PILOT PROJECT WAP E-SERVICES OP E-SPEAK PLATFORM

Samenwerking tussen HP, Ericsson en Telia moet resulteren in draadloze e-services voor e-speak

Amstelveen, 22 november 1999 - Hewlett-Packard, Ericsson en Telia gaan in een gezamenlijk pilot project Wireless Application Protocol (WAP)-gebaseerde mobiele e-services toepassen op HP's e-speak platform. E-speak vereenvoudigt de opzet, levering en selectie van e-services aanzienlijk. HP e-speak is een open, standaardgebaseerd platform voor het opzetten, samenstellen, bemiddelen en gebruiken van internetgebaseerde diensten. Het platform zal beschikbaar zijn voor elk (mobiel) apparaat.

In het pilot project gebruikt Telia het e-speakplatform van HP binnen zijn mobiele netwerk. Ericsson levert toonaangevende WAP-oplossingen, applicatieontwikkeling en terminals die voor WAP geschikt zijn.

In navolging op het pilot project lanceren de drie organisaties medio 2000 de eerste van een reeks draadloze e-services die voor e-speak geschikt zijn, een geautomatiseerde planningsdienst en toegang tot bedrijfsinformatie, voor een selecte groep middelgrote organisaties met mobiele technici. Met WAP-telefoons en GSM-gebaseerde positiebepaling kunnen mobiele technici onderweg alle benodigde informatie verzenden en ontvangen en hebben ze toegang tot de telefoon- en databasegegevens van de organisatie, zelfs als deze zich achter een firewall bevinden.

Met e-speak vinden interacties door firewalls heen spontaan, direct en beveiligd plaats, zonder dat vooraf over namen en standaarden hoeft te worden onderhandeld. E-speak kan met bijna elke programmeertaal worden ontwikkeld en komt via internet gratis of tegen een zeer lage vergoeding beschikbaar.

Ericsson
Ericsson is toonaangevend leverancier in de nieuwe telecomwereld. De communicatie-oplossingen van Ericsson combineren telecom- en datacomtechnologieën met mobiele vrijheid voor de gebruiker. Ericsson heeft meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen en vereenvoudigt communicatie voor gebruikers wereldwijd, zoals netwerkoperators, dienstverleners, organisaties en consumenten.

Telia
Telia is toonaangevend leverancier van informatiediensten op basis van telecom in Scandinavië. Tegelijkertijd moeten krachtige Europese en wereldwijde allianties en partnerschappen zorgen voor naadloze pan-Europese en wereldwijde diensten. De jaarlijkse omzet in 1998 bedroeg 51 miljard Zweedse kronen en er zijn ongeveer 30.600 mensen bij Telia in dienst.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: https://www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent bestaat uit HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 83.200 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via https://www.hp.nl/pers; in het Engels via: https://www.newsdesk.com.

Deel: ' Pilot project WAP e-services op e-speak platform '