Plan bijtelling woon-werkverkeer voor lease-rijders 'dwaas en inconsistent'

Het voornemen van het kabinet om in het belastingplan 2002 de woon-werkkilometers die per lease-auto worden afgelegd grotendeels te beschouwen als privé kilometers is "dwaas en inconsistent".

Dat zegt fiscaal woordvoerder van de -Tweede Kamerfractie Henk de Haan in een reactie op de presentatie van deze plannen op Prinsjesdag. De CDA-fractie wordt overstelpt met telefoontjes en e-mails van automobilisten die de dupe worden als deze maatregel doorgaat.

De Haan: "Het voorstel is inconsistent met het beleid om de vaste kosten (zoals wegenbelasting) voor auto's te verlagen en de variabele kosten te verhogen. Het is een onrechtvaardige maatregel. Voor duizenden lease-rijders dreigt een lastenverzwaring van een paar honderd gulden per maand. Lease-rijders die er bewust voor hebben gekozen om geen privé kilometers met de lease-auto af te leggen, worden nu tegen wil en dank opgezadeld met een bijtelling als ze minder dan 10 kilometer of meer dan 30 kilometer van hun werkadres wonen. Een vertegenwoordiger die 8 kilometer van zijn werk woont en iedere ochtend eerst naar kantoor gaat om de planning door te nemen en daarna zijn klanten bezoekt, kan de bijtelling alleen ontlopen als hij eerst met fiets of bus naar kantoor gaat, en daarna weer de bus of fiets naar huis neemt om zijn lease-auto op te halen. Te dwaas voor woorden. In deze vorm zijn de plannen voor het CDA onacceptabel", aldus Henk de Haan.

Voor verdere informatie:CDA Voorlichting Hans v.d. Vlies, tel: 070-3182507.

Zoekwoorden:

Deel: ' Plan bijtelling woon-werkverkeer voor lease-rijders '