TRANSITION- EN INTERIMMN

Poldermodel heeft zijn langste tijd gehad

Algemeen directeur van W&S Transition- en Interimmanagement Karel D. Waagenaar heeft tijdens de jaarlijkse Winter Sessie van zijn bedrijf vandaag in de Stadsschouwburg in Amsterdam aangegeven ervan overtuigd te zijn dat het beroemde poldermodel zijn langste tijd heeft gehad. 'We zien een verharding van de maatschappij en gaan over van een consensuscultuur naar een afrekeningcultuur.'

In de dagelijkse praktijk merkt Waagenaar dat bestuurders in toenemende mate problemen hebben om win-win situaties te creëren of om een win-win gevoel bij de verschillende partijen achter te laten. 'Dit geldt voor zowel de politiek als het bedrijfsleven', stelt Waagenaar.

Tegenstrijdige belangen komen vaak aan de orde als organisaties zich een veranderingsproces bevinden. Met name tijdens fusies, overnames, of deelnemingen worden managementstijlen en culturen samengevoegd. Waagenaar: 'Ook de internationalisering van politiek en bedrijfsleven zorgt voor verandering van het management. Het Nederlandse poldermodel stuit bij het managen van deze processen in toenemende mate op problemen.'

Waagenaar voorziet met name op het vlak van overnames en dus het managen van tegenstellingen een grote activiteit in Nederland. 'Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de komende vijf jaar zo'n 75.000 bedrijven in het midden- en kleinbedrijf van eigenaar zullen wisselen. Van dat aantal zullen zo'n 12.500 worden verkocht. Uit ander onderzoek blijkt bovendien dat bij meer dan de helft van alle overnames de zittende directie niet voldoet in de ogen van de nieuwe aandeelhouders. Bij buitenlandse overnames is dat percentage zelfs 75%. Aandacht voor tegenstellingen en het goed managen daarvan, is dan cruciaal.'

Tijdens de Winter Sessie, die als thema Management van Tegenstellingen had, spraken ook Jean-Luc Dehaene, voormalige Premier van België, en Cor Stutterheim, voorzitter Raad van Bestuur van CMG. Vanuit hun specifieke achtergrond gaven zij hun visie op de wijze waarop organisaties met tegenstellingen dienen om te gaan en welke belangrijke rol het management hierin heeft.

W&S Transition- en Interimmanagement organiseert elk jaar een Winter Sessie voor topmanagers in binnen- en buitenland. Dit jaar bezochten zo'n 650 vertegenwoordigers uit de internationale politiek en het bedrijfsleven de Winter Sessie.

Deel: ' 'Poldermodel heeft zijn langste tijd gehad' '