Korps: Brabant-Zuid-Oost, plaats: Eindhoven 15-02-2003 Persbericht zaterdag 15 februari 2003

Regio: Politie neemt ruim 6250 blaastesten af
Tijdens de landelijke alcoholcontrole heeft de Politie Brabant Zuid-Oost 6252 blaastesten afgenomen. Daarbij zijn 53 personen bekeurd die te veel hadden gedronken. Maar liefst negen automobilisten moesten hun rijbewijs inleveren vanwege het hoge alcoholgebruik in het verkeer. Bij vier bestuurders is een bloedproef afgenomen om vast te stellen wat het alcoholpromillage is. Een automobilist weigerde mee te werken aan de blaastest. Er zijn drie bromfietsers bekeurd, omdat ook zij te veel hadden gedronken. Het vastgestelde alcoholpromillage varieerde van 0,5 tot 1,65 promille. De regiopolitie zette 157 politiemensen in. Zij controleerden tussen vrijdagavond 18.00 en zaterdagmorgen 04.00 uur op 52 verschillende locaties in de regio. De regionale controle was een onderdeel van de landelijke alcoholcontrole die in europees verband werd gehouden. Alcohol in het verkeer leidde volgens de cijfers van 2001 tot 200 dodelijke verkeersongevallen en tot 3000 gewonden die in ziekenhuizen behandeld moesten worden.

Eindhoven: Diefstal autos
Vrijdag tussen 13.30 en 22.30 uur is in de Van Vorststraat een grijze Opel Corsa met het kenteken ZS-10-NF gestolen.

Op Lohengrinlaan is in de nacht van vrijdag op zaterdag een blauwe Opel Kadett met het kenteken XY-68-GX gestolen.

Eindhoven: Verzet tegen aanhouding
Zaterdagmorgen om 1.00 uur is op het Stationsplein een 22-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. Agenten wilden de man, die in een telefooncel stond, controleren op het bezit van harddrugs. De man verzette zich hevig tegen de agenten en probeerde bij een agent het pistool af te pakken. Dat wist de agent te voorkomen maar bij de worsteling die daarop ontstond raakten twee agenten licht gewond. Een van hen liep licht knieletsel op en de ander liep een gekneusde duim op. Een geparkeerde auto die daar stond liep vanwege de worsteling lichte schade op. De man is ingesloten.

Eindhoven: Verdachten beroving aangehouden
Zaterdagmorgen rond 2.20 uur zijn op de Barrierweg in Eindhoven een 25-jarige en een 17-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. De twee worden er van verdacht kort daarvoor op de Edisonstraat een 24-jarige Eindhovenaar van zijn mobile telefoon te hebben beroofd. Het slachtoffer kwam kort na de beroving agenten tegen en zij konden de twee verdachten die met een auto wegreden via de Boschdijk richting Best nog achterhalen. Het duo is voor verder onderzoek ingesloten.

Eindhoven: Fietsendief
Vrijdag rond 17.30 uur is in de Tramstraat in Eindhoven een 30-jarige man uit s Hertogenbosch aangehouden. Hij was in het bezit van een mountainbike die die middag op het Stationsplein gestolen was van een 23-jarige Eindhovense. De vrouw zag even later de man met de fiets rijden en ze waarschuwde politie. De man is voor verder onderzoek ingesloten.

Waalre: Beeldscherm gestolen
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken bij een bedrijf aan de Laan van Diepenvoorde in Waalre. De dader vernielde een ruit aan de voorkant van het bedrijf en ging aan de haal met een computerscherm.

Eersel: Man door nepagenten van auto beroofd
Een 26-jarige man uit Parijs is zaterdagmorgen rond 0.10 uur op een parkeerplaats op de A67 onder Eersel door twee mannen van zijn auto beroofd. Het slachtoffer was op weg naar familie. Direct na de grens stopte hij op een parkeerplaats langs de A67. Er stopte een auto met twee mannen naast zijn auto. Uit de auto, een grijze Audi, stapten twee mannen die een uniform droegen dat leek op dat van de Belgische politie. Ze vroegen de autopapieren aan het slachtoffer maar omdat hij de mannen niet vertouwde gaf hij zijn autopapieren niet af. Een van de twee wist de autosleutels bij het slachtoffer af te pakken, waarna hij er met de auto van het slachtoffer vandoor ging. De gestolen auto is een grijze Renault Laguna met het Franse kenteken 358CBY 92.

Helmond: Gestolen auto
Vrijdagmiddag rond 16.30 uur zijn in de Narcissenstraat in Helmond een 35-jarige Helmonder en een 31-jarige man uit s Hertogenbosch aangehouden. De twee waren in het bezit van een auto die medio november 2002 gestolen was in Rotterdam. De auto was voorzien van valse kentekenplaten en er lagen inbrekersattributen in de auto. De twee zijn voor nader onderzoek in verzekering gesteld.

Bakel: Diefstal auto
In de nacht van vrijdag op zaterdag is aan de Burgemeester Diepstratenlaan een bordeaux rode Mercedes 200 D met het kenteken NH-DJ-88 gestolen.

Valkenswaard: Dronken automobilist rijdt sloot in Een 23-jarige man uit Bergeyk is zaterdagmiddag rond 12.30 uur na een inhaalmanoeuvre met zijn auto een sloot ingereden. De man haalde op de Luikerweg een auto in en reed daarna recht een sloot in. De brandweer heeft het slachtoffer uit het wrak bevrijd. De bestuurder had gedronken en mogelijk drugs gebruikt. Bij de man is een bloedproef afgenomen. Zijn rijbewijs is ingevorderd. Hij is met nog onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht.

Deel: ' Politiebericht Brabant Zuid-Oost Eindhoven 15-02-2003 '