Gemeente Amersfoort

ms 20 januari 1999

Plan voor kunst in Vathorst

Kunst gaat een belangrijke rol spelen in de nieuw te bouwen wijk Vathorst. Om ervoor te zorgen dat alle kunstuitingen n geheel vormen, wordt er een beeldplan gemaakt. Hierin staat aan welke eisen de kunst in Vathorst moet gaan voldoen.

Het is de bedoeling dat de kunst in Vathorst wordt opgenomen in de "openbare ruimte"(de straten en parken). De openbare ruimte is een belangrijk speerpunt in het gemeentelijke cultuurbeleid. Het kan hierbij gaan om kunstwerken die op zich staan, maar ook om bijvoorbeeld straatmeubilair zoals banken en lantaarnpalen die op een speciale manier zijn vormgegeven. Om ervoor te zorgen dat de beeldende kunst in Vathorst op een doordachte manier tot stand komt, wil de gemeente een kunstenaar een 'ontwikkelingsplan' laten maken voor beeldende kunst. Met daarin niet alleen suggesties voor plekken, opdrachten en kunstenaars maar ook een planning en een globale begroting. Een stuurgroep wordt verantwoordelijk voor de beeldende kunst in Vathorst. Hierin zitten de gemeente, ontwikkelingsbedrijf Vathorst, Atelier Vathorst, de Adviescommissie voor de Beeldende Kunst en het Praktijkbureau Beeldende Kunstopdrachten.

Deel: ' Plan voor kunst in Vathorst, Amersfoort '