Politiebericht Duin- en Bollenstreek Zuid

Persberichten 28-05-1999 t/m 03-06-1999

Diefstal roeiboot.
In het afgelopen weekend werd er vanuit de Hofleede te Warmond een stalen roeiboot met buitenboordmotor ontvreemd. De boot lag met een ketting en slot aan de walkant vast. Toen de eigenaar op maandag 31 mei 1999 met boot wilde gaan varen, bleek deze weggenomen te zijn. De boot was 4.50 m. lang en geheel groen geverfd. Aan de boot hing een 4 pk kopstaart buitenboordmotor, merk Yamaha. Onderzoek wordt ingesteld.

Valkenburg

"Schoorsteenvegers" actief.
Op maandag 31 mei 1999, omstreeks 11.00 uur, kwam bij een bewoonster van Claudiusdreef te Valkenburg twee schoorsteenvegers aan de deur, die de schoorsteen wilden vegen. De vrouw vond dit goed en sprak van tevoren een prijs van f. 35,- af. Toen de mannen klaar waren, zeiden zij ook nog een onderdeel van de ketel vervangen te hebben en was de rekening in eens f. 188,-. Zij heeft dit wel betaald en kreeg een rekening. Hierop bleek later alleen het bedrag, maar geen naam van een erkend bedrijf te staan, zodat zij achteraf niet meer over de te hoge prijs kon praten. De mannen hadden zich ook niet van tevoren gelegitimeerd. Mensen let op voor malafide schoorsteenvegers. Vraag een legitimatie en spreek vooraf een prijs af, als U met hen in zee gaat. Vertrouwd U het niet, bel dan vooraf de politie, zodat een en ander gecontroleerd kan worden.

Rijnsburg

Vrachtauto met gevaarlijke stoffen in de sloot. Op woensdag 2 juni 1999, omstreeks 06.00 uur, reed een Duitse vrachtauto vanaf de AKZO te Sassenheim weg. Aan de chauffeur was de weg gewezen in de richting van de Rijksweg. Hij reed over de Vinkenweg en miste de oprit naar de Rijksweg A44. Daardoor reed hij verkeerd en kwam uiteindelijk bij het Oegstgeester kanaal uit. Aldaar kwam hij in een flauwe bocht en gleed de vrachtwagen van de weg af de sloot in. Omdat de vrachtauto is beladen met "gevaarlijke" stoffen, moest deze eerst worden leeggepompt, voordat er getakeld kan worden. Het leegpompen zal vandaag, 2 juni 1999, omstreeks 12.00 uur aanvangen. Vervolgens zal er getakeld worden. Indien nadere bijzonderheden bekend zijn, zal bericht volgen.

Bromfiets in brand.
Op dinsdag 1 juni 1999, omstreeks 08.15 uur, reed een 18 jarige jongen uit Leiderdorp, met zijn bromfiets over het Noordeinde te Rijnsburg. Op een zeker moment rook hij een brandlucht. Toen hij omkeek, zag hij dat de achterkant van zijn bromfiets in brand stond. Hij heeft vervolgens de brandende bromfiets aan de kant gezet en is op veilige afstand gaan staan. De bromfiets brandde geheel uit. Wat de oorzaak van de brand is, is niet bekend. Onderzoek wordt ingesteld.

Snelheids / rood licht controle.
In de periode van 17 mei en 22 mei 1999, was de snelheids / rood licht camera in de controlepaal op de Sandtlaan te Rijnsburg geïnstalleerd. In die tijd waren er 31.611 passanten. Van hen reden er 359 te snel en reden er 36 door bij rood licht. Er zijn foto's gemaakt en als deze zijn ontwikkeld, zullen de overtreders de acceptgiro in de bus ontvangen.

Katwijk

Driemaal inbraak in woning.
Op dinsdag 1 juni 1999, werd er op de dag, tussen 08.00 uur en 18.00 uur ingebroken in 2 woningen aan de Suurmondstraat en 1 woning aan de Boerslaan te Katwijk. Van de sloten van de voordeur, werd de cilinder afgebroken, waarna men de woningen kon betreden. De woningen werden doorzocht en er werden o.a. een computer, een videorecorder, paspoort en geld weggenomen. Onderzoek naar de dader wordt ingesteld.

Sassenheim

Snelheidscontrole.
Op dinsdag 1 juni 1999, werd er door de politie op de Hoofdstraat te Sassenheim tussen 14.00 en 15.10 uur, een snelheidscontrole gehouden, Er waren ong. 800 passanten, waarvan er 228 te snel reden. Ter plaatse mocht men max. 50 km/u rijden. De hoogst gemeten snelheid was 94 km/u. De overtreders krijgen binnenkort de acceptgiro in de bus.

Valkenburg

Snelheids / rood licht controle.
In de periode van 26 mei tot 28 mei 1999, was de snelheids / rood licht camera geïnstalleerd in de controlepaal bij de kruising Tjalmaweg - Valkenburgerweg te Valkenburg. Er waren in die periode 31.596 passanten. Van hen reden er 390 te snel en 4 van hen reden door bij rood licht. Zij krijgen binnenkort de acceptgiro in de bus.

Rijnsburg

Afloop gekantelde vrachtauto.
Nadat de gevaarlijke lading, (licht ontvlambare hars) van de gekantelde Duitse Tankwagen, op het Kanaalpad te Rijnsburg, zonder grote problemen was overgepompt in een andere tankwagen, kon er getakeld worden. Bij het overpompen, was de brandweer en een ambulance, ter plaatse om bij eventuele problemen snel te kunnen optreden en/of een ramp te voorkomen. Gelukkig ging het overpompen zonder problemen. Met een grote hijskraan kon men omstreeks 17.00 uur gaan takelen. Om 17.30 uur stond de tankwagen weer op de weg. De combinatie had slechts lichte schade opgelopen en kon zijn weg op eigen kracht voortzetten. Om ong. 18.00 uur was de weg weer vrij en kon het verkeer weer normaal door.

Laatst bijgewerkt op 03-06-1999 - © 1998 H.T. Zielstra.

Deel: ' Politiebericht Duin- en Bollenstreek Zuid - 5268 '