Politie Amsterdam-Amstelland

Aanhouding na steekpartij

24-2-2003. Zondagavond rond de klok van zeven uur heeft de politie een 17-jarige jongeman aangehouden op verdenking van het neersteken van een 16-jarige jongen op de Nieuwezijds Voorburgwal. De jongens hadden in de tram al woorden met elkaar en dit escaleerde toen zij beiden waren uitgestapt. Een handgemeen volgde waarbij de 16-jarige jongen met een scherp voorwerp werd gestoken. De dader vluchtte maar kon later door agenten worden aangehouden op aanwijzing van een getuige. De jongeman bekende direct en overhandigde de agenten het wapen.

Arrestatie na brandstichting

24-2-2003. Vannacht arresteerde de politie een 54-jarige man op verdenking van betrokkenheid bij een brandstichting in de Indische Buurt. Daar brandde een hele gang van een woning af. Het pand raakte door rook- en waterschade onbewoonbaar. De brandweer had het vuur snel onder controle en kon voorkomen dat de woning en omliggende panden door het vuur werden verwoest. Er vielen gelukkig geen slachtoffers. De brand werd rond halfdrie ontdekt door een alerte voorbijganger. Door kordaat optreden van deze melder konden de bewoners uiteindelijk ongedeerd via de achterzijde het pand verlaten.

Zware aanrijding
24-2-2003. Vrijdagavond rond zeven uur raakten twee automobilisten licht gewond bij een ongeval tussen twee personenautos op de kruising van de Amstelveenseweg met de De Boelelaan. Een bestuurder negeerde waarschijnlijk het rode verkeerslicht, waardoor een botsing ontstond. Beide automobilisten zijn in het ziekenhuis behandeld. Inmiddels hebben zij het ziekenhuis alweer verlaten. De wagens van beide bestuurders zijn zwaar beschadigd.
Arrestaties bankpassenfraude

21-2-2003. De politie heeft twee 22-jarige mannen en een 48-jarige vrouw gearresteerd op verdenking van fraude en oplichting van een bankinstelling. Het drietal hengelde bankbescheiden uit een brievenbus en probeerde vervolgens geld op te nemen van de rekeninghouder.

De politie kwam het drietal op het spoor nadat een medewerker van de geldinstelling vermoedde dat er werd gefraudeerd met de rekening van een klant. Al snel bleek dat de post van de klant uit de brievenbus was gehengeld. De fraudeurs namen de identiteit van de rekeninghouder aan en probeerden op deze wijze geld op te nemen van de rekening. De 48-jarige vrouw kon worden gearresteerd toen zij de, door haar illegaal aangevraagde bankbescheiden bij de geldinstelling ophaalde. Kort hierop konden haar twee handlangers worden aangehouden. De politie onderzoekt of het drietal verantwoordelijk is voor meerdere frauduleuze handelingen met ontvreemde poststukken.

4 Geweldadige vrouwen

24-2-2003. Vier vrouwen tussen de 14 en 27 jaar zijn zaterdagnacht nabij Eeftink gearresteerd nadat zij een 20-jarige vrouw hadden mishandeld. Een ruzie in de nachtbus escaleerde zodanig dat het slachtoffer klappen kreeg. Nadat zij samen met de daders was uitgestapt, zette de ruzie zich voort en werd zij opnieuw door de groep mishandeld. Het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis waar zij aan haar verwondingen is geholpen.

Driemaal brandstichting

24-2-2003. Dit weekeinde rukten brandweer en politie drie keer uit na een brandmelding waarbij sprake was van brandstichting.

Herman Poortstraat
Bij een school aan de Herman Poortstraat werd vrijdagavond rond negen uur een beginnende brand ontdekt. De brandweer wist het vuur snel te blussen. De schade bleef daardoor beperkt tot een kantoorruimte. Waarschijnlijk werd aan de voorzijde van de school eerst een ruit vernield, waarna de onbekende dader(s) een gordijn in de fik staken.

Jan Vethstraat
Zaterdagavond werd brand ontdekt in een garagebox aan de Jan Vethstraat. De brandweer moest de deur forceren om bij de brandhaard te komen. Het vuur werd daarna snel geblust. Bij controle van een naastgelegen box stuitten de spuitgasten op een hennepplantage. De politie ontfermde zich over de kwekerij waarin circa 136 wietplanten werden aangetroffen. De plantage werd ontmanteld en de drugs werd vernietigd.

Smedemanplein
Zondagmiddag kregen brandweer en politie een melding van een woningbrand aan het Smedemanplein in Amstelveen. Ter plaatse bleek dat er een garagebox, gelegen direct naast een woning, in lichterlaaie stond. De brandweer had het vuur snel onder controle en wist te voorkomen dat de woning vlam vatte. In de garage bleken een bank en wat planken in brand gestoken te zijn.

Deel: ' Politiebericht A'dam Amstelland 24-02-2003 '