berichten van zaterdag tot maandagmiddag 05-04-99 15:47 maandag 5 april 1999

roel hallink, tel.: 0528 - 295216 of 06 - 51528156

* geen voorrang

holsloot - zaterdagmiddag verleende een 30-jarige automobilist uit beilen geen voorrang op de kruising van de oosterhesselerweg en de ermerstraat. hij werd in de flank geraakt door een 30-jarige automobilist uit dalen. een bij de beilenaar in de auto zittende man van 23 jaar uit eelde-paterswolde raakte gewond en is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in emmen. de beide bestuurders kwamen met de schrik vrij. de materiele schade aan de auto's was aanzienlijk.

* auto tegen vangrail

rhee - zaterdagavond raakte alle 4 inzittenden van een auto gewond, toen zijn van de weg afraakten en tot stilstand kwamen tegen de midden vangrail van de a28. de bestuurster, een 36-jarige inwoonster van groningen raakte de macht over het stuur kwijt toen zijn speelgoed van één van de kinderen van de grond wilde pakken. zij kwam in de berm en knalde vervolgens tegen de vangrail in de middenberm. zij, haar man en beide kinderen zijn voor onderzoek overgebracht naar het martini ziekenhuis in groningen. de verwondingen vielen achteraf mee. de auto raakte rondom behoorlijk beschadigd.

* bromfiets over de kop

wezup - in de nacht van zaterdag op zondag sloeg en 23-jarige inwoner van hoogezand met zijn bromfiets over de kop, toen hij over slang van een bewatering- installatie reed. de slang lag over het fietspad meppen naar wezup. de man is met pijn in de borst en nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis in emmen.

* onder invloed de sloot in

norg - in de nacht van zaterdag op zondag reed een 19-jarige inwoner van haule over de donderseweg, waar volgens zijn verklaring hem een auto tegemoet kwam en waar hij voor moest uitwijken. al slingerend van links naar rechts kwam hij ver-volgens via enkele boompjes in een droge sloot op z'n zijkant te liggen. hij en een bij hem inzittende man van 18 jaar uit haulerwijk zijn overgebracht naar het ziekenhuis in assen. vooral de passagier had veel snijwonden in het gezicht. van de bestuurder is een bloedproef genomen.

* tanken en geen geld

assen - zaterdagnacht tankte een auto voor f 15,-- benzine bij een tankstation aan de balkenweg. de drie inzittenden hadden geen van allen geld bij zich om te betalen. alle drie de mannen waren in kennelijk staat van dronkenschap. zij beschuldigden elkaar ervan de auto bestuurd te hebben. alle drie zijn aangehouden en verhoord. uit dit verhoor en verhoor van enkele getuigen kwam naar voren dat een 47-jarige man uit assen de bestuurder was geweest. deze weigerde zijn medewerking aan een blaastest en een bloedproef. hij had zoveel drank gehad, dat hij bij aankomst op het bureau bijna direct in slaap viel. zondagmorgen is hij na verhoor heengezonden, maar direct darna weer aangehouden om dat hij niet teruggekeerd was van proefverlof uit een penitentiaire inrichting.

* alcomobilist

wijster - zaterdagavond werd een 36-jarige bestuurder uit beilen gecontroleerd op de sportweg. hij bleek teveel gedronken te hebben. hij blies 350 ug/l (ongeveer 0.8 promille) na verhoor, met een dagvaarding op zak, heengezonden.

* autodieven op heterdaad betrapt

nieuw dordrecht - zaterdagavond laat werd bij de politie gemeld dat er twee knapen zich verdacht ophielden bij auto'' in klazienaveen. de politie ontdekte in eerste instantie twee lopende jongens, die zij echter even later weer uit het oog verloren. na enige tijd kwam er wel een auto van uit het scholtenskanaal wz een rijden richting nieuw dordrecht. daar deze auto nogal slingerend reed wilde de politie deze auto controleren. dit gelukte op de klazienaveensestraat in nieuw dordrecht en tot verbazing van de politiemensen zaten in de auto, de beide knapen die zij even daar voor in klazienaveen gezien hadden. de beide knapen van 24 en 27 jaar uit oude pekela bekenden direct de auto gestolen te hebben aan het scholtenskanaal in klazienaveen. de verdachten zijn aangehouden en ingesloten.

* inbraak woning

zuidwolde - van zaterdag op zondag werd er ingebroken in een woning aan de drostenstraat. via het forceren van een keukenraam kwamen de daders binnen. de gehele woning werd doorzocht. vermist worden een miniset met 2 boxen, een draagbare tv en enkele sierraden. de schade is nog niet bekend.

* mishandeling na achtervolging

meppel - zaterdagnacht reed een 31-jarige man uit meppel, na een avondje stappen in zwolle, terug naar huis. daar hij de indruk had dat hij gevolgd werd, is hij bij het benzinestation "Dekkersland" even gestopt. Toen er verder niets gebeurde is hij naar huis gereden en toen hij bij huis stopte, bemerkte hij dat de auto nog achter hem zat. Hij werd daarop direct aangesproken, in het Duits, door een man die van hem het paspoort eiste. Toen de Meppelder dit niet gaf, kreeg hij rake klappen. Hij wist aan zijn belager te ontkomen en kon de politie bellen. Door de klappen bekwam hij een dik oog. Later werd via KLPD bekend dat er bij de benzinepomp aan het "Dekkersland" ook een man uit Leeuwarden was bedreigd met een vuurwapen of een daarop gelijkend voorwerp. Ook hier ging het om een Duits sprekende man. Ook betrof het in beide gevallen een donker gekleurde auto, van vermoedelijk het merk Honda, met een Duits kenteken. Het signalement van de man: een blanke man met mogelijk iets getinte huidskleur van ongeveer 1.80 m. Hij had donker, gedekt kort haar, een slank postuur en droeg geen snor, baard of bril.

