WATERSKIËN ACHTER AUTOS NIET TOEGESTAAN
01:40 woensdag 28 juli 1999

Dirk Neef, 06 - 51 55 79 50 (vandaag na 12.30 uur)

Waterskiërs die zich voort laten trekken door een auto of ander voertuig, lopen het risico dat ze daarvoor een boete krijgen van f. 150,-. Ook de bestuurder van het trekkende voertuig loopt het risico van een fikse geldboete.

De politie in het district West Drenthe gaat de komende tijd optreden tegen deze vorm van waterrecreatie. Speciale aandacht krijgen stukken in de Hoogeveense Vaart, de Drentse Hoofdvaart en het Meppelerdiep, waar vlak langs het water een (rechte) weg loopt. Aanleiding voor de politie om hiertegen te gaan optreden, is met name het gevaar wat ontstaat doordat een auto (of ander voertuig) met een lange lijn langs de kant van het water zon skiër voorttrekt. De bestuurder van het trekkend voertuig moet hierbij met een behoorlijke snelheid zijn voertuig onder controle houden, letten op de voortgetrokken skiër en ook nog eens het overige verkeer in de gaten houden. Daarnaast zijn er nog gevaarsaspecten voor het normale waterverkeer, vissers en wandelaars.
Bovendien maakt de politie uit een viertal meldingen wat ze de afgelopen weken over dit soort activiteiten heeft gehad, op, dat het aantal beoefenaars van deze sport zich kennelijk uitbreidt. Ter vergelijking, over het hele vorig jaar kwam er in het district West niet één melding binnen.

Op een stuk weg tussen Rogat en De Wijk constateerde de politie het afgelopen weekeinde zelf welke gevaren deze vorm van waterskiën met zich meebrengt. Een automobilist trok met een behoorlijke snelheid een waterskiër en reed daarbij links van de weg, met de linkerwielen door de berm. Voor het verkeer, en dan met name fietsers en bromfietsers, kan dit tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Het Binnenvaartpolitiereglement verbiedt het waterskiën op vaarwegen als bijvoorbeeld de Hoogeveense vaart, Drentse Hoofdvaart en het Meppelerdiep en het op wat voor wijze dan ook voorttrekken van een waterskiër. De boete hierop voor de skiër bedraagt f. 150,-. Een automobilist (of andere bestuurder) die zon waterskiër trekt maakt zich bijna altijd schuldig aan overtreding van art. 5 van de Wegenverkeerswet, wat het veroorzaken van gevaar op de weg en het hinderen van het overige verkeer strafbaar stelt (de boete hierop wordt vastgesteld door Justitie). Daarnaast aan mogelijk nog andere verkeersovertredingen zoals het niet voldoende rechts houden (boete f. 180,).

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politie Drenthe treedt op tegen Waterskiën achter auto '