Politiebericht Friesland: Friesland 5-09-2001
Politieberichten van 4/9 (13.00) t/m 5/9 (07.00)

Leeuwarden: zwervers bekeurd
Naar aanleiding van verschillende klachten over zwervers in de buurt van het wijkgebouw Bilgaard aan de Hooidollen heeft de politie dinsdagmiddag vier bekeuringen uitgedeeld aan twee inwoners van Leeuwarden, een van Amersfoort en een van Wassenaar. Dit is mogelijk via artikel 2.4.7 van de APV, waarin staat dat mensen zich niet zonder redelijk doel mogen ophouden/rondhangen onder een overkapping. Na het opmaken van het proces-verbaal hebben de zwervers zich verwijderd. De hoogte van de bekeuring bedraagt 90 gulden.

Heerenveen: te zwaar beladen
Dinsdag omstreeks 12.15 uur werd een vrachtwagen, geladen met klei, gecontroleerd op de Rijksweg A32. De vrachtwagen viel op omdat bij het nemen van bochten het klei van de wagen viel. Op de weegbrug bleek dat de trekker 23.760 kilo woog, hetgeen een overschrijding is van 4760 kilo (circa 25%). Ook de oplegger was te zwaar geladen. 24.000 kilo is toegestaan, geconstateerd werd 35.620 kilo (ruim 48%). Voorts bleek de APK van de oplegger te zijn verlopen. De 32-jarige bestuurder uit Bakhuizen kreeg een proces-verbaal voor de APK, afvallende lading en de te hoge asdruk.

Bakkeveen: bedrijfsongeval
Dinsdag omstreeks 13.30 viel een 68-jarige inwoner van Beilen, door nog onbekende oorzaak, van een tractor op het wegdek op een camping aan de Duerswaldmer Wei. Het slachtoffer is per ambulance, met vermoedelijk een schedelbasisfractuur, overgebracht naar het ziekenhuis. De arbeidsinspectie is in kennis gesteld.

Leeuwarden: eenvoudige mishandeling
Dinsdag omstreeks 14.15 uur fietst een 15-jarige inwoner van Leeuwarden op de Groningerstraatweg in de richting van Camminghaburen. Plotseling stopt een lesauto. De instructeur stapt uit en zegt tegen de fietser dat hij tegen zijn auto heeft aangeschopt. De jongen ontkent dit. De man schudt de jongen heen en weer en slaat daarna de jongen met zijn vuist op zijn lip en kaak. Een andere automobilist stopt, praat even met de instructeur, waarna zowel deze onbekend gebleven automobilist als instructeur hun weg vervolgen. De jongen heeft aangifte gedaan.

Harlingen: ongeval met drank op
Dinsdag omstreeks 16.50 uur reed een 21-jarige automobilist uit Zoutkamp door de Botterweg. Bij het inrijden van de straat reed hij tegen een aldaar geparkeerde auto. Hierop schoof hij ook nog tegen een andere auto aan. Deze auto, eigendom van een 29-jarige inwoonster van Harlingen, moest worden afgesleept. De inwoner van Zoutkamp bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 375 ug/l, goed voor een rijverbod van drie uur. Ook bleek de Zoutkamper niet in het bezit van een rijbewijs te zijn. Hiervoor is eveneens proces-verbaal opgemaakt.

Drachten: inbraak garage
Tussen vrijdag en maandag zijn twee autoradios gestolen uit een showroom van een garage aan de Omloop. Men kwam binnen door een deur te forceren. Aangifte is gedaan door een 44-jarige inwoner van Boelenslaan.

Leeuwarden: rijden met drank op
Dinsdag omstreeks 18.10 uur werd een 44-jarige inwoner van Jodoigne (B.) in zijn vrachtwagen aangehouden op de Langdeelstraat. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 940 ug/l, goed voor een rijverbod van 12 uur. Na overleg met de officier van justitie kreeg de verdachte een transactievoorstel van 2500 gulden.

Follega: aanrijding met licht gewonde
Dinsdag omstreeks 18.15 uur reed een 33-jarige automobilist uit Waardhuizen over de Rijksweg A6 bij Follega in de richting van Lemmer. Door onoplettendheid merkte de man een voor hem rijdende auto, bestuurd door een 38-jarige inwoonster van Lemmer, te laat op. Hij botste tegen deze auto op. Door de klap raakte een vierjarig kind, dat in de voorste auto zat, met haar gezicht, hoewel het goed vastzat in een beveiligde kinderstoel, vermoedelijk de voorstoel van de bestuurster. Er ontstond enig letsel aan het melkgebit. De ambulance, die ter plaatse was, hoefde niet te worden ingezet. Zowel het slachtoffer als het broertje kregen een good bear uitgereikt van de politie.

Franeker: mishandeling
Dinsdag omstreeks 20.45 uur vond een mishandeling plaats in een horecagelegenheid aan het Noorderbolwerk. Een 40-jarige inwoner van Franeker sloeg een 53-jarige inwoner van Zurich voor zijn hoofd. Daarna pleegde de Franeker vernielingen in de horecagelegenheid, zo gooide hij een tafel door het raam. De aanleiding voor de mishandeling en de vernieling moet worden gezocht in de relationele sfeer. Zowel de inwoner van Zuricht als de uitbaatster, een 40-jarige inwoonster van Harlingen, hebben aangifte gedaan. De inwoner van Franeker is even later in zijn woning aangehouden en overgebracht naar het politiebureau in Leeuwarden.

Drachten: diefstal auto
Dinsdagavond werd ingebroken in een sporthal aan de Nachtegaalstraat. Een raam van de kleedruimte werd geforceerd. Uit de kleding van een 31-jarige inwoner van Drachten werden autosleutels en een frontje van een radio-cdspeler gestolen. De auto van de Drachtster werd eveneens gestolen. Van een 54-jarige inwoner van Drachten werden sleutels en een herenhorloge ontvreemd. Van een 47-jarige inwoner van Drachten werden twee sleutelbossen, een brillenkoker en een herenhorloge weggenomen. Omstreeks 01.50 uur zag de politie in de Valkstraat de gestolen auto rijden. De twee inzittenden verlieten, na het zien van de politie, de auto en verdwenen in een steeg. Zij werden niet meer aangetroffen. In de auto, die inderdaad eerder die avond was gestolen, werden de gestolen spullen uit de inbraak in de sporthal aangetroffen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Woensdag omstreeks 03.50 uur kreeg de politie een melding dat op een vluchtheuvel aan de Groningerstraatweg een bestelwagen was gereden. Ter plaatse bleek de onderkant van de wagen zwaar beschadigd. Het carter was stuk, waardoor er olie de straat opliep. De bestuurder, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden had zijn auto verlaten, maar kwam korte tijd later aangelopen. Hij bekende te hebben gereden. Ook had hij gedronken. Op het bureau blies hij 500 ug/l, goed voor een rijverbod van vijf uur. De auto is afgesleept en de milieudienst van de gemeente Leeuwarden heeft het wegdek schoon gespoten.

Bureau Communicatie, telefoon 058 - 880 8272

Deel: ' Politiebericht Friesland Friesland '