* Brand in woning

BARGER-COMPASCUUM - Zaterdagmiddag ontstond er brand in een woning aan de Postweg. De 29-jarige bewoner was met een motorfiets in de achterkamer van zijn woning aan het repareren toen er wat benzine uitlekte. Hij had dit wel schoongemaakt, maar even later vloog de zaal spontaan in brand. De brand werd brandweer geblust, maar kon niet voorkomen dat er veel schade ontstond aan de woning en de motor. De eigenaar bekwam wat verschroeide haren. De totale schade is niet bekend.

* Aanrijding en bestuurster onder invloed

ANDEREN - Zondagavond laat zagen politiemensen een auto staan op de Provincialeweg, nabij het viaduct. De auto was rechtsvoor beschadigd. Een eind van de auto vandaan liep een vrouw. Zij gaf toe bestuurster te zijn gewest van de auto en had bij het nemen van de bocht een boom geraakt. Zij, een 39-jarige inwoonster van Oude Pekela, bleek teveel gedronken te hebben. Op het bureau blies zij 590 Ug/l (ongeveer 1.3 promille). Haar rijbewijs werd ingevorderd. Tegen haar zal proces-verbaal worden opgemaakt.

* Auto tegen pijler viaduct

NIEUW-AMSTERDAM - Afgelopen nacht botste een 24-jarige inwoner van Zandpol met zijn auto tegen de pijler van het viaduct van de N37 bij de Dikkewijk Oostzijde. De man was met de wielen in de berm gekomen en had daar een verkeersbord geschampt. Hij schoot vervolgens de weg over, schampte daar een lichtmast en botste vervolgens vol tegen de pijler van het viaduct. Hij kon zich van de aanrijding niets herinneren. Hij ter observatie opgenomen in het ziekenhuis. Daar de adem van de man stonk naar alcohol, is van hem een bloedproef genomen.de auto was totaal vernield.

* Diefsal auto's

ROLDE - Werd er afgelopen nacht een VW Golf gestolen van een parkeerplaats aan de Hoofdstraat. De 29-jarige eigenaar uit Bovensmilde had zijn auto daar geparkeerd omstreeks 22.30 uur. Toen hij enkele uren later terugkwam, was de auto weg. De schade wordt geschat op ongeveer f 15.000,--.

ASSEN - Bemerkte een 38-jarige inwoner van Assen, dat zijn auto gestolen was. Hij had gisteravond om 23.00 uur zijn auto geparkeerd aan de Gouwe. Vanmorgen was de Opel Corsa weg. Schade is nog niet bekend.

* Inbraken in auto's

WESTERBORK en ASSEN - Afgelopen nacht werd er in Westerbork 2x en in Assen 1x ingebroken in auto's . In twee gevallen werd een raam ingeslagen en in het andere geval werd een portier geforceerd. Gestolen werden een GSM, een autotelefoon, een Cd-speler. De iegenaren moeten nog aangifte doen.

* Inbraak in bedrijf

MEPPEL - Werd afgelopen nacht ingebroken in een café aan de Kromme Elleboog. De daders verschaften zich de toegang tot het pand, door van de voordeur de glaslaten te demonteren en het glas er uit te halen. Binnen zijn 2 gokkasten opengebroken en zijn de geldbuizen leeggehaald. Ook de kassalade werd meegenomen. In totaal is er voor ruim duizend gulden aan kleingeld weg. De kassalade werd vanmorgen aan de Kratonstraat terug gevonden.

* Vernielingen in Nieuw Amsterdam

NIEUW-AMSTERDAM - Afgelopennacht zijn in Nieuw-Amsterdam diverse vernielingen gepleegd. Aan de Jagerslaan moest een bloemenzaak en de bibliotheek het ontgelden, want ruiten werden ingegooid. Ook enkele auto's aan de Jagerslaan en de Nieuweweg werden bekrast en gedeukt, alsmede dat er spiegels stukgeslagen waren. Aan de Vaart ZZ was bij een winkel een ruit van 5 bij 2½ m met een wijnfles ingegooid. De eigenaren moeten nog aangifte doen en niet uitgesloten wordt, dat er nog meer vernielingen zijn gepleegd.

* Mishandeling

MEPPEL - Op de Groenmarkt in Meppel werd afgelopen nacht een 23-jarige man uit die plaats door enkele knapen in elkaar geslagen. Hij bekwam letsel aan zijn hoofd en met name aan de neus en de mond. De man is in het ziekenhuis aan zijn verwondingen behandeld. De oorzaak van de mishandeling ligt vermoedelijk in de relatiesfeer. Een onderzoek wordt ingesteld.

* Heidebrand

DALERPEEL - Aan de Berkmeerweg in Dalerpeel brak gisteravond brand uit in een stuk heide. Een groot gedeelte van de brand ging vanzelf uit. De rest werd kort maar krachtig bestreden door de brandweer. Niet uitgesloten wordt dat de brand is aangestoken.

* Vernieling auto

MEPPEL - Aan de Stationsweg werden afgelopen nacht deuken getrapt in een auto. Op aanwijzingen van een getuigen werden 2 personen meegenomen naar het bureau. Daar bleek dat 1 persoon er niets mee te maken had. De andere, een 31-jarige man uit Staphorst is ingesloten. Bij het verhoor van hedenmorgen heeft de man bekend. Een duidelijke oorzaak kon hij niet geven. Tegen hem zal PV worden opgemaakt. Na verhoor is hij heengezonden.

/ / / / /

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe