21:52:06 02-10-1999

Politie Brabant Zuid-Oost
Eindhoven, 10 februari 1999

Eindhoven: Tanken zonder betalen
Dinsdagavond werd in zijn woning een 39-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man had met zijn auto bij een tankstation aan de Limburglaan getankt zonder te betalen. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Diefstal auto
Dinsdagmiddag is in de Raiffeisenstraat een licht blauwe Alfa Romeo 156 met het kenteken XG-VZ-88 gestolen.

Eindhoven: Lastig vallen
Woensdagmorgen rond 0.45 uur is door de politie op het Stationsplein een 17-jarige jongen uit Nuenen aangehouden. Hij viel publiek en taxipassagiers die daar uitstapten lastig. Verschillende mensen voelden zich bedreigd door de knaap. Ook tegenover de politie gedroeg de jongen zich vervelend en weigerde zijn naam op te geven. De jongen werd aangehouden en op het politiebureau is proces-verbaal tegen hem opgemaakt.

Eindhoven : Ploertendoder
Woensdagmorgen rond 03.00 uur is op de Korianderstraat door de politie een 23-jarige Eindhovenaar aangehouden. De politieagenten vonden tijdens een controle bij de man in zijn auto een ploertendoder. De ploertendoder werd in beslag genomen.

Eindhoven: Sneeuwspoor leidt naar inbreker
Woensdagmorgen rond 05.00 uur is door de politie in de Tivolilaan een 37-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man wordt verdacht kort daarvoor te hebben ingebroken in een winkel aan de St Petrus Canisiuslaan. Er was bij de winkel een ruit verwijderd en bij een speeltoestel was de muntenbak opengebroken. De politieagenten zagen in de pas gevallen sneeuw sporen van de dader. Via een parkje kwam de agenten op de Tiviolilaan uit waar ze de man zagen lopen. De man werd aangehouden en is in verzekering gesteld.

Eindhoven: Inbreker dreigt met schroevendraaier Dinsdagmiddag werd op de van Bakelstraat een 17-jarige jongen uit Eindhoven aangehouden. Hij was die middag rond 12.00 uur door voorbijgangers betrapt bij een autoinbraak. De jongen dreigde en maakte stekende bewegingen met een schroevendraaier en wist zo de dans te ontspringen met de buit, een autoradio.. Hij werd korte tijd later door surveillerende agenten opgemerkt. De schroevendraaier had hij nog in de mouw van zijn jas verstopt. De buit was verdwenen. De knaap is aangehouden en in gesloten.

Eindhoven: Drugsdealer aangehouden
Dinsdag is door de politie in het stadsdeel Tongelre een actie uitgevoerd op een woning in de Bessenvlinderstraat. De buurt had overlast van de drugshandel vanuit de woning. Zes kopers van harddrugs werden gedurende de dag aangehouden. Ze hadden een kleine hoeveelheid, meestal een gram, heroïne of cocaïne bij zich. Bij een inval in de woning werd de 31-jarige bewoner aangehouden. In de woning werd 10 gram heroïne en 10 gram cocaïne, een weegschaal en verpakkingsmateriaal gevonden. Ook werd er f. 2500,- handelsgeld aangetroffen dat samen met de verdovende middelen in beslag is genomen. De 31-jarige bewoner is ingesloten.

Eindhoven: Verkeerscontrole
Woensdagmorgen is tussen 07.30 uur en 9.30 uur op het 18e Septemberplein een verkeerscontrole gehouden. Er waren bij de politie van de Eindhovense binnenstad klachten binnengekomen dat tijdens de ochtendspits veelvuldig de kruising geblokkeerd werd door automobilisten die door rood reden. Er werden 56 bekeuring opgemaakt, waarvan 41 voor het rijden door rood en 16 voor het blokkeren van de kruising. Het viel de agenten op dat ondanks de zware sneeuwval en gladheid de automobilisten flinke risico's namen.

Eindhoven: Sneeuwval ontwricht verkeer in de regio Woensdagmorgen heeft het verkeer in de regio flinke overlast ondervonden van de hevige sneeuwval. Kort na 08.00 uur begon het op de meeste plaatsen in de regio te sneeuwen. De regiopolitie kreeg tussen 8.00 uur en 10.30 uur 49 meldingen van aanrijdingen. Bij het merendeel was enkel materiele schade. In enkele gevallen waren er lichte gewonden. Niet alle aanrijding konden door de politie worden behandeld. Bij veel schuif- en slippartijen werd de schade onderling geregeld. De hevige sneeuwval in combinatie met de aanrijdingen leverde kilometers file op in de hele regio. De autowegen zaten helemaal dicht. In Son kwam daarboven op dat rond 09.00 uur de hefbrug defect ging. Een deel van de Kennedylaan in Eindhoven werd afgesloten voor het verkeer naar Son. In de gemeente Son werden omleidingsborden geplaatst. Rond 11.45 uur was de brug weer gedeeltelijk in bedrijf en werden de omleidingen opgeheven. In Best vond rond 09.20 uur op de Hoofdstraat een treinongeval plaats. Daar reed een auto tegen een passerende trein. Een 40-jarige vrouw uit Best kwam daarbij om het leven. Rond 11.00 uur herstelde de verkeerssituatie zich langzaam.

Eindhoven: Diefstal motor
Op de achterplaats van een woning aan de tafelbergstraat werd in de nacht van dinsdag op woensdag een rood witte Yamaha XT 600 gestolen. De dieven braken de poort open om op de binnenplaats te komen. Het kenteken van de motor is MF-67-ZY.

