Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Laatst gewijzigd 4 januari 1999.

OUD EN NIEUW VIERING BETREKKELIJK RUSTIG VERLOPEN.

31/12-01-01: De jaarwisseling is in het district Duin- en Bollenstreek Noord betrekkelijk rustig verlopen. Politie en brandweer moesten slechts een enkele keer ingrijpen bij vreugdevuren en vernielingen. Hieronder een overzicht van de meest in het oog springende gebeurtenissen per gemeente:

Noordwijk:
In Noordwijk sneuvelde enkele ruiten van bedrijfspanden aan de Kerkstraat, Zeestraat en Rederijkersplein. De ruiten sneuvelden vermoedelijk als gevolg van het afsteken van vuurwerk. De brandweer moest een paar keer ingrijpen bij wat vreugdevuren en bij een kleine duinbrand langs het fietspad tussen Noordwijk en Katwijk. Verder bleef het vrij rustig.

Noordwijkerhout:
In Noordwijkerhout moest ook de brandweer verschillende keren ingrijpen bij kleine brandjes op verschillende plaatsen. Bij het blussen van een vuurtje op de Dorpsstraat kregen de spuitgasten te maken met een 34-jarige plaatsgenoot die hen vuurpijlen op hen afvuurden. De politie greep direct in en hield de man aan. Tegen de Noordwijkerhouter is proces-verbaal opgemaakt. Ook in Noordwijkerhout bleef het verder rustig.

Lisse:
In Lisse kreeg een bewoonster van de Jacoba van Beierenlaan op oudejaarsavond ongewenst bezoek. Tijdens haar afwezigheid braken onbekenden in en namen enkele sieraden weg. Een vervelend begin van 1999 voor de Lissese, die de inbraak ontdekte toen zij 's nachts thuiskwam. Van de daders ontbreekt elk spoor. In Lisse deden zich verder geen noemenswaardige incidenten voor.

Hillegom:
Hoewel Oud en Nieuw ook in Hillegom betrekkelijk rustig werd gevierd, deden zich hier in verhouding de meeste incidenten voor. De brandweer moest in elk geval meerdere keren ingrijpen bij vuurtjes die uit de hand dreigden te lopen. Van een bedrijfspand aan de Mgr. Van Leeuwenlaan gingen een tiental ruiten in. De daders bleven onbekend. Op het Henri Dunantplein beschadigde een 20-jarige man uit De Zilk twee geparkeerde auto's door er overheen te lopen. De man werd door omstanders aangehouden en overgedragen aan de politie. Nieuwjaarsdag mocht hij daardoor doorbrengen op het politiebureau in Noordwijk. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. Op de Hoofdstraat ging een Engelsman op een fiets onderuit nadat hij tegen een verkeerlicht was gereden. De man, wiens identiteit nog niet is vastgesteld, is met een hoofdwond afgevoerd naar het Spaarne Ziekenhuis in Heemstede. De fiets waarop hij reed bleek gestolen. De eigenaar van de fiets kwam kort na het incident langs en kon zijn fiets weer meenemen. Verder moest de politie twee keer ingrijpen bij jongeren die met elkaar slaags waren geraakt op de Hoofdstraat en de Haven. De verhitte gemoederen konden op tijd worden 'geblust', waarmee erger werd voorkomen.

Voorhout:
In Voorhout kreeg het station opnieuw te verduren. Onverlaten sloegen een groot aantal ruiten van de op het perron staande wachthuisjes. Ook tijdens de kersdagen sneuvelden al enkele ruiten van de wachthuisjes. Van de daders ontbreekt helaas elk spoor. De politie zoekt getuigen van deze vernielingen, tel: 071-3644444)

AUTO UIT DE BOCHT; TWEE VOETGANGERS GEWOND.

31/12-01/01: Op de Koningin Astrid Boulevard in Noordwijk werden kort na de jaarswisseling twee voetgangers aangereden door een 25-jarige Lissenaar, die met zijn auto uit de bocht vloog. De voetgangers, een 30-jarige man uit Leiderdorp en een 24-jarige Noordwijker, zijn met snijwonden en kneuzingen overgebracht naar het LUMC in Leiden. Geen van beide raakte ernstig gewond. De Lissenaar kwam met de schrik vrij. Het ongeval gebeurde toen de Lissenaar vanaf de Rudolf Tappenbeck weg de Koningin Astrid Boulevard opdraaide. Hij verloor in de bocht de macht over zijn stuur en belandde via het trottoir tegen het prikkeldraad. De Noordwijker en de man uit Leiderdorp stonden daar juist hun vuurwerk af te steken. Zij konden niet meer wegspringen en kwamen tussen de auto en het prikkeldraad te zitten. Een van hen belandde vervolgens op de motorkap van de auto. De Lissenaar bleek onder invloed van alcoholhoudende drank. Een blaastest wees uit dat de man de toegestane limiet ruim twee keer had overschreden (een promillage van 1,06). Tegen de Lissenaar is proces-verbaal opgemaakt.

JONGENS BESCHIETEN AUTO'S EN BUSSEN MET LUCHTDRUKGEWEER.

