Politiebericht Friesland, plaats: Regio 27-03-2000 Politieberichten van vrijdag 23 maart (13.00 uur) tot en met zaterdag 24 maart (11.00 uur)

Sneek: diefstal gereedschap
Vrijdag deed een 55-jarige inwoner van Sneek aangifte van diefstal van diverse gereedschapen uit een bestelbus die voor zijn woning aan de Jutrijpstraat stond geparkeerd. Door middel van een valse sleutel heeft men in de nacht van donderdag op vrijdag diverse handgereedschappen uit de bus weggenomen.

Dokkum: diefstal uit hotel
Vrijdag deed de 29-jarige eigenaar van een hotel aan de Koningstraat aangifte van diefstal van twee TV-toestellen. De apparaten zijn waarschijnlijk weggenomen door een hotelgast. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: controle De Drait
De politie heeft vrijdagavond extra toezicht gehouden in het winkelcentrum De Drait. Er werd proces verbaal opgemaakt voor ondermeer het nuttigen van alcohol op de openbare weg (driemaal), het niet dragen van een helm en baldadigheid. Tevens kregen 5 fietsers een bekeuring voor het niet voeren van verlichting.
Noardburgum: brand nieuwbouwwoning
Vrrijdag om 17.00 uur heeft er brand gewoed in een nieuwbouwwoning aan de Zwette te Noardburgum. De brand in het nog niet bewoonde pand werd gemeld door een overbuurman. De brandweer had de brand snel onder controle, maar desondanks ontstond aanzienlijke schade aan de woning. De oorzaak is nog onbekend.

Stiens: aanrijding met letsel
Op de Bredyk in Stiens is vrijdag om 20.50 uur een 26-jarige man uit Leeuwarden bij een verkeersongeval gewond geraakt. De man reed de Bredyk op, maar verleende geen voorrang aan een 22-jarige bestuurder van een personenauto uit Leeuwarden. Beide wagens kwamen in botsing, waarbij het eerste voertuig ook nog een andere auto raakte die voorgesorteerd stond om linksaf te slaan. De gewonde man werd met nek- en beenletsel naar MCL-Zuid vervoerd.

Heerenveen: weigeren ademanalyse
Zaterdagavond om 23.30 uur zag een 30-jarige man uit Haskerdijken op de Leeuwarderstraatweg een auto slingerend van de ene kant naar de andere kant van de weg rijden. Via zijn mobiele telefoon waarschuwde hij de politie. Toen hij zag dat de auto stopte sprak hij de bestuurder aan en nam hem de autosleutels af. Toen de politie arriveerde werd de bestuurder, een 39-jarige man uit Heerenveen aangehouden. Op het bureau weigerde hij een ademanalyse. Omdat hij dermate onder invloed was werd de man ingesloten voor nader verhoor de volgende ochtend. Zijn rijbewijs is ingevorderd en hij kreeg een proces verbaal. De politie Heerenveen is nog op zoek naar een getuige die die avond ook achter de auto van de man heeft gereden.
Wolvega: inbraak woning
In een woning aan de Wiekstraat te Wolvega is vrijdag tussen 12.30 een 22.00 uur ingebroken. Tijdens afwezigheid van de bewoner is men het pand via een achterdeur binnengedrongen De hele woning werd doorzocht. Er werd een geldkistje met een geldbedrag weggenomen en een horloge. De 66-jarige eigenaar deed aangifte.

Lemmer: eenzijdig ongeval met drank
Zaterdagmorgen om 00.50 uur is een 26-jarige bestuurder uit Emmeloord in een bocht in de Sluisdijk in Lemmer de macht over het stuur van zijn bestelbus kwijtgeraakt en tegen een lantaarnpaal gereden. De bus kwam op zijn zijkant terecht. Omdat vermoed werd dat de bestuurder had gedronken moest hij op bureau blazen. De uitslag was 475 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal uitgereikt.

Boijl: eenzijdige aanrijding met twee gewonden
Zaterdagmorgen om 01.30 uur zijn twee personen gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval. Een bestuurster uit Appelscha reed met haar auto over de Boijlerweg te Boijl in oostelijke richting. Zij kwam met de rechterwielen van haar voertuig in de berm. Direct daarop verloor ze de macht over het stuur en botste vervolgens aan de linkerkant van de weg tegen een boom. Haar 32-jarige passagier uit Appelscha schoot door de klap door de voorruit en belandde in de berm. Hij raakte daarbij gewond aan een ribben en voet. De bestuurster liep letsel op aan haar borstkas. Beiden werden per ambulance naar het ziekenhuis in Assen vervoerd.

Workum: inbraak boot
Zaterdag deed een 50-jarige inwoner van Viersen (D) aangifte van inbraak in zijn boot. De boot lag in de jachthaven It Soal in Workum. Uit het vaartuig werden diverse meetinstrumenten weggenomen.
Bureau Voorlichting en PR, telefoon 058 - 880 8272

Deel: ' Politiebericht Friesland '