Politiebericht

2e Persbericht van maandag 7 februari 2000/

Helmond: Vechtersbazen
worden voorgeleid
De twee vechtersbazen, die zondagmorgen om 3.00 uur op de hoek Oude Aa en De Havenweg zijn aangehouden, nadat ze twee agenten hadden mishandeld, worden dinsdagmorgen voorgeleid aan de Rechter Commissaris in ?s Hertogenbosch.

Het gaat om een 26-jarige en een 23-jarige Helmonder. Uit het onderzoek is gebleken dat de 23-jarige Helmonder de fiets, waar het in eerste instantie om begon, eerder gestolen had op het Havenplein in Helmond. Ook had hij een valse naam opgegeven. Het Openbaar Ministerie neemt geweld tegen politieambtenaren hoog op vandaar dat de twee verdachten morgen worden voorgeleid. De agente is zodanig gewond en ontdaan dat zij thans met ziekteverlof is. Ze heeft nog steeds lichamelijke klachten. Een traumateam van de politie Brabant Zuid-Oost heeft de agente hulp geboden. De hoofdagent, die verschillende blauwe plekken en schaafwonden opliep verricht inmiddels weer zijn normale werkzaamheden. Wel raakte de hoofdagent tijdens de vechtpartij, waarbij hij werd vastgehouden, zijn bril kwijt.
De ontstane schade wordt op de twee daders verhaald. Het bureau Schadebemiddeling heeft de zaak al in onderzoek. Deze schadebemiddeling is voor dit jaar al het 5e geval waar de materiële en immateriële schade, toegebracht aan politieambtenaren, wordt verhaald op de daders. In 1999 werden 41 schadebemiddelingen, ten behoeve van politieambtenaren, uitgevoerd. Een aantal daarvan lopen nog.

Eindhoven: Autodief aangehouden
Een 34-jarige man zonder vast woon of verblijfplaats is maandagmorgen om 10.00 uur, in de Gerard Davidsstraat aangehouden. De man lag te slapen in een personenauto die als gestolen gesignaleerd stond. In de auto lagen inbrekerswerktuigen. De verdachte is overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Eindhoven: Aanhouding flessendief
Maandagmorgen om 11.15 uur is op de Smalle haven een 41-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. De verdachte had kort ervoor drie kratten met lege bierflesjes weggenomen. De man is overgebracht naar het bureau en voor onderzoek ingesloten.

Maarheeze: Kopstaart aanrijding
Maandagmiddag is bij een kop staart aanrijding op de A2 in de richting Eindhoven, een 35-jarige bestuurder van een personenauto uit Geleen gewond geraakt. De man stond moest remmen en werd van achteren aangereden door een 21-jarige inwoner van Den Bosch die zijn personenauto niet tijdig tot stilstand kon brengen. Het 35-jarige slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis.

Best: Snelheidscontrole
Maandagmorgen tussen 10.00 uur en 11.55 uur is er een snelheidscontrole gehouden op de Ringweg. Van de 571 gecontroleerde voertuigen reden er 55 sneller dan de toegestane snelheid van 50 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 90 km/u.

Waalre: Snelheidscontrole
Vandaag zijn bij een snelheidscontrole met de lasergun op de Eindhovenseweg 24 auto-mobilisten bekeurd omdat zij harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 87 km/u.

Eindhoven: Verkeerscontroles
Tijdens een controle gehouden tussen 11.00 uur en 12.30 uur op de Mathildelaan zijn 12 bestuurders bekeurd omdat zij over de busbaan reden.

Eindhoven: Aanrijding met gewonden
Vanmiddag om 13.00 uur, is op de Willemstraat een 49-jarige fietsster bij een aanrijding licht gewond geraakt. Het slachtoffer reed over de Willemstraat toen een automobilist plotseling zijn linkerportier open deed. De vrouw kwam hierdoor te vallen en liep kneuzingen en schaafwonden op.

Helmond: Aanhouding na aanbieden gestolen cheques Maandagmiddag om 13.30 uur is op de Kerkstraat een 19-jarige Helmondse vrouw aangehouden. De vrouw had kort ervoor geprobeerd gestolen cheques te verzilveren. Korte tijd later is een 44-jarige Helmonder, die de vrouw vervoerde, eveneens aangehouden. De cheques zijn enige tijd geleden in Zeeland gestolen.

Valkenswaard: Diefstal bestelauto
Vanmiddag omstreeks 13.30 uur is bij een tankstation aan de Eindhovenseweg een bestelbus, merk Ford, type Scorpio, kleur groen, voorzien van het kenteken HB-LR-75 weggenomen. De bestuurder van de auto had juist getankt en liep naar binnen om af te rekenen. Hij had de sleutels in het contact laten zitten. Toen hij weer buiten kwam zag hij nog net dat de auto in de richting Eindhoven wegreed. Een getuige had wel gezien dat er twee personen in de auto stapten en wegreden.

Deel: ' Politiebericht Brabant Zuid-Oost - 4673 '