rijksvoorlichtingsdienst

ploumen naar pakistan en bangladesh voor eerlijke textiel

20 mei 2014 - 16:15

minister lilianne ploumen brengt van 23 tot 27 mei bezoeken aan pakistan en bangladesh. ze wil de druk op de ketel houden voor maatregelen voor betere arbeidsomstandigheden in textielfabrieken.

ploumen: 'nu de afschuwelijke fabrieksramp van rana plaza meer dan een jaar geleden is, mag de aandacht niet verslappen. we hebben belangrijke stappen gezet in bangladesh, maar er is nog een lange weg te gaan.'

met haar bezoek aan pakistan wil de minister benadrukken dat niet alleen in bangladesh de arbeidsomstandigheden in de textielketen aandacht verdienen. ook in pakistan, een land dat veel huishoudelijk textiel exporteert naar nederland, laten die in veel gevallen te wensen over. zo zijn er bijvoorbeeld slechte werkomstandigheden in de katoenpluk, die vooral door vrouwen wordt gedaan. de minister gaat de dialoog aan met sleutelfiguren uit de pakistaanse textielketen, bezoekt een textielfabriek, overlegt met de ministers van planning en van handel en neemt deel aan een seminar over de positie van vrouwen in pakistan. ploumen wil de handels- en investeringsrelaties met pakistan verder uitbreiden terwijl de ontwikkelingshulp aan het land wordt afgebouwd.

in bangladesh is ploumen samen met de bengaalse minister van handel co-voorzitter bij een bijeenkomst van de lokale donor coördinatie groep. deze controleert de voortgang van de afgesproken maatregelen en coördineert de internationale hulpinspanningen voor betere werkomstandigheden in de kledingfabrieken. de bewindsvrouw zal tevens meelopen bij een inspectie van een kledingfabriek en bezoeken brengen aan de rampplek van rana plaza en aan de organisatie die de hulp aan slachtoffers en nabestaanden coördineert. hier spreekt ploumen ook met de slachtoffers over onder andere de compensaties die na de ramp van rana plaza is ingesteld. daarnaast staan gesprekken op het programma met fabriekseigenaren, de ilo, vakbonden, werkgeversorganisatie bgmea, en het europese accord en de amerikaanse alliance voor veiligere textielfabrieken. de minister zal ook een startschot geven aan een project gericht op het verbeteren van de positie van de vrouwen op de werkvloer.

Deel: ' Ploumen naar Pakistan en Bangladesh voor eerlijke textiel '