Persberichten van vrijdagmorgen 05.02.
10:13 vrijdag 5 februari 1999

Bert Peters 0591 662014 of 0653 238059199

Overvallen reisbureaus
Het onderzoek betreffende de overvallen op reisbureaus in Emmen en Assen wordt gecoördineerd door Politie Groningen. De buit bij de overval in Assen ligt tussen f 1.000,- en f 2.000,-. De signalementen van de daders van de beide overvallen in Drenthe komen met elkaar overeen, namelijk daders met licht getinte huidskleur van respectievelijk ongeveer 40 (ongeveer 1.70 m) en 25 jaar (ongeveer 1.80 m.).

Veenoord, vrachtauto van de weg 'geblazen'.
Gistermiddag omstreeks 14.15 uur, reed een 51-jarige man uit Stadskanaal met zijn vrachtauto met aanhanger over de Boerdijk te Veenoord. Omdat de vrij grote aanhangwagen veel wind ving werd de combinatie plotseling onbestuurbaar waarna auto en aanhangwagen van de weg 'geblazen' werd en op de zijkant in de berm van de weg terechtkwam. Een bergingsbedrijf uit Klazienaveen heeft de combinatie later afgevoerd, het verkeer ondervond nauwelijks hinder van het ongeval.

Emmen, vernieling telefooncel
Werd vanmorgen omstreeks 06.45 uur, een 25 jarige inwoner van Klijndijk op heterdaad betrapt bij het vernielen van een telefooncel aan de Hoofdstraat in Emmen. Hij verklaarde dat hij 'roppig' was en naar huis wilde en daarom zijn agressie op de telefooncel botvierde. De hoorn was al vernield en de wanden besmeurd met modder. Hij werd aangehouden en kreeg een proces-verbaal wegens vernieling.

Emmen, afpersing
Werden gisteravond twee Duitse jongens uit Haselune geld afhandig gemaakt door een 21-jarige man uit Emmen. Beide jongens van 16 jaar werden omstreeks 18.30 uur op de Westerstraat door de dader aangesproken waarbij op agressieve wijze geld geëist werd. Onder de indruk van het gedrag van de dader (één van de jongens werd hardhandig bij zijn jas gepakt) werd een briefje van DM 100,- afgegeven. Onder andere aan de hand van het kenteken kon later in het centrum van Emmen de verdachte worden aangehouden. Hij had nog f 85,- gulden over hetgeen aan de jongens werd teruggegeven. De verdachte heeft de jongens waarschijnlijk op de korrel gekregen toen ze bij een coffeeshop naar binnen wilde maar niet mochten omdat zij zich niet konden (wilden) legitimeren.

Hoogeveen, fietsendiefstal
Werd vannacht omstreeks 00.30 uur aan het bureau gemeld dat even daarvoor twee fietsen waren weggenomen bij de fietsenstalling van het Station. Na onderzoek werden in het centrum een 18-jarige jongen uit Hoogeveen aangehouden en een 17-jarige Zwollenaar die beiden op die fietsen reden. Fietsen in beslag genomen en daders een proces-verbaal.

Dalen, alcomobilist
Zagen vannacht omstreeks 00.45 uur surveillerende agenten dat een bestuurder met hoge snelheid met zijn auto reed over de Bente. Zij achtervolgden de bestuurder en konden hem aanhouden op de Johan Vermeerstraat als verdacht van het rijden onder invloed van alcohol. Een test wees uit dat hij een alcoholpromillage had van 1,55. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij kreeg een dagvaarding mee om op 26 april te verschijnen voor de rechter.

Assen, woninginbraak
Werd gisteravond ingebroken in een woning aan de Oldenhofstraat. Via een verbroken raam werd toegang verkregen waarna een video en een blauwe sporttas werden weggenomen.

Assen, zakkenrollerij
Werd gistermiddag omstreeks 14.00 uur een 64-jarige vrouw de portemonnee gerold toen zij aan het winkelen was in het Mercuriuscentrum. Vermoedelijk twee mannen met een Aziatisch uiterlijk liepen dicht langs haar heen en haalden de portemonnee uit haar tas. Behalve pasjes en andere persoonlijke bescheiden raakte ze ongeveer f 100,- kwijt.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politiebericht Drenthe - 3830 '