winschoten doet zich over de hele linie voor. De belangrijkste klant van Philips Winschoten, Philips Components, wil het speciale glas dat nodig is voor tv-buizen, niet langer betrekken uit Winschoten, maar van een Britse onderneming. Daarmee verdwijnt hoogwaardige productie zonder dat er iets voor in de plaats komt.Het tweede probleem betreft de produktie van laagwaardig kristal. Door concurrentie en prijsdumping van vooral Chinese bedrijven, is Philips Winschoten gedwongen te automatiseren. Het doel is het behoud van de West-Europese markt. Uit deze twee ontwikkelingen leidt CNV Metaal en elektro af dat Winschoten meer op prijs zal gaan concurreren en minder op kwaliteit. En dat is gezien de ervaringen met andere Philips-bedrijven geen goed voorteken.CNV Metaal en elektro heeft van de directie te horen gekregen dat de reorganisatie zonder gedwongen ontslagen zal gebeuren. Desalniettemin vindt de bond, dat geen enkele werknemer in de WW mag belanden en dat voor iedereen - voor zover van toepassing - ander werk moet worden gevonden, met behoud van arbeidsvoorwaarden en vooruitzichten

Nadere inlichtingen:

Piet Fortuin (bestuurder CNV Metaal en elektro) 0512 - 58 34 70 (kantoor)

Deel: ' Philips Winschoten reorganiseert Negentig banen geschrapt '