Persberichten weekend 29/30 mei 1999

Ernest Zinsmeyer 0622 662975

EMMEN
Politie zoekt getuigen aanrijding
Zaterdagmorgen omstreeks 10.45 ontstond op de kruising van de Hondsrugweg met de Ermerweg een aanrijding tussen twee personenautos. Een 42-jarige man en een 31-jarige vrouw uit Emmen waren hierbij betrokken. Beide zijn overgebracht naar het Scheperziekenhuis, waar de verwondingen bleken mee te vallen. Waarschijnlijk is een van de twee door rood gereden. De politie verzoekt eventuele getuigen zich te melden.

Motorrijder rechtdoor in bocht
Zaterdagmiddag is een 33-jarige motorrijder uit Kollumerzwaag op de Balkenweg in een flauwe bocht rechtdoor gereden en in de sloot terechtgekomen. De motor raakte zwaar beschadigd. De motorrijder is overgebracht naar het Wilhelminaziekenhuis voor nader onderzoek. Hij is op de plaats van het ongeval even buiten bewustzijn geweest. Vermoedelijk is een te hoge snelheid de oorzaak van dit ongeval geweest.

RODEN
Aanrijding met letsel
Vrijdagmiddag omstreeks 13.00 uur liep een 56-jarige man uit Spijkenisse een beenbreuk op bij een val met zijn snorfiets. Dat gebeurde op de kruising van de Heerestraat met de Raadhuisstraat en de Brink. Een 19-jarige automobilist uit Peize verleende aan de snorfietser geen voorrang. De man schrok en kwam ten val, met eerdergenoemd letsel tot gevolg. De voertuigen hebben elkaar niet geraakt.

HOOGEVEEN
Alcoholcontrole
Vrijdagavond en nacht zijn bij een alcoholcontrole in en om Hoogeveen 974 bestuurders gecontroleerd. Daarvan bleken 9 bestuurders teveel te hebben gedronken. Ze kregen allen een snelrechtdagvaarding uitgereikt. De alcoholpromillages lagen tussen de 0,54 en de 1,1.

EELDE-PATERSWOLDE
Vrijdagavond tussen 21.00 en 3.00 uur is op de Hoofdweg een verkeerscontrole gehouden, vooral gericht op fietsers en bromfietsers. Daarbij zijn 10 bekeuringen uitgedeeld voor verlichting, en 3 opgevoerde bromfietsen zijn uit het verkeer genomen.

AUTO-INBRAKEN
Odoorn
Vrijdag is een auto opengebroken op de parkeerplaats aan de Borgerderweg. De 26-jarige eigenaar uit Odoorn mist zijn radio met wisselaar en 4 boxen.

Meppel
Vrijdagnacht is aan de Pieter Lastmanstraat een onder andere een drumstel uit een geparkeerde auto gestolen. Een zijruit werd ingeslagen. De 47-jarige eigenaar uit Meppel deed daarvan aangifte. Aan de Jan Sluyterstraat is ook een ruit ingeslagen van een auto. De 53-jarige eigenaar uit Meppel mist een jas, een sleutelbos en een portemonnee.
Aan de Talmastraat tenslotte zijn uit een geparkeerde auto 2 boxen en enkele autopapieren gestolen. Dit gebeurde volgens de 23-jarige eigenaar ook op vrijdagnacht.
Aan de Jan van Scorelstraat is een caravan opengebroken. De daders braken de toegangsdeur open en namen een koelkast en een kinderzitje mee.

Emmen
Vrijdagnacht is uit een geparkeerde auto aan de Boerschaplaan een radio-cdspeler gestolen. De eigenaar uit Emmer-Compascuum deed daarvan aangifte bij de politie.

VEENHUIZEN
Woninginbraak
Vrijdag overdag is ingebroken in een woning aan de Ingenieur Mentropweg. De daders kwamen via de schuifpui binnen. De 36-jarige bewoner mist een fotocamera in een koffer, en een bedrag aan buitenlands geld.

Inbraak autobedrijf
Vrijdagnacht zijn bij een inbraak in een autobedrijf aan de Industrieweg 2 autoradios gestolen. Deze waren ingebouwd in een paneel in de showroom. Het is niet bekend hoe de daders het bedrijf zijn binnengekomen.

AALDEN
Winkeldiefstal
Vrijdagavond om 19.30 uur is een 35-jarige vrouw uit Aalden betrapt op de diefstal van levensmiddelen ter waarde van ongeveer F 125.- in een supermarkt aan de Aelderstraat. Deze zaak wordt via snelrecht afgehandeld.

EMMEN
Winkeldiefstallen
Zaterdagmorgen rond 11.30 uur zijn bij een schoenenzaak in de Hoofdstraat twee vrouwen betrapt bij diefstal van in totaal drie paar schoenen. De vrouwen, 32 en 35 jaar en afkomstig uit Heerenveen, hadden de schoenen in twee tassen verstopt terwijl ze de winkel uitliepen. Na verhoor kregen ze beide een snelrechtdagvaarding uitgereikt.
Enkele uren later, omstreeks 14.00 uur, werd een 20-jarige vrouw uit Emmen betrapt op diefstal van een blouse ter waarde van F 70.- Dat gebeurde in een kledingzaak aan het Noorderplein. Ook zij kreeg een snelrechtdagvaarding mee.

