Politiebericht

Persberichten 9 juni 1999/

Berichten uit Eindhoven/Helmond

Eindhoven: Fietsendief aangehouden
Een 39-jarige Eindhovenaar werd dinsdagmiddag rond 16.15 uur op de Kanaaldijk Noord op heterdaad betrapt toen hij bezig was een fiets te stelen. Agenten zagen hem een tas van een fiets verwijderen en die in de struiken gooien. Het slot van de fiets was inmiddels al geforceerd. De man is ingesloten.

Eindhoven: Greep in de kassa
Dinsdagmiddag om 17.15 uur is door een chauffeur van een lijndienst een 27-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man deed bij de chauffeur een greep in zijn kassalade en pikte enkele rijksdaalders mee toen de chauffeur bezig was zijn strippenkaart af te stempelen. De man werd overgedragen aan de politie.

Eindhoven: Snelheidscontrole
Op de Vestdijk is dinsdagmiddag tussen 15.30 uur en 16.30 uur een snelheidscontrole gehouden. In dat uur werden er 600 voertuigen gecontroleerd waarvan er 46 een bekeuring opliepen. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 81 km/u.

Eindhoven: Autoinbreker gepakt
Dinsdagavond om 21.30 uur werd door de politie op het 18 Septemberplein een 33-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man was door getuigen gezien bij een autoinbraak op de Nieuwe Emmasingel. Aan de hand van het opgegeven signalement konden agenten de man aanhouden. Hij had op dat moment een autoradio bij zich die hij uit een auto op het Stationsplein had gestolen. De man bekende de auto-inbraken en hij is ingesloten.

Eindhoven: Brandstichting
Woensdagmorgen om 4.00 uur brak er brand uit in een geparkeerde auto aan de Aalsterweg. Onbekenden hadden benzine over de motorkap van de auto gegoten en een jerrycan op het dak van de auto gezet en daarna de zaak in vlam gezet. De brandweer heeft de brand geblust. De politie stelt een onderzoek in naar deze brandstichting.

Eindhoven: Diefstal auto
In de nacht van dinsdag op woensdag werd op de Keizersgracht een grijze Audi A3 1.9TDI met het kenteken TX-ZN-36 gestolen.

Eindhoven: "Overval " Sagittalaan opgelost
Woensdagmorgen is door de politie een 15-jarige jongen uit Eindhoven aangehouden. De 15-jarige jongen zou door vier mannen overvallen zijn, toen hij woensdagavond 2 juni in een woning aan de Sagittalaan aan het baby-sitten was. Uit onderzoek van de politie is gebleken dat de jongen samen met twee vrienden, een 17 en een 19-jarige Eindhovenaar, de overval in die woning in scène heeft gezet. De jongens stalen in de woning geld en sieraden. De buit is nog niet gevonden. De 17- en 19-jarige Eindhovenaren zijn woensdagmiddag aan-gehouden. De drie verdachten zijn in verzekering gesteld.

Eindhoven: Hennepkwekerij opgeruimd
Op de zolder van een woning aan de Kangoeroestraat heeft de politie woensdagmiddag om 12.00 uur een hennepkwekerij opgeruimd. Er stonden 213 hennepplanten. Deze zijn in beslaggenomen. Verder werd alle apparatuur, zoals lampen, trafo's en dompelpomp, in beslaggenomen. Tegen de bewoner, een 24-jarige Eindhovenaar, wordt proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Winkeldief dreigt met mes
Op de Edisonstraat is woensdagmiddag om 15.05 uur een 30-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Hij was eerder op de middag door een winkelier aan de Hendrik Staetslaan betrapt bij het stelen van een zakje nootjes. Toen de winkelier achter hem aanging, trok de dief plotseling een mes en bedreigde de winkelier. Deze laatste staakte de achtervolging, maar wist de politie een goed signalement door te geven. Hierdoor kon de verdachte aangehouden worden. De winkelier kende hem terug. De verdachte is ingesloten.

