PERSBERICHT t.a.v. de (auto)sportredactie

Zandvoort/Nieuw Loosdrecht, 22 augustus 1999

LOSGESLOTEN TURBOSLANG VERHINDERT HATTRICK DONKERVOORT D8-180/R MET AUDI-MOTOR

De Donkervoort Cup was het hoofdprogramma tijdens de jaarlijkse ‘ADAC Noordzee Cup’ op het Circuit Park Zandvoort. Paul Van Splunteren was het hele weekeinde oppermachtig met zijn Donkervoort D8-180/R, voorzien van een Audi 1.8 Turbo-krachtbron. Hij reed de snelste trainingstijd in de Modified klasse en lag op kop in de race, tot de slang van de turbo losschoot. Pieter Bervoets profiteerde en won de wedstrijd. In de klasse Standaard Plus leidde Cees de Maar van start tot finish.

Voorafgaande aan de vijfde ronde van de Donkervoort Cup vergrootten de technici van Donkervoort de turbo van de Audi-motor in de Donkervoort D8-180/R, bestuurd door Paul van Splunteren. Daarnaast werd de software van het motormanagement aangepast. ""Het einde van de ontwikkeling van de Audi-krachtbron is in zicht", meldde Paul van Splunteren tevreden na afloop van de trainingen.

Op zondag was het feest: Joop Donkervoort vierde zijn vijftigste verjaardag op het Circuit Park Zandvoort temidden van de complete Donkervoort Cup-familie.

In de trainingen was Paul van Splunteren de snelste, op bijna een seconde gevolgd door Pieter Bervoets en de broers Léon en Raymond Hebbelinck (allen Donkervoort D8 Cosworth).

Bij de start nam Van Splunteren meteen de leiding, gevolgd door Bervoets en Léon Hebbelinck. Van Splunteren leek de race te gaan winnen, tot hij in de vijfde ronde opeens veel snelheid verloor. In de pits bleek de slang van de turbo te zijn losgeschoten, een euvel dat Van Splunteren uiteindelijk dwong de race voortijdig te beëindigen. Dit betekende tevens het einde van de kans om een hattrick te scoren; Van Splunteren won immers de twee voorgaande races.

Léon Hebbelinck nam de kop over, maar hij zag de Donkervoort D8 Cosworth van Pieter Bervoets in zijn achteruitkijkspiegels groeien. In de laatste ronde nam Bervoets de leiding definitief over. Michael Müller kwam als derde over de finish.

In de Standaard Plus klasse waren de verschillen in de trainingen miniem; snelste man Cees de Maar en Bas Zwaan werden gescheiden door slechts 0,06 seconde! Omdat Zwaan tijdens de race met problemen kampte, bleef het verwachte duel uit. De Maar won, op vrij grote achterstand gevolgd door Niek Hommerson en Thomas Dach.

Volgende race: De volgende race van de Donkervoort Cup wordt op 19 september verreden op het circuit van Zolder (B).

Niet voor publicatie:

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Pim Kisjes of Joop Donkervoort van Donkervoort Automobielen BV, Nieuw Loosdrechtsedijk 205A, 1231 KT Nieuw Loosdrecht. Telefoon: 035-5821990, Fax: 035-5824585. Email: joop@donkervoort.nl , Internet: www.donkervoort.nl

Uitslag Donkervoort Cup, 22 augustus 1999, Circuit Park Zandvoort:

Klasse ‘Modified’

1. Pieter Bervoets NL D8 Cosworth

2. Leon Hebbelinck NL D8 Cosworth

3. Michael Müller D D8 Cosworth

4. Erik Wolters NL D8 Cosworth

5. Jan Rosekrans NL D8 Cosworth

6. Peter Föste D D8 Cosworth

Klasse ‘Standaard Plus’

1. Cees de Maar NL D8 Z