01/01: De politie hield vrijdag aan het eind van de middag een 15-jarige Noordwijker en een 12-jarige jongen uit Dordrecht aan, omdat zij kort daarvoor op de Northgodreef in Noordwijk met een luchtdrukgeweer op voorbijrijdende auto's en bussen hadden geschoten. Van twee bussen sneuvelde een ruit en van een personenauto raakte een portier beschadigd. Het is niet ondenkbaar dat er meerder voertuigen geraakt zijn, maar daarvan is tot op heden nog geen melding gemaakt. De schade aan de voertuigen bedraagt ongeveer f. 4.000,--. Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt. Via Bureau Halt krijgen zij een alternatieve straf opgelegd. Daarnaast draaien zij op voor de schade. Het luchtdrukgeweer is in beslag genomen.

NOORDWIJKERHOUTER OPGEPAKT NA VERNIELING RUIT BUSHALTE.

02-03/01: Na een alerte melding van een getuige via zijn GSM-telefoon, kon de politie in de nacht van zaterdag op zondag een 21-jarige Noordwijkerhouter aanhouden, die op de Nieuwe Zeeweg in Noordwijk een ruit van een bushaltehokje had ingegooid met een steen. De getuige was na de melding in de nabijheid gebleven, zodat de agenten op zijn aanwijzingen de dader konden inrekenen. De Noordwijkerhouter is overgebracht naar het districtsbureau in Noordwijk waar proces-verbaal tegen hem is opgemaakt. Daarnaast draait hij op voor de schade.

VUURWERK AFGEPAKT DOOR NEPAGENTEN.

02/01: Een 16-jarige Lissenaar kreeg zaterdagmiddag in zijn woonplaats te maken met twee mannen in burger die zich uitgaven als politieagenten, Terwijl de jongen nog wat restanten vuurwerk aan het afsteken was op de Julianastraat, stopte er een auto waaruit een van de mannen stapte. De man gaf te kennen van de politie te zijn en nam het restant vuurwerk, 15 Astronauten, 'in beslag'. Het duo reed daarop verder. De Lissenaar was nogal geschrokken, omdat de onbekende man hem vast had gegrepen. De nepagenten reden in een witte tweezitter (bestelauto). Zij zijn niet meer achterhaald. De politie stelt nog een nader onderzoek in naar de identiteit van de mannen.

SCHAPEN GEDOOD DOOR HOND.

02/01:

Op een stuk land aan de Schippersvaartweg in Noordwijkerhout zijn zaterdagmiddag twee dode schapen aangetroffen. Eén schaap werd aangetroffen met een doorgebeten strottenhoofd, terwijl een andere schaap kennelijk was verdronk in een naast het land gelegen sloot. Ook een derde schaap was in de sloot beland, maar kon door omstanders op tijd worden gered. Het gaat vrijwel zeker om een hond die de dieren heeft aangevallen. De hond is echter niet meer aangetroffen. De politie zoekt getuigen van het voorval. Mensen die iets gezien hebben dat in verband kan worden gebracht met dit incident, worden verzocht te bellen met de politie, telefoon: 071-3644444.U kunt ook een E-mail sturen aan: De politie in district 1.

NOORDWIJKER KRIJGT KLAP EN SCHOP NA IRRITATIE IN HET VERKEER

03/01:>Een 51-jarige Noordwijker moest zondagmiddag op de Parallelboulevard in Noordwijk een klap en een schop incasseren van een verhitte automobilist. De mishandeling gebeurde nadat de Noordwijker via het Zebrapad de weg was overgestoken. De automobilist die voor de Noordwijker moest stoppen, een 25-jarige Katwijker, ergerde zich kennelijk aan het gedrag van de voetganger en stapte uit. Hij gaf de Noordwijker daarop een klap en eenschop en reed weer verder. De Noordwijker meldde het voorval bij de politie. Kort daarna meldde ook de Katwijker zich aan het bureau. De man is ter plekke aangehouden. Tegen de Katwijker is proces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling. De Noordwijker kwam er met een pijnlijk been vanaf.

NIEUWE DORPSPOMP LISSE VERNIELD.

Onbekenden hebben de nieuwe dorpspomp in Lisse op 't Vierkant, vernield. Vermoedelijk door het gebruik van vuurwerk zit er nu een gapend gat op de plaats waar eerst een grote watermond zat. Gevreeds wordt dat ook het binnenwerk van de pomp die bijna 1 ton kostte, kapot is. De pomp is een schenking van de Stichting " 800 jaar Lisse".Medewerkers van de stichting waren erg ontdaan over de vernielzucht. " Dit is geen ruitje dat je kunt vervangen, dit is een uit natuursteen opgebouwde pomp die bijna niet meer gerepareerd kan worden. Er wordt gedacht aan een voorop gezette actie. Er is niet bekend in welke hoek de daders gevonden moeten worden. De winkeliersvereniging Alverha in Lisse heeft duizend gulden uitgeloofd voor tips die kunnen leiden tot de aanhouden van de daders. Telefoon Politie: 071-3644444.
U kunt ook een E-mail sturen aan: De politie in district 1.

Deel: ' Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord - 9455 '