Politiebericht Friesland: Friesland 7-01-2001
Politieberichten van 6/1 (13.00 uur) t/m 7/1 (13.00 uur)

Waskemeer: inbraak school
Tijdens de kerstvakantie werd ingebroken in de kantine van de christelijke scholengemeenschap `Liudger` aan de Willem Kroezestraat. Een ruit van de school werd vernield. Uit de voorraadkast in de kantine werden chips, marsen en ander snoepgoed weggenomen. Een 39-jarige inwoner van Appelscha deed namens de scholengemeenschap aangifte.

Wolvega: autobrand
Zaterdag omstreeks 14.40 uur reed een 21-jarige bestuurster uit Oldeholtpade met haar auto over de Hoofdstraat Oost. Tijdens het rijden rook zij een brandlucht en zij heeft vervolgens haar auto aan de kant van de weg geparkeerd. Toen bleek dat het motorblok in brand stond. De brand werd geblust met een brandblusser. De oorzaak van de brand is vermoedelijk door kortsluiting ontstaan.

Sneek: lokaalvredebreuk
Zaterdag omstreeks 16.10 uur wilde een 24-jarige inwoner van Sneek het AZC aan de Harste niet verlaten. De man had op 22 december een ontzegging gekregen en mocht niet meer in het AZC komen. Ondanks deze ontzegging wilde de man nu het AZC niet verlaten. De man werd aangehouden voor lokaalvredebreuk en overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte weer in vrijheid gesteld

Leeuwarden: overval drogisterij
Zaterdag omstreeks 16.30 uur vond een overval plaats op een drogisterij aan de Papaverstraat. Drie jongens kwamen de winkel binnen. Plotseling kwam één van de jongens bij de eigenaresse, een 54-jarige inwoonster van Leeuwarden, achter de balie staan en bedreigde de vrouw met een mes. De andere jongens waren inmiddels ook achter de balie komen staan. Onder bedreiging van het mes werd de kassa geopend en deden alle drie jongens een graai in de kassa. Daarna renden zij de winkel uit. Aan de hand van het opgegeven signalement konden de drie jongens op de hoek van de Canadezenlaan - Dragoonsplein worden aangehouden. De jongens, 15, 16 en 16 jaar, allen afkomstig uit Leeuwarden werden overgebracht naar het bureau en ingesloten. Het weggenomen geld werd bij de verdachten aangetroffen en werd in beslag genomen.

Leeuwarden: vernieling ruit
Zaterdag omstreeks 18.15 uur werden twee inwoners van Leeuwarden, te weten 44 en 32 jaar oud, aangehouden ter zake het vernielen van een ruit bij `De Terp` aan de Goudenregenstraat. De mannen waren onder invloed en mochten bij `De Terp` niet naar binnen, waarna een raam in de voordeur werd ingetrapt. De beide mannen werden overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal werden zij weer in vrijheid gesteld. Een 47-jarige vrouw deed namens `De Terp` aangifte van vernieling.

