Pirelli Kalender 2000

(18 November 1999)

PERSBERICHT:

Bandenfabrikant Pirelli Tyres Nederland B.V. heeft de Pirelli Kalender 2000 geïntroduceerd, de eerste Pireili Kalender van de 21-ste eeuw. Een select Nederlands gezelschap was aanwezig in het Steigenherger Kurhaus Hotel te 's-Gravenhage / Scheveningen tijdens de officiële Nederlandse presentatie van de Pirelli Kalender 2000. Michiel Woudsra, directeur van Pirelli Tyres Nederland B.V. in Breukelen, overhandigde het eerste exemplaar aan Manuela Kemp.

De Pirelli Kalender; een meesterwerk en tegelijkertijd een kunstwerk, toont m deze uitgave de kracht van de vrouw. Voor de Pirelli Kalender 2000 zijn de foto's gemaakt door's werelds beroemdste en meest toegejuichte fotografe van onze tijd, Annie Leibovitz.

De intieme beelden tonen vrouwen van vandaag en de sterkte van hun aanwezigheid aan het begin van het nieuwe millennium. Annie Leibovitz heeft dit thema uitgewerkt door sport en dans als uitgangspunten te kiezen.

Voor het jaar 2000 portretteert de Kalender de natuurlijke schoonheid van de vrouw m twaalf klassieke poses zoals de beroemde werken van Rubens en Botticelli. De fotos kunnen het best beschreven worden als reëel en eenvoudig.

De productie van de Kalender nam ongeveer achttien maanden in beslag, vanaf het ontwerp tot de uiteindelijke vormgeving. De opnamen vonden plaats in mei 1999 in de privé studio van Annie Leibovitz in Rhinebeck, ten noorden van New York, gelegen in het mooie landschap van de Hudson River Valley.

Leibovitz had hij de rolverdeling zeer specifieke denkbeelden en koos vijf dansers van de Mark Morris Dance Group te New York, een moderne dansgroep die in 1980 gevormd is. Als aanvulling op een volledig internationaal reisprogramma, voltooide de Dance Group onlangs twee film-projecten. De prestaties van de Britse première van LAllegro, il Penseroso ed il Moderato met de English National Opera won de Laurence Olivier Award 1997 voor de Beste Nieuwe Dans Productie.

Als aanvulling op de rolverdeling met moderne dansers, koos Annie de Olympische atlete en Brits recordhoudster Jacqui Agyepong en portretteerde haar krachtige fysiek in Griekse stijl. Laetitia Casta en Alek Wek, beiden wereldberoemde modellen, vullen de groepering van 2000 aan. Zowel Laetitia als Alek schitterden prominent in de vorige Pirelli Kalender en waren bijzonder enthousiast wederom gevraagd te worden om deel te nemen aan de Kalender, in het bijzonder de editie voor het millennium!

Annie Leibovitz zegt over de Kalender:
Ik bewonder zeer klassieke werken. Toen Pirelli mij vroeg de Kalender samen te stellen, betekende dit voor mij een mooie gelegenheid mijn beeld over een vrouw op een zeer klassieke manier uit te werken. Werken voor de Pirelli Kalender betekent in mijn ogen zich bij een club aansluiten een zeer exclusieve club. Ook was ik erg verheugd om als vrouw mijn beeld over een vrouw voor de Pirelli Kalender waar te maken.

Ik houd erg veel van dansen. Ik wilde de hele Kalender met dansers samenstellen, maar op een bepaald punt was er een idee om een mix van verschillende lichaamstypen in te brengen. Ik was niet uit op tijdloosheid maar ik denk wel dat de Pirelli Kalender 2000 iets is waaraan we allemaal zullen blijven denken een beeld van deze tijd!

Annie Leibovitz is de derde vrouwelijke fotograaf die reeds eerder de Pirelli Kalender fotografeerde.
Sarali Moon was in 1972 de eerste, gevolgd in 1989 door Joyce Tennyson. Leibovitz nam ook de zeer controversiële foto van de atleet Carl Lewis in hoog gehakte rode schoenen voor de Pirelli reclamecampagne in 1994.

Deel: ' Pirelli Kalender 2000 '