Eindhoven: Auto gestolen
Woensdagmiddag tussen 15.30 en 17.00 uur is vanaf een parkeerterrein achter een bedrijf van de Hoogstraat een rode Toyota Corolla met het kenteken ZB-XN-23 gestolen. De gebruiker van de auto kreeg de auto niet gestart. Toen hij de motor van de auto aan de gang had, liet hij deze lopen om de accu op te laden. Ondertussen ging hij weer het bedrijf in. Om 17.00 uur bleek de auto goed te lopen, hij was weg. Helmond: Snelheidscontroles
Dinsdagmiddag tussen 12.00 en 14.00 uur is op de Weg door de Rijpel een snelheidscontrole gehouden. Van de 632 gecontroleerde voertuigen reden er 38 sneller dan de toegestane snelheid van 50 km/u. Zij kregen een proces-verbaal. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 72 km/u.
-Op de Vossenbeemd is dinsdagmiddag tussen 14.30 uur en 16.15 uur een snelheids-controle gehouden. 916 voertuigen werden hier gecontroleerd. 140 kregen een bekeuring omdat zij harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km/u. 101 km/u was de hoogst gemeten snelheid.
-Op dinsdag is tussen 17.00 uur en 18.15 uur op de Edelhertlaan een snelheidscontrole gehouden. 364 voertuigen werden hier gecontroleerd. 90 reden harder dan de toegestane snelheid van 50 km/u. Zij kregen een proces-verbaal. De hoogst gemeten snelheid hier was 91 km/u.
-Dinsdagavond tussen 18.30 uur en 19.45 uur is er op de Rivierensingel een snelheidscontrole gehouden. Van de 412 gecontroleerde voertuigen reden er 47 harder dan de toegestane snelheid van 50 km/u. Zij kregen een bon. De hoogst gemeten snelheid was 75 km/u.
-Woensdagmorgen tussen 7.30 uur en 9.45 uur is er op de Wethouder Ebbenlaan een snelheidscontrole gehouden. 1138 voertuigen werden gecontroleerd. 108 daarvan reden sneller dan de toegestane snelheid van 50 km/u. Zij kregen een proces-verbaal. De hoogst gemeten snelheid was 75 km/u.

Helmond: Aanrijding met gewonden
Op dinsdagavond omstreeks 19.15 uur vond er een aanrijding plaats op de Kanaaldijk Noord West. Een 27-jarige bestuurder uit Eindhoven, komende uit de richting Helmond en rijdende richting Aarle-Rixtel, ging een voor hem rijdende auto inhalen. Hij kwam daarbij op het linkerweghelft en reed frontaal tegen een uit de richting Aarle-Rixtel komende personenauto, bestuurd door een 53-jarige man uit Venlo. De bestuurders en de 58-jarige passagier van de Venlonaar zijn met hoofdletsel opgenomen in het Elkerliekziekenhuis.

Helmond: Snelheidscontroles
§ Op de Bakelsedijk is woensdagmorgen tussen 10.30 en 12.30 uur een snelheidscontrole gehouden. 435 voertuigen werden gecontroleerd en hiervan reden er 110 te snel. De snelste reed 82 km/u. § Tussen 13.30 en 14.45 uur is gecontroleerd op de Engelseweg. Van de 871 gecontroleerde voertuigen reden er 111 te snel. Hier was de topper 89 km/u.
Op beide plaatsen geldt een maximum snelheid van 50 km/u.

Veldhoven: Greep in de kassa
Woensdagmiddag om 17.50 uur is in een winkel aan de Pleintjes een 21-jarige Pool aangehouden. De man was samen met een andere man de winkel binnengekomen. Terwijl de 21-jarige man de winkelbediende afleidde deed de ander een greep in de kassa en liep hard weg. De 21-jarige man kon aangehouden worden. Hij werd aan de politie overgegeven, die de man voor onderzoek insloot. De winkelier mist enkele honderden guldens.

Geldrop: Vrouw beroofd van tas
Op het parkeerterrein Bezorgershof, achter de winkels aan de Korte Kerkstraat, heeft een ongeveer 35-jarige donkergekleurde man een 49-jarige Valkenswaardse vrouw van haar handtas beroofd. De vrouw wilde in haar auto stappen toen de man haar op de schouder tikte en met een vuistvuurwapen bedreigde. Hij griste de tas uit haar handen en liep hard weg. De vrouw schreeuwde om hulp, waarna de man zich omdraaide en opnieuw met het wapen dreigde. Daarna liep hij verder in de richting van de Langstraat. In de tas zaten persoonlijke bescheiden en twee portemonnees met in totaal ongeveer f 200,=. In de tas zat ook een gsm-telefoon. De dader is ongeveer 35 jaar oud, negroïde, ongeveer 1.85m., atletisch figuur, donker kortgeknipt haar. Hij droeg een gebreide donkere muts met omgeslagen rand en aan de voorzijde een embleem of iets dergelijks, dat hoofdzakelijk rood was. Verder een kobaltblauw jack, kunststof zoals sporters gebruiken en zwarte sportschoenen met aan de zijkant een rode bies of streep. Hij zou bij de Hema bi

jna een vrouw omver gelopen hebben. De politie Geldrop verzoekt getuigen, waaronder de bijna omvergelopen vrouw, zich te melden, 040 2331100.

Deel: ' Politiebericht Brabant-Zuid-Oost - 8392 '