Heerenveen: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 14.15 uur vond op de Jutte een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurder van de personenauto, een 34-jarige inwoner van Terband, nam op de Jutte de buitenbocht, terwijl een 9-jarige meisje uit Heerenveen op haar fiets juist de binnenbocht nam. Het meisje schrok van de auto en kwam tegen de motorkap van de auto terecht en viel vervolgens op het wegdek. Zij klaagde over pijn in haar rug en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Grou: diefstal auto
Tussen woensdag en zaterdag werd vanaf de Sudfinne een personenauto, merk Opel Kadett Hatchback, kleur grijs, voorzien van het kenteken DB-NF-82 gestolen. De eigenaresse, een 40-jarige inwoonster van Grou, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak woning
Zaterdag omstreeks 20.20 uur werd door een getuige gezien dat twee mannen vernielingen zouden plegen in de omgeving van Jancko Douwamastraat o.a. schoppen tegen geparkeerde auto`s en lantaarnpalen. De mannen liepen in de richting van de Furmerusstraat. Bij de aldaar staande flats waren zij naar binnen gegaan en bij een woning op de tweede verdieping hadden zij ingebroken Het glas van de voordeur werd vernield. Op het moment van de inbraak waren de bewoners niet thuis. De mannen gooiden voorwerpen uit de woning over de balustrade heen. De mannen, te weten een 31-jarige man en een 25-jarige man, beiden uit Sneek werden in de flat aangehouden en zijn overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: auto-inbrekers aangehouden
Zaterdag omstreeks 20.25 uur werden twee verdachten, een 36-jarige inwoner van Assen en een 25-jarige inwoner van Leeuwarden op heterdaad betrapt bij een auto-inbraak op de Oostergrachtswal. Uit een aldaar geparkeerde auto werd een autoradio weggenomen, die bij de verdachten werd aangetroffen. De beide verdachten werden overgebracht naar het bureau en ingesloten. De eigenaar van de autoradio, een 50-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 17.00 uur vond op de Heliconweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een motor. De bestuurder van de motor, een 41-jarige inwoner van Broeksterwoude bracht zijn motor tot stilstand voor een file. Achter bij hem op de motor zat een 50-jarige inwoner van Minnertsga. Op het moment dat de motor stilstond, werd deze van achteren aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door een 58-jarige inwoner van Leeuwarden. De bestuurder van de motor werd met letsel aan zijn been overgebracht naar het MCL-Zuid. De motorpassagier liep geen verwondingen op.

Sneek: inbraak school
Zaterdag omstreeks 19.30 uur werd ingebroken in een school aan de Lemmerweg. Een ruit van een klaslokaal werd ingeslagen en een achter deze ruit staande computer werd weggenomen. Een 50-jarige inwoner van Folsgare heeft aangifte gedaan.

Gytsjerk: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 21.10 uur vond een de Trynwaldsterdyk een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een personenauto, een 25-jarige inwoonster van Gytsjerk, raakte met de wielen in de berm en bij het tegensturen kwam zij in een slip terecht en botste tegen een boom om vervolgens in de sloot naast de weg tot stilstand te komen. De bestuurder werd gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden.

Anjum: boerderijbrand
Zaterdag omstreeks 20.30 uur brak brand uit in een boerderij aan de Boltawei. Bij het uitbreken van de brand was niemand in de woning aanwezig. Bij de boerderij was met bezig met een verbouwing. Er was sprake van een uitstaande brand, die werd bestreden door de brandweerkorpsen van Anjum en Dokkum. Het pand is voor het grootste gedeelte uitgebrand. De oorzaak van de brand is niet bekend. De technische recherche zal een onderzoek instellen.

Provincie Friesland: onder invloed
Sneek: Zaterdag omstreeks 23.40 uur werd op Harste een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 22-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 490 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur en tevens een proces-verbaal ter zake het rijden zonder een geldig rijbewijs.

Oosterwolde: Zondag omstreeks 00.20 uur werd op de Rijweg een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De vrouw, een 40-jarige inwoonster van Oosterwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 355 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Leeuwarden: Zondag omstreeks 00.10 uur werd op het Zuidvliet de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 54-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 315 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Wolvega: Zondag omstreeks 01.00 uur werd op de Van Harenstraat een fietser gecontroleerd. De man, een 29-jarige inwoner van Wolvega, fietste zonder licht en bleek gedronken te hebben. Bij zijn aanhouding gedroeg de man zich recalcitrant en wenste in eerste instantie niet mee te werken. De man werd overgebracht naar het bureau en aldaar blies hij 525 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Leeuwarden: Zondag omstreeks 01.00 uur werd op de Oostergoweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 35-jarige inwoner van Groningen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 375 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Oosternijkerk: Zondag omstreeks 01.00 uur werd op de Langgrousterwei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 68-jarige inwoner van Lioessens bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 550 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur.

Oldeberkoop: Zondag omstreeks 02.15 uur werd op de Provinciale weg, de N 351, een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 51-jarige inwoner van Donkerbroek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 725 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur. Tevens bleek dat de verdachte niet in het bezit was van een rijbewijs. Ook hiervoor kreeg de man een bekeuring.

