Politiebericht

Zondag 18 juli 1999

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Verkeerscontroles
Bij een roodlicht- en gordelcontrole op het Hereplein zijn zaterdagochtend drie bonnen uitgeschreven voor het door het rode licht rijden. Dertien automobilisten reden zonder gordel en kregen daar een bon voor. Op de Winschoterweg is een aanhangercontrole geweest. Vijf aanhangers bleken gebreken te vertonen en de bestuurders hebben een bekeuring gekregen.

Man steelt dure zonnebril
Een 34-jarige man uit Groningen is zaterdagmiddag op de BSF von Suttnerstraat aangehouden voor de diefstal van een dure zonnebril. De man had de bril weggenomen bij een zonnende heer die aan de Hoornse Plas lag. De zonaanbidder had dit gemerkt en de bril terug geëist en gekregen. Op aanwijzing van getuigen kon de man worden aangehouden. Hij is na verhoor op vrije voeten gesteld.

Drie mannen van vuilnisbelt gehaald
Drie mannen die over het hek waren geklommen van de vuilstort aan de Winschoterweg zijn daar zaterdagavond door de politie verwijderd. De mannen stonden midden op de afvalbult en waren op zoek naar metalen. Bij controle bleek een van de mannen - een 53-jarige Stadjer - nog voor ruim f 2000.- aan zeven boetes of 49 dagen gijzeling te hebben openstaan. Hij is ingesloten voor justitie.

Fietsster komt ten val
Een 21-jarige fietsster dacht vanaf de Munnekeholm veilig het Akerkhof in te kunnen fietsen. Hierbij zag ze een bromfietser die haar met hoge snelheid tegemoet kwam over het hoofd. Beiden kwamen ten val en nadat de onbekend gebleven bromfietser vroeg hoe het met haar was reed hij weg zonder zich bekend te maken. De vrouw is met een verwonding aan de arm naar het ziekenhuis vervoerd.

Lastige mannen aangehouden
De politie werd zaterdagavond gestuurd naar de Grote Beerstraat waar een woning met eieren werd bekogeld. Toen de agenten het een en ander wilden uitzoeken begon een 35-jarige buurtbewoner zich agressief ten opzichte van de agenten op te stellen. De man is met de nodige moeite en met enig geweld aangehouden voor ambtsbelemmering. Een van de agenten werd gebeten door de hond van de man. Een 36-jarige man uit Groningen die de aanhouding wilde verhinderen is ook aangehouden. Na verhoor zijn beide mannen op vrije voeten gesteld. Zij kunnen een dagvaarding tegemoet zien.

Brand bij kledingreparatiewinkel
Een 59-jarige man die met een gasbrander onkruid verwijderde bij een binnenplaatsje achter een kledingreparatiewinkel aan de Paterswoldeseweg heeft een brand veroorzaakt waardoor een uitbouw aan de zaak uitbrandde. De man die na zo?n twee uur na zijn onkruidverwijdering rook ontdekte heeft nog geprobeerd met een brandblusser de brand te bestrijden maar kreeg daarbij de rook binnen. De man is voor controle naar het ziekenhuis geweest. De brandweer had de brand die met de nodige rookontwikkeling gepaard ging snel onder controle.

Man betrapt bij inbraak school
Een beveiligingssurveillant zag zaterdagavond na een alarmering een man lopen in een school aan de Antillenstraat. De 18-jarige jongeman kon bij de hoofdingang worden aangehouden. Hoe de man is binnengekomen en of hij iets heeft ontvreemd is nog niet duidelijk. Hij is voor nader onderzoek ingesloten.

Man betaalt niet voor zijn maaltijd
Een restaurant aan de Vismarkt heeft zaterdagavond bezoek gehad van een 36-jarige man afkomstig uit Hellendoorn die zijn maaltijd ter waarde van bijna f 90.- niet wilde betalen. De man die een wat warrige indruk maakte is aangehouden voor flessentrekkerij. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt.

Rijden onder invloed
De politie heeft zaterdagnacht drie automobilisten in de stad aangehouden voor het rijden onder invloed. Een 34-jarige automobilist uit Groningen die geen rijbewijs bezit werd op de Hereweg gecontroleerd. Hij blies 1.4 promille en heeft een dagvaarding en een proces-verbaal voor het rijden zonder rijbewijs gekregen. Op de Europaweg werd een 29-jarige automobilist uit Kollum aan de blaastest gezet. Zijn score was 0.95 promille en dat leverde hem een boete van f 700.- en een rijverbod van drie uur op. Bij een kop/straat aanrijding op de Stationsweg tussen een 42-jarige automobilist uit Roden en een 53-jarige automobilist uit Uithuizen bleek de man uit Roden onder invloed. Hij had 0.9 promille alcohol in zijn bloed. De man kreeg een dagvaarding en een rijontzegging van drie uur.

Bedreigende ex-vriend aangehouden
Een 27-jarige man afkomstig uit Amsterdam is zaterdagnacht voor de woning van zijn 22-jarige ex-vriendin op de Froukemaheerd aangehouden. De man bedreigde de vrouw en had haar eerder op de dag mishandeld. De man is ingesloten.

Groep is vervelend in café
Een groep van zes personen die zaterdagnacht vervelend was in een café aan de Peperstraat moest van het barpersoneel de zaak verlaten. Een 41-jarige medewerker sloeg daarbij een 35-jarige man van de groep. De zaak escaleerde daarop. De politie scheidde de partijen onder andere met inzet van paarden waarbij een 33-jarige vrouw uit Genemuiden een agente aan de haren trok. De medewerker uit het café en de vrouw zijn daarop naar het bureau gebracht. Na verhoor zijn zij op vrije voeten gesteld. Processen-verbaal worden opgemaakt.

Man vernielt klok met barkruk
Een agressieve 26-jarige cafébezoeker afkomstig uit Groningen sloeg na een woordenwisseling in een kroeg aan de Poelestraat met een barkruk een aan de wand hangende klok stuk. Daarna verliet hij het etablissement. Op straat werd hij door de bedrijfsleider en getuigen aangehouden en aan de politie overgedragen. De man is na verhoor later in de nacht op vrije voeten gesteld.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010 (H. Bouwkamp)

Deel: ' Politiebericht district Groningen / Haren '