Van zondagmiddag 17 januari 1999
16:52 zondag 17 januari 1999

Bert Visser

*
De politie heeft vrijdagnacht een 33 jarige man uit Emmen aangehouden nadat hij onder invloed op de Valtherweg in Exloo met zijn auto op een kunststof paal was gereden. De man die lopend de plaats van de aanrijding had verlaten verzette zich tegen zijn aanhouding en is geboeid overgebracht naar het bureau. De ademtest gaf aan dat de man met ongeveer 2 promille alcohol achter het stuur had gezeten. Z’n rijbewijs is ingenomen en hem wacht een snelrechtprocedure.

*
Een 34 jarige vrouw uit Ter Apel is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de kruising van de Rondweg / Hondsrugweg in Emmen. De vrouw had een paar auto’s laten voorgaan en dacht toen dat de weg vrij was. Bij het oprijden van de kruising botste ze op een auto, bestuurd door een 40 jarige man uit Coevorden.
Twee kinderen die bij de vrouw in de auto zaten bleven ongedeerd. Ze kon zelf na behandeling in het ziekenhuis weer naar huis.

*
Een 14 jarig meisje uit Smilde is zaterdagnacht met hoofd- en rugletsel overgebracht naar het ziekenhuis in Assen. Ze zat bij haar 40 jarige moeder in de auto toen die op de Suermondsweg in Smilde inreed op een kudde schapen. De schapen waren ontsnapt uit een weiland waarvan volgens de 43 jarige eigenaar door hevige regenval de afrastering het had begeven. Van de drie schapen die gewond zijn geraakt moest er een worden afgemaakt.

*
De politie van Hoogeveen heeft zaterdagnacht een 47 jarige inwoner van Tiendeveen een proces-verbaal gegeven nadat de man een bloedproef weigerde. De man, die overigens zelf ontkende dat hij achter het stuur had gezeten, was na cafebezoek met z’n auto tegen een boom gereden. Hij is met een hoofdwond naar het ziekenhuis gebracht. Z’n auto is door de klap geheel vernield.

*
In de nacht van vrijdag op zaterdag is van een bedrijfsterrein aan de Philipsstraat in Hoogeveen een grijze Mercedes bestelbus gestolen. De bus, voorzien van het Duitse kenteken LIF-PX-65 is vermoedelijk met een valse sleutel gestart.

*
Bij een inbraak in een woning aan de Groningerstraat in Assen zijn vrijdagavond diverse sieraden en een videorecorder gestolen. De daders zijn binnengekomen na vernieling van de achterdeur en ze hebben de hele woning doorzocht.
In Emmen hebben tot nu toe onbekende daders vrijdagavond na een inbraak in een woning aan de Ronerbrink
de Volvo van de 54 jarige bewoner gestolen. Verder miste de familie een onbekend aantal sieraden.
Bij een inbraak in een woning aan de J.C. Homanstraat in Coevorden zijn zaterdagavond de stereo-installatie, de
televisie, de videorecorder en zo,n 200 CD’s gestolen. Men is daar binnengekomen na forcering van een uitzetraam aan de achterkant van de woning.

*
De politie van Emmen heeft zondagmorgen tegen 8 uur drie inwoners van Emmen, Schoonoord en Odoornerveen aangehouden op verdenking van inbraak in een bouwkeet op een bouwterrein aan de Hoenderkamp in Emmen. De mannen van 17, 18 en 19 jaar verklaarden dat ze op de terugweg waren van discotheekbezoek in Duitsland en in de beschutte omgeving van de bouwkeet nog even een jointje wilden roken.

*
De koster van de geref.vrijg. kerk aan de Bentinckslaan in Hoogeveen heeft zondagmorgen een inbraak gemeld in het kerkgebouw. Aan de achterzijde van de kerk was een ruit van de kerkenraadskamer vernield. Binnen zijn met geweld 6 deuren geforceerd. Er worden een videorecorder en een boormachine vermist.

*
Personeel van een warenhuis aan het koopmansplein in Assen heeft zaterdagmiddag een 27 jarige man zonder vaste woon of verblijfplaats aangehouden en overgedragen aan de politie nadat hij was betrapt op de diefstal van een trainingspak.
Bij zijn verhoor bekende de man dat hij een dag eerder in hetzelfde warenhuis een electrische deken had gestolen. De opbrengst was volgens hem opgegaan aan eten en drugs.

*
Een voorganger van de Pinkstergemeente in Meppel heeft zaterdagmiddag bij de politie aangifte gedaan van oplichting. Hij was op 7 december gebeld met de medeling van een lid van de Pinkstergemeente uit Den Haag na een behandeling in het ziekenhuis van Meppel weer naar huis wilde maar niet voldoende geld geld had om te tanken. In het volste vertrouwen heeft de voorganger, nadat hij de man bij het ziekenhuis had ontmoet, hem 100 gulden gegeven onder de belofte dat het geld zou worden teruggestort. De voorganger kreeg argwaan toen hij werd gebeld door een collega uit Zwolle die hem exact hetzelfde verhaal vertelde. Volgens de aangever zou de man ook in Assen een succesvolle poging hebben gedaan bij een voorganger van de Pinkstergemeente.
De verdachte, die onder zijn eigen naam opereert wordt ook verdacht van de verduistering van een auto van een verhuurbedrijf in Zoetermeer. Het signalement van de man luidt: lengte ongeveer 1.80 meter, hij heeft een grijze, volle bos haar. Z’n leeftijd wordt geschat op 60 a 65 jaar. De man heeft een ingevallen gezicht en maakt een zieke indruk. Hij rijdt in een rode Alfa Romeo met het kenteken RX-FD-59.

*
Bij een vogelliefhebber uit Fort zijn vrijdagnacht in twee rennen 10 vogels doodgebeten. Vermoedelijk is een vos verantwoordelijk voor het drama. Het gaat om 1 paar kraanvogels, 6 Ross gansjes en twee witbuikganzen.

*
Vrijdagmiddag is op diverse locaties in Smilde een snelheidscontrole gehouden.
Op de Suermondsweg, de Veenhoopsweg en de Norgervaart zijn bijna 800 auto's gecontroleerd. Daarvan hebben zo’n 60 bestuurders een bekeuring gekregen. De hoogste snelheid werd gemeten op de Suermondsweg. Daar klokte de radar 129 kilometer op de 80 kilometerweg.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politiebericht Drenthe - 5867 '