Holwerd: Zondag omstreeks 04.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Medwerterwei gevochten zou worden. Toen de patrouille ter plaatse kwam, was van een vechtpartij geen sprake. Wel reed een bestuurder van een tractor met hoge snelheid weg. Deze bestuurder werd gecontroleerd. De bestuurder, een 16-jarige jongen uit Blija, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de jongeman 590 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn trekkerrijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: Zondag omstreeks 04.10 uur werd op de Saiterstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man reageerde in eerste instantie niet op een stopteken. Ook niet toen de optische en geluidssignalen werden aangezet. Uiteindelijk bracht de bestuurder zijn auto tot stilstand. De man, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 505 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Harlingen Zondag omstreeks 04.15 uur werd op de Voorstraat een bestuurder van een bromfiets gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Harlingen, bleek gedronken te hebben. Nadat hij surveillerende agenten was gepasseerd, ging hij met zijn bromfiets onderuit. De man raakte niet gewond. Aan het bureau blies hij 810 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur. Tevens kreeg hij een bekeuring voor het niet dragen van een helm en bleek de bromfiets niet verzekerd te zijn.

Drachten: Zondag omstreeks 04.30 uur werd op de Vogelzang een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 25-jarige inwoner van Opeinde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 430 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Wergea: Zondag omstreeks 04.30 uur werd op de Warstensterdyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 20-jarige inwoner van Wergea, bleek gedronken te hebben, Aan het bureau blies de man 285 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Drachten: Zondag omstreeks 05.35 uur werd op de Houtlaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 510 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Oldeberkoop: Zondag omstreeks 05.25 uur werd op de Stellingenweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 51-jarige inwoner van Hemrik, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 840 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: bezit harddrugs
Zondag omstreeks 00.05 uur hadden twee medewerkers van een horecagelegenheid aan de Kruizebroederstraat gezien dat een jongeman bij de WC in de horecagelegenheid probeerde XTC-pilletjes te verkopen. De jongeman werd aangehouden, doch ging er vandoor. Op de Kleine Kerkstraat werd de jongen vervolgens door de medewerkers wederom aangehouden en overgedragen aan de inmiddels gewaarschuwde politie. De jongen, een 17-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek in het bezit te zijn van een plastic flesje met daarin 10 witte op XTC gelijkende pilletjes. Deze zijn in beslag genomen en zullen worden onderzocht. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Jubbega: inbraak woning
Zaterdag tussen 19.45 en 23.55 uur werd ingebroken in een woning aan de Nijeberkoperweg. De achterdeur werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden sieraden, twee bankpasjes en klein geld weggenomen. De eigenaar, een 80-jarige inwoner van Jubbega, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: belediging
Zondag omstreeks 02.40 uur werd een 41-jarige inwoonster van Leeuwarden op de stille kant van de Nieuwestad bekeurd voor een verkeersovertreding. Een bij haar in de auto zittende man bemoeide zich hiermee en op een gegeven moment schold hij de agenten uit. De man, een 40-jarige inwoner van Leeuwarden, werd hierop aangehouden ter zake belediging. Toen de man werd overgebracht naar de politieauto begon de vrouw de agenten ook uit te schelden. Hierop werd de vrouw ook aangehouden. Beide verdachten werden overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal zijn beiden weer in vrijheid gesteld.

Jislum:caravanbrand
Zondag omstreeks 00.15 uur brak brand uit in een leegstaande stacaravan op de camping `Nieuw Zwanenburg` aan de Hikkaarderdyk. De brandweer heeft her vuur geblust. De oorzaak van de brand is niet bekend. Het voorste gedeelte van de stacaravan brandde uit. Het schadebedrag is niet bekend.

Makkum: diefstal auto
Van vrijdag op zaterdag werd een personenauto, merk Opel Kadett, kleur rood, voorzien van het kenteken TL-92-XT, weggenomen vanaf een parkeerplaats aan De Geep. De eigenaar, een 54-jarige inwoner van Makkum, heeft aangifte gedaan.

Witmarsum: diefstal auto
Van zaterdag op zondag werd vanaf de Arumerweg een personenauto, merk Opel Kadett, kleur zwart, voorzien van het kenteken RS-98-RB, weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige inwoner van Witmarsum, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272

Deel: ' Politiebericht Friesland, overval drogisterij Leeuwarden '