Zakkenrollen
Zaterdagmiddag rond 17.00 uur is de portemonnee van een 27-jarige vrouw uit Smilde aan het Forum gerold. In de portemonnee zat een geldbedrag en enkele pasjes.

COEVORDEN
Vrouw mishandeld
Vrijdagnacht omstreeks 3.00 uur is een 30-jarige vrouw uit Coevorden mishandeld. Op de Comm. De Vos van Steenwijklaan werd ze door twee jongens tot stoppen gedwongen. Daarna sloegen deze twee zonder iets te zeggen op haar in. Ze raakte daarbij gewond aan haar neus. Daarna liepen de twee weg met de mededeling dat ze de volgende gingen pakken .

NIEUW-DORDRECHT
Leegstaande boerderij uitgebrand
Vrijdagnacht omstreeks 1.00 uur is aan de Oosterwijk brand uitgebroken in een leegstaande boerderij. Deze brandde geheel uit. Vermoedelijk is de boerderij eigendom van de gemeente Emmen.

NIEUWEROORD
Woningbrand
Zaterdagmiddag rond 16.00 uur is brand uitgebroken in een woning aan de Calkoenswijk, vermoedelijk door kortsluiting in de slaapkamer. Buurtbewoners hadden de brand bijna onder controle bij de komst van de brandweer. Voor de 82-jarige bewoonster is opvang geregeld.

SNELHEIDSCONTROLES
De afgelopen 14 dagen zijn met de vaste camera op de Roswinkelerstraat in Roswinkel 11.598 voertuigen gecontroleerd. Hierbij zijn 195 overtredingen vastgelegd.
In dezelfde periode passeerden 25.559 voertuigen de radarpalen op Kanaal A in Emmer-Compascuum. Daarvan reden 800 bestuurders met een te hoge snelheid.

HOLSLOOT
Automobilist te water
Zaterdagavond rond 20.15 uur is een 19-jarige automobilist uit Gees op de Schoolstraat van de weg geraakt, en in de Hoogeveense Vaart terechtgekomen. Dat gebeurde toen hij de macht over het stuur verloor door vermoedelijk een gat in het wegdek. Attente omwonenden hielpen hem, en zijn mede-inzittende op de kant.

EES
Aanrijding met alcohol
Zaterdagavond omstreeks 20.00 uur botste een 51-jarige automobilist uit Exloo achter op een voorligger die moest remmen. Dat gebeurde op de Rijksweg N34. De man uit Exloo bleek gedronken te hebben. Hij weigerde mee te werken aan de verplichte ademtest. Zijn rijbewijs is vervolgens ingevorderd, en de man kreeg een snelrechtdagvaarding uitgereikt.

Verdachte krattendiefstal aangehouden
Zaterdag tegen 18.30 uur kreeg de politie een melding dat er een man over het hek was geklommen bij een bedrijf aan de Industrieweg. Bij dit bedrijf zijn de laatste tijd regelmatig lege kratten gestolen. Ter plekke troffen agenten een 19-jarige Assenaar aan die op het terrein met lege kratten in de weer was. Hij is aangehouden, en voor een nader onderzoek ingesloten.

Snelkraak
Zaterdagnacht omstreeks 2.30 uur is een snelkraak gepleegd bij een bedrijf aan de Industrieweg. Met de achterzijde van een auto werd de etalageruit ingedrukt, waarna een hoeveelheid gereedschap is gestolen. De gebruikte auto is waarschijnlijk een Volkswagen, en deze rijdt of staat nu ergens met een beschadigde achterzijde.

Afpersing
Zaterdagnacht is een 20-jarige man uit Assen zijn portemonnee afhandig gemaakt, onder dreiging van een vuurwapen. De man had net geld gepind en was samen met een kennis in de Oudestraat. Op dat moment kwam een man op de fiets aanrijden en deze stopte bij hen. Hij greep een vuurwapen en zette dat bij de Assenaar op de keel, en vroeg om zijn portemonnee. Onder deze dreiging gaf de man zijn portemonnee af. Daarna fietste de dader weg. Het gaat om een man in de leeftijd van 20 tot 25 jaar, lengte ongeveer 1.85 a 1.90 meter. Hij had kort stekelig haar, blanke huidskleur, droeg een zwart trainingspak met witte strepen op de mouwen. Als bijzonderheid wordt genoemd dat de dader een ingevallen gezicht had. Zijn fiets was een sportfiets met een recht stuur.

MEPPEL
Vernieling autos
Zaterdagnacht zijn zeker 4 autos vernield aan de Vuurvlinder. De autos waren bekrast met een scherp voorwerp.

RODEN
Onrust in centrum
Zaterdagnacht is in het centrum van Roden enige onrust ontstaan aan de Brink. Daar ging een groep van ongeveer 8 jongeren met knuppels een horecagelegenheid in. De twee portiers zijn daarbij mishandeld. Vermoedelijk was deze groep op zoek naar iemand waar ze nog wat mee te vereffenen had, maar die werd niet aangetroffen. Toen de politie ter plaatse kwam was de groep reeds vertrokken.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politiebericht Drenthe - 9198 '