Politie Amsterdam-Amstelland

Driemaal brandstichting
24-2-2003. Dit weekeinde rukten brandweer en politie drie keer uit na een brandmelding waarbij sprake was van brandstichting. Herman Poortstraat
Bij een school aan de Herman Poortstraat werd vrijdagavond rond negen uur een beginnende brand ontdekt. De brandweer wist het vuur snel te blussen. De schade bleef daardoor beperkt tot een kantoorruimte. Waarschijnlijk werd aan de voorzijde van de school eerst een ruit vernield, waarna de onbekende dader(s) een gordijn in de fik staken.

Jan Vethstraat
Zaterdagavond werd brand ontdekt in een garagebox aan de Jan Vethstraat. De brandweer moest de deur forceren om bij de brandhaard te komen. Het vuur werd daarna snel geblust. Bij controle van een naastgelegen box stuitten de spuitgasten op een hennepplantage. De politie ontfermde zich over de kwekerij waarin circa 136 wietplanten werden aangetroffen. De plantage werd ontmanteld en de drugs werd vernietigd.

Smedemanplein
Zondagmiddag kregen brandweer en politie een melding van een woningbrand aan het Smedemanplein in Amstelveen. Ter plaatse bleek dat er een garagebox, gelegen direct naast een woning, in lichterlaaie stond. De brandweer had het vuur snel onder controle en wist te voorkomen dat de woning vlam vatte. In de garage bleken een bank en wat planken in brand gestoken te zijn.
Dode bij schietincident

24-2-2003. In de nacht van zaterdag op zondag is in een woning in de Eerste Schinkelstraat een 33-jarige man door een schotwond om het leven gekomen. In de woning ontstond ruzie tussen de man en een vriendin waarbij meerdere schoten werden gelost. De vrouw is gearresteerd vanwege betrokkenheid bij de schietpartij. De recherche onderzoekt wie het dodelijke schot heeft gelost.

Korte rit voor taxidieven

24-2-2003. De politie heeft zaterdagnacht twee mannen gearresteerd die even tevoren een taxi hadden gestolen. Een chauffeur was net een collega aan het helpen bij het afplakken van een kapot ruitje. Zijn wagen stond met draaiende motor klaar voor vertrek. Drie mannen stapten plotseling in de gereedstaande taxi en reden hiermee weg. De gedupeerde zette met zijn collega de achtervolging in en samen wisten ze op het Rokin twee van de drie daders in de kraag te vatten en over te dragen aan de politie. Een derde man is nog voortvluchtig.

4 Geweldadige vrouwen

24-2-2003. Vier vrouwen tussen de 14 en 27 jaar zijn zaterdagnacht nabij Eeftink gearresteerd nadat zij een 20-jarige vrouw hadden mishandeld. Een ruzie in de nachtbus escaleerde zodanig dat het slachtoffer klappen kreeg. Nadat zij samen met de daders was uitgestapt, zette de ruzie zich voort en werd zij opnieuw door de groep mishandeld. Het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis waar zij aan haar verwondingen is geholpen.

José Luis vermist

19-2-2003. Sinds 4 februari wordt de heer Luis vermist. De man, die een Angolese achtergrond heeft, woont in de Admiralenbuurt. De heer Luis is licht dementerend en kan, gezien zijn suikerziekte, niet zonder medicijnen. Een handicap is dat hij geen Nederlands spreekt. Hij is alleen de Portugese taal machtig en kan zich daarin eigenlijk ook niet goed uitdrukken.

Lees meer op onze assistentie-pagina.

Kabelmodems UPC verduisterd

19-2-2003. Het Bureau Financiële en Economische Recherche van de politie Amsterdam-Amstelland heeft deze maand zes personen gearresteerd, onder wie één medewerker van UPC Nederland en twee (ex-)medewerkers van toeleveranciers. Zij worden ervan verdacht betrokken te zijn geweest bij verduistering in dienstbetrekking, heling en computervredebreuk. Onder supervisie van de officier van justitie van het parket Amsterdam werd in februari een uitgebreid onderzoek gestart. Het onderzoeksteam bestond uit twaalf rechercheurs.

Meer lezen

XTC-lab i.a. ontmanteld
20-2-2003. Eenheden van de Nationale Recherche hebben woensdag, onder supervisie van de officier van justitie van het parket Amsterdam, in een perceel in Amsterdam-West een xtc-laboratorium in aanbouw ontmanteld. Het onderzoeksteam bestond uit 12 rechercheurs. Meer lezen
Bromfietscontrole
24-2-2003. De politie heeft vrijdagmiddag/avond een grote bromfietscontrole gehouden in de omgeving van het Osdorpplein. Negenenveertig brom- en snorfietsen werden uitgebreid gecontroleerd. Bij 18 bromfietsen werd op de rollenbank een te hoge constructiesnelheid geconstateerd. Vijf brommers waren niet verzekerd en vijf bestuurders waren niet in het bezit van een bromfietscertificaat. In totaal werden 55 bekeuringen uitgeschreven voor verschillende overtredingen. Een 14-jarige jongen reed op een bromfiets die de naam wrak mocht dragen. Deze had onder andere geen remmen en verlichting en is in beslag genomen.

Zware aanrijding

24-2-2003. Vrijdagavond rond zeven uur raakten twee automobilisten licht gewond bij een ongeval tussen twee personenautos op de kruising van de Amstelveenseweg met de De Boelelaan. Een bestuurder negeerde waarschijnlijk het rode verkeerslicht, waardoor een botsing ontstond. Beide automobilisten zijn in het ziekenhuis behandeld. Inmiddels hebben zij het ziekenhuis alweer verlaten. De wagens van beide bestuurders zijn zwaar beschadigd.

Lekkage verraadt hennepplantage

24-2-2003. Zaterdagavond iets na tien uur heeft de politie een 33-jarige vrouw aangehouden op verdenking van overtreding van de Opiumwet. Bij haar in de woning werd een compleet ingerichte hennepkwekerij aangetroffen. Een lekkage in het bewateringssysteem van de plantage verried uiteindelijk de aanwezige binnentuin.

Taxicontrole

24-2-2003. De politie heeft zaterdagnacht op het Leidseplein een taxicontrole gehouden in samenwerking met het IVW en het agentschap Telecom. Er werden 63 taxi's aan een uitgebreide controle onderworpen. De controle startte om negen uur en duurde tot zondagochtend. Drie chauffeurs kregen een bekeuring omdat zij zich niet aan de taxiwetgeving hielden.

Deel: ' Politiebericht A'dam Amstelland 24-02-2003 '