Persberichten van donderdagmorgen 11.02.1999
09:32 donderdag 11 februari 1999

Bert Peters 0591 662014 of 0653 238059

Meppel, gewonde man overleden
Is vannacht de 78-jarige Frederik Galenkamp uit Meppel overleden aan zijn verwondingen die hij gisteren opliep bij een ontploffing op zijn boot die lag in de Schuttevaerthaven. Hij was van Meppel overgebracht naar het Brandwondencentrum in Groningen waar hij overleed.

Veenhuizen, geluk bij een ongeluk
Reed gisteravond omstreeks 21.00 uur een 30-jarige man uit Norg met geringe snelheid over de Eikenlaan in de richting van de Dominee Germsweg. Op de brug vlak voor de kruising was het glad, de bestuurder wilde rechtsaf maar zijn voertuig rechtdoor en gleed op een diep[e sloot af. Net voor de auto de sloot ij dook wist de bestuurder er uit te springen. Hij had geluk dat de auto in de struiken bleef hangen. Nadat zijn auto p de weg was getakeld kon de bestuurder met een nagenoeg onbeschadigde auto zijn weg vervolgen.

Assen ongeval auto-bromfiets
Gistermiddag omstreeks 15.45 uur, reed een 16-jarige bromfietser uit Assen vanaf de Smetanalaan de Groningerstraat op en verleende daarbij geen voorrang aan de 70-jarige autobestuurder eveneens uit Assen. Als gevolg van een aanrijding die ontstond werd de bromfietser met rugletsel naar het WZA vervoerd.

De Wijk, ongeval met letsel
Reed gisteravond omstreeks 19.15 uur, een 23-jarige vrouw uit Zwolle met haar auto over de afslag De Wijk van de A 28 en wilde daarna linksaf de Hessenweg op. Ze verleende daarbij geen voorrang aan een 35-jarige vrouw uit IJhorst die op de Hessenweg reed vanuit de richting De Wijk. Als gevolg van de aanrijding werden beiden naar het Diaconessenhuis vervoerd. De 35-jarige zat enigszins bekneld in de auto. Het dak van haar auto werd door de brandweer verwijderd waarna ambulancepersoneel haar er uit konden halen.

Assen, weigering stopteken
Vannacht omstreeks 04.10 uur weigerde een 23-jarige automobilist gevolg te geven aan een stopteken van de politie. De politie achtervolgde hem waarna hij stopte bij het LOD Napoleonplein. Omdat de politiemensen een sterke alcohollucht waarnamen werd hij aangehouden om te worden overgebracht naar het bureau voor een alcoholtest. Nadat hem dat was meegedeeld rende hij hard weg. De politie kon nog harder rennen en wist hem te pakken te krijgen waarna hij de politiemannen bedreigde. Hij werd geboeid overgebracht naar het bureau. Daar werkte hij niet mee aan de ademanalysetest. Ook aan een vordering van de hulpofficier van justitie aan een bloedonderzoek mee te werken gaf hij geen gevolg. Hij kreeg een proces-verbaal en mag op 26 april a.s. voorkomen.

Emmen, auto in beslag genomen
Reed gisteravond omstreeks 21.15 uur, een 25-jarige man uit Klazienaveen met zijn auto over de Hondsrugweg met een snelheid van 80 km/uur. Daarna reed hij over de Dordsestraat in de richting van Klazienaveen. Daar verhoogde hij zijn snelheid tot 130 km/uur. Hij werd staande gehouden en na overleg met de officier van justitie kreeg hij uiteraard een proces-verbaal voor de snelheidsovertreding maar werd ook besloten zijn auto in beslag te nemen.

Hoogersmilde, woninginbraak
Werd gisteravond ingebroken in een woning aan de Rijksweg 114. Via een raam werd toegang verkregen waarna de videorecorder werd weggenomen. De gehele woning werd doorzocht.

Coevorden, winkeldiefstal
Werd gistermiddag in een warenhuis aan de Friesestraat een 27-jarige vrouw, verblijvende in Westerbork, aangehouden omdat zij 2 personenweegschalen meenam zonder te betalen (waarde 140,-) Na onderzoek werd ontdekt dat ze ook een winkeldiefstal bij een drogisterij had gepleegd. Daar nam ze voor f 400,- make-up-spullen weg onder andere 16 lippenstiften en nagellak. Zij kon met snelrecht en achterlating van de inbeslaggenomen spullen het bureau verlaten.

Nieuw-Amsterdam, agressieve weggebruiker
Werd gisteravond omstreeks 18.30 uur, een 31-jarige vrouw uit Nieuw-Amsterdam bedreigd door een autobestuurder. Zij reed vanaf de Herendijk de Veilingstraat op en zag te laat een personenauto met een 'bloedgang' de kruising naderen. In verband met de weersomstandigheden reed zij zeer langzaam. De bestuurder haalde haar in en sneed haar waarna hij vlak voor haar stopte zodat zij ook moest stoppen. De bestuurder, een jongeman van ongeveer 20 jaar, blond haar, tenger, ongeveer 1.80 m, met oorbel, kwam naar haar toe en rukte haar portier open en begon tegen haar uit te varen. Zij wist haar portier te sluiten waarna de jongen een deuk in haar portiet schopte. Zij zag kans hierna weg te rijden. Hevig onder de indruk van het gebeurde belde zij later de politie. Volgens haar zaten er nog twee personen in de groene BMW. Zij heeft het kenteken genoteerd. Achter haar stond een automobilist die waarschijnlijk getuige is geweest, de identiteit daarvan is de politie niet bekend. De politie vraagt die getuige om zich te melden.

In Zuidlaren werden gistermiddag aan de Verlengde Stationsweg en Hunzeweg ruim 300 bestuurders aan een blaastest onderworpen. Slechts één bestuurder moest mee naar het bureau voor een ademanalysetest. Van deze 41-jarige man uit Tweede Exloërmond werd een bloedproef genomen. Resultaat uiteraard nog niet bekend.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politiebericht Drenthe - 5397 '