Eindhoven: Vrouw vermist
Sinds woensdag 3 februari wordt de 41-jarige Eindhovense vrouw Stefania Jankova vermist. De vrouw heeft de Tsjechische nationaliteit en is gehuwd met een Nederlandse man. De vrouw verliet die woensdagavond de woning aan de Piuslaan in het stadsdeel Stratum en is nog niet teruggekeerd. Zij en haar man hadden die avond ruzie gehad. Sinds woensdag is contact opgenomen met mogelijke verblijfplaatsen van de vrouw. Dit heeft geen resultaat gehad. De vrouw is 1.67 m lang, heeft kastanjebruin kort haar en heeft een wratje rechts naast haar neus. Zij droeg bij haar vertrek een gewatteerd blauw windjack, een spijkerbroek en zwarte veterschoenen met hoge hakken en dikke zolen. Tips over de verblijfplaats van de vrouw: Politie Stratum: 040 233 06 00.

Eindhoven: Automobilist mishandelt fietser
Woensdagavond om 19.25 uur is op de Tongelresestraat een 30-jarige Eindhovenaar aangehouden. Hij had een 25-jarige plaatsgenoot in het gezicht geslagen. Dat gebeurde na een klein verkeersongeval. De 30-jarige reed met zijn auto vanuit de Poeijersstraat rechtsaf de Tongelresestraat op. De fietser reed rechts naast hem en wilde linksaf. De automobilist sneed de fietser en die raakte de auto. De automobilist dacht dat de fietser tegen de auto trapte en stapte uit en sloeg de fietser. Deze verdedigde zich door met het fietsslot terug te slaan. Daarna reed automobilist verder. Later kwam hij terug. Toen was de politie ter plaatse en deze hield hem aan.

Helmond: Jongeren bedreigen winkelier
Op de Heistraat zijn woensdagmiddag om 16.50 uur vier Helmonders van 14, 2x 17 en 18 jaar en een Heerlenaar van 18 jaar aangehouden, nadat zij de assistent-bedrijfsleider van een kledingzaak aan de Markt hadden bedreigd. Eerder op de middag, om ongeveer 15.15 uur, hadden de jongens personeel en klanten van de winkel lastige gevallen door sneeuwballen tegen de winkelruit en naar de klanten te gooien. De assistent-bedrijfsleider had twee jongens vastgepakt, waarna een jongen hem met de vuist tegen de schouder sloeg. Daarna konden ze allemaal ontkomen. Rond 16.30 uur waren ze teruggekomen en hadden de assistent-bedrijfsleider met woorden bedreigd. De ter plaatse gekomen politie kon hen op aanwijzing van de bedrijfsleider op de Heistraat aanhouden.

Helmond: Bromfietser tweemaal de pineut
Een 17-jarige Helmondse bromfietser is woensdagmiddag tweemaal aangehouden. De eerste keer was om 13.50 uur toen hij met zijn bromfiets over de Ameidestraat reed. Dit is voetgangersgebied. Hiervoor kreeg hij een bekeuring, maar toen bleek dat hij ook geen bromfietscertificaat had en hij een vals adres opgaf werd hij aangehouden en naar het bureau gebracht. Nadat de zaken daar afgewikkeld waren mocht hij naar huis. Hij wilde op zijn bromfiets stappen, maar omdat hij geen certificaat had mocht hij niet rijden. Hij wilde zijn helm in de opbergruimte onder de buddyseat doen, maar die bleek te vol. Hij pakte daar wat spullen uit en daarbij bleek ook een luchtdrukpistool te zitten. Hiervoor werd hij weer aangehouden. Het wapen wordt vernietigd en op het lijstje van bekeuringen kwam er weer een bij.

Helmond: Sneeuwballengooien loopt uit de hand
In het Elkerliekziekenhuis is woensdagavond om 18.35 uur een 18-jarige Helmonder aangehouden voor openlijke geweldpleging. Dat gebeurde nadat rond 16.45 uur op de Meijerijhof een vechtpartij was geweest. Een aantal jongeren, waaronder de 18-jarige, had daar enkele meisje met sneeuwballen bekogeld. De meisjes gingen naar huis, waarna de groep van ruim 10 jongeren de woning begonnen te bekogelen met sneeuwballen. De moeder van het meisje verzocht de jongeren op te houden. Dat gebeurde niet en toen de vader met zijn auto thuis kwam werd hij met stukken hout bekogeld. Zijn auto raakte beschadigd. Hij stapte uit de auto en werd meteen omringd en bedreigd door de jongeren. Zij zwaaiden met stokken naar hem. Een buurtbewoner schoot te hulp en er ontstond een vechtpartij waarbij met stokken en knuppels is geslagen. De later aangehouden verdachte was aan zijn neus gewond en liet zich behandelen in het ziekenhuis. Daar kon hij aangehouden worden. Van enkele andere raddraaiers is de identiteit bekend. De politie stelt een onderzoek in.

Son: Voerman gewond
Woensdagmiddag om 16.45 uur is een 67-jarige man uit Son gewond geraakt toen de wagen waarop hij zat omsloeg. De man reed met paard en wagen over de Bestseweg in de richting van Best. Uit de Larixlaan kwam een personenauto, die juist voor het paard de weg opreed en verder reed in de richting van Best. Het paard schrok en trok de kar plotseling naar rechts waardoor die half omsloeg. De voerman viel, het paard stapte terug waardoor de wagen over hem heen reed. Hierna ging het paard weer naar voor zodat de wagen weer over de voerman reed. Het paard raakte nog een auto, die tegemoet gereden kwam en stond toen stil. De voerman is met gekneusde ribben en een hersenschudding in het Catharinaziekenhuis opgenomen. Hij was aan het oefenen voor de boerenbruiloft met carnaval.

(C)1997 by P&I Web Publishing

Deel: ' Politiebericht Brabant Zuid-Oost - 10350 '