Persberichten vrijdag 5 maart tot 7.00 uur

Ernest Zinsmeyer 0591 662014 / 0622 662875

BORGER
Aanrijding met letsel
Gistermiddag rond 16.00 uur is bij een aanrijding op de kruising van de Rijksweg 34 en de N374 (weg van Borger naar Schoonloo) is een 41-jarige vrouw uit Nieuwe Pekela gewond geraakt. Ze wilde de kruising oversteken en zag daarbij een auto die vanuit de richting Emmen naderde over het hoofd. Ze is met nek- en rugletsel overgebracht naar het Rafajaziekenhuis in Stadskanaal.

BEILEN
Afgelopen nacht om 2.30 uur reed een 21-jarige vrouw uit Drijber met haar auto over de Papenkamp, terwijl ze onder invloed van alcohol verkeerde. Bij een ademtest blies ze 285, ongeveer 0,65 promille. Ze kreeg een snelrechtdagvaarding mee naar huis.

Autodief aangehouden
Gistermiddag omstreeks 14.00 uur werd aan de Bloemakkers in Gieten een Mercedes personenauto gestolen vanaf een bedrijfsterrein. Het kenteken, signalement en vluchtrichting werd doorgegeven. Kort daarna kwam een politieauto de gestolen auto tegen in Assen. De achtervolging werd ingezet, waarbij de autodief diverse verkeersovertredingen pleegde. Even later werd de auto leeg en met draaiende motor aangetroffen in de omgeving Fokkerstraat. Na een zoekactie werd de man aangetroffen nabij de Europaweg. Hij werd aangehouden, en bekende vlot de diefstal. Aan de Bloemakkers bleek hij een Rover personenauto te hebben achtergelaten, die hij twee dagen geleden in het zuiden van het land had gestolen. Met deze auto had hij twee dagen door Nederland rondgereden. De aangehouden man is 26 jaar en komt uit Lunteren. Hij zit nog vast in het politiebureau.

HOOGEVEEN
Woninginbraken
Vannacht rond 0.30 uur merkten bewoners van Het Lage Holt bij thuiskomst dat in hun woning was ingebroken. De schuifpui bleek te zijn opengebroken. Uit de woning werd een videorecorder en -camera, een bankpas en een geldbedrag weggenomen.
Later in de nacht, rond 5.45 uur, hoorden bewoners van de Kapteijnlaan gestommel in hun woning. Ze werden er wakker van en gingen kijken. Ze zagen een keukenraam openstaan, en voetstappen in de tuin. Er wordt niets vermist.

Inbraak slijterij
Gisteravond omstreeks 23.30 uur is ingebroken in een slijterij aan de Bremstraat. Een ruit van de toegangsdeur werd vernield. Een omwonende zag een man door het gat naar buiten kruipen met een fles in zijn hand. Het gaat om een man met een leren jas en een dikke bos krullend haar.

EMMEN
Onderzoek naar verduistering afgerond
Afgelopen week heeft de politie in Emmen een 26-jarige man uit die plaats verhoord. Hij bekende een woninginbraak in de wijk Angelslo, en verduistering van spelcomputers met bijbehorende games. Hij huurde deze spullen bij diverse videotheken en verkocht ze onmiddellijk door. Behalve de genoemde hoofddader zijn drie helers en twee mededaders van de woninginbraak aangehouden.

EMMEN
Gisteravond rond 23.30 uur zijn twee 17-jarige Emmenaren aangehouden, die in de Hoofdstraat een 19-jarige jongeman uit Nieuw-Weerdinge met een vuurwapen hadden bedreigd. Ze hadden onenigheid gekregen, oorzaak onbekend, en hadden hem het vuurwapen op zijn hoofd gezet. De daders konden op aanwijzingen van getuigen worden aangehouden. Het vuurwapen hadden ze kort voor de aanhouding verstopt in de bosjes. Het vuurwapen is op hun aanwijzingen aangetroffen en in beslag genomen. Het gaat om een groot model alarmpistool.

MEPPEL
Uitslaande brand
Vannacht rond 1.00 uur onstond door nog onbekende oorzaak een felle uitslaande brand in het buurthuis aan de Thorbeckelaan. De brand woedde in het gedeelte van het gebouw dat door de Marokkaanse gemeenschap als moskee wordt gebruikt. Na ongeveer een uur was de brandweer "brand meester". Vandaag zal de Technische Recherche een oorzaak naar de brand instellen.

Krakers parkeerautomaten aangehouden
Vanmorgen rond 5.45 uur zijn op de Minervalaan twee mannen van 25 en 27 jaar aangehouden, beiden zonder vaste woon- of verblijfsplaats. Ze werden op heterdaad betrapt toen ze parkeerautomaten wilden openbreken. Een derde verdachte wist te ontkomen.

COEVORDEN
Automobilist onder invloed
Vannacht rond 2.00 uur reed een 32-jarige automobilist uit Almelo over de Rijksweg N34, terwijl hij onder invloed van alcohol verkeerde. Bij de ademtest blies hij 320, ongeveer 0,7 promille. De man kreeg een snelrechtdagvaarding mee.

SNELHEIDSCONTROLES
Bij controle op de Rijksweg N34 in Emmen zijn gisterochtend 120 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 6 te snel. De snelste reed 122 kilometer per uur.
Bij snelheidscontroles op diverse locaties in Assen zijn in totaal 1397 voertuigen gecontroleerd. Daarbij zijn 74 overtredingen geconstateerd. In Schoonloo zijn op de Hoofdstraat 71 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 8 te snel reden. De snelste reed hier 97 kilometer per uur, waar 80 is toegestaan.
Op de Schoonloerstraat in Grolloo zijn 110 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 9 te snel reden. De snelste reed 111 kilometer per uur, waar 80 is toegestaan.

NIEUW-AMSTERDAM
In de Verlengde Vaart ligt een half gezonken bootje. Niemand weet wie de eigenaar is. Het levert gevaar op voor de scheepvaart en de provincie is voornemens het bootje te verwijderen. Voordat het zover is wil men graag weten wie de eigenaar is.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politiebericht Drenthe - 5546 '