Politiebericht Friesland: Friesland 9-10-2001
Politieberichten van 8/10 (13.00 uur) t/m 9/10 (07.00 uur)

Koudum: diefstal buitenboordmotor
Van zondag op maandag werd van een boot, die lag afgemeerd in de jachthaven `De Kuilart` een buitenboordmotor, merk Honda, type langstaart 5 PK, zilverkleurig, weggenomen. De motor was met een beugelslot aan de boot bevestigd. De eigenaar, een 43-jarige inwoner van het Duitse Dortmund, heeft aangifte gedaan.

Offingawier: diefstal boottrailer
De afgelopen maand werd een boottrailer, merk Heinemann, zilverkleurig, weggenomen van de afgesloten parkeerplaats van het recreatieoord `De Potten`. De trailer was afgesloten door middel van een disselslot. De waarde van de boottrailer bedraagt ongeveer f 2800.- De eigenaar, een 70-jarige inwoner van Duitse Witten, heeft aangifte gedaan.

Gorredijk: diefstal kleding
Zaterdag tussen 12.00 en 13.00 uur werd kleding met een waarde van ongeveer f 200,- gestolen uit een fietstas. De fiets stond bij de Hema aan de Langewal. De eigenaresse van de kleding, een 15-jarige inwoonster van Gorredijk, had de kleding kort daarvoor gekocht. Toen zij nog even iets moest halen bij de Hema, liet zij de pas gekochte kleding in de fietstas zitten. Toen zij na een kwartiertje terugkwam, bleek de kleding uit de fietstas verdwenen te zijn. Het meisje heeft aangifte gedaan.

Kornwerderzand: aanrijding
Maandag omstreeks 14.40 uur reed een bestuurder van een vrachtwagen over de Rijksweg A7 in de richting Noord-Holland. De bestuurder, een 30-jarige inwoner van Lisse, had de matrixborden, die wegwerkzaamheden vermelden, niet gezien. De bestuurder reed met zijn vrachtwagen tegen de gesloten slagbomen van de brug aan. De slagbomen werden vernield. De bestuurder liep geen verwondingen op.

Drachten: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 17.45 uur werd een 66-jarige inwoner van Rotterdam op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. De verdachte wilde met twee paar sportschoenen, winkelwaarde f 259,90, de winkel aan de Noorderbuurt verlaten, toen hij betrapt werd door het personeel. De verdachte werd door de bedrijfsleider, een 22-jarige inwoner van Nijeberkoop, aangehouden en overgedragen aan de politie. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Hij kreeg via Kort-OM een boete van f 500.- en werd daarna weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden; winkeldiefstal
Maandag omstreeks 17.00 uur werd bij een winkel aan de Avondsterweg een 45-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden. De verdachte had voor een bedrag van f 475,25 aan gereedschap (tangen/sleutels) weggenomen. Bij het verlaten van de winkel werd de verdachte door het personeel aangehouden. Een medewerker van de winkel, een 30-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan. De verdachte werd overgedragen aan de politie en hij werd overgebracht naar het bureau. Het weggenomen gereedschap bleef achter in de winkel. Tegen de verdachte werd proces-verbaal opgemaakt, waarna hij weer in vrijheid werd gesteld.

Leeuwarden: huisvredebreuk en vernieling
Maandag omstreeks 18.55 uur werd een 23-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden ter zake huisvredebreuk. De verdachte wilde `De Terp` aan de Goudenregenstraat niet verlaten. Hij had zich niet aan de regels gehouden en zorgde voor overlast. Ondanks dat er een aantal malen was gevorderd om te vertrekken, bleef de verdachte zitten. Hierop werd hij aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachte kreeg via Kort-OM een boete van f 200.- en werd daarna weer in vrijheid gesteld. Vannacht omstreeks 00.05 uur kwam er een melding binnen vanuit `De Terp` dat aldaar zojuist een ruit was vernield. Een getuige, een 47-jarige inwoner van Leeuwarden, had de verdachte zien weglopen in de richting van de Dokkumertrekweg. Een onderzoek ingesteld en in de bosjes langs de vaart werd wederom de verdachte, de 23-jarige inwoner van Leeuwarden, aangetroffen. De verdachte was teruggegaan om wraak te nemen, daar hij eerder die avond uit `De Terp` was gezet. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en is ingesloten.

Heerenveen: onder invloed
Maandag omstreeks 18.45 uur reed een 21-jarige inwoner van Hoogeveen met zijn auto over het Vliet. Hij kwam vanaf een aldaar gelegen parkeerplaats en reed met de auto tegen de hoek van een aldaar staande woning. De bestuurder bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs en bovendien bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies de bestuurder 675ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uren. De auto werd totaal vernield en is in beslag genomen. De schade aan de woning, bewoond door een 24-jarige vrouw, is niet bekend. Na het opmaken van een proces-verbaal is de bestuurder weer in vrijheid gesteld.

Drachten: brand
Maandag omstreeks 20.30 uur had de jeugd op de Klaverweide een aantal oude autobanden in de brand gestoken. De banden lagen opgestapeld tegen een boom en brandden behoorlijk. Van de ongeveer twintig man jeugd, wist niemand hoe de brand was ontstaan. Uit het onderzoek kwam vervolgens naar voren dat een 19-jarige inwoner van Drachten met deze brand te maken had. De jongeman werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachte werd ingesloten.

Ryptsjerk: snelheid
Maandag omstreeks 20.40 uur werd op de Groningerstraatweg een bestuurder van een personenauto bekeurd ter zake het overschrijden van de maximumsnelheid. De bestuurder, een 20-jarige inwoner van Twijzelerheide, reed met een snelheid van 164 kilometer per uur. Op de Rijksstraatweg werd met een snelheid van 145 kilometer per uur gereden. Op beiden wegen geldt een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Het rijbewijs van de bestuurder werd ingevorderd.

Heerenveen: onder invloed
Maandag omstreeks 22.00 uur werd op de Fluessen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 29-jarige inwoner van Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 845 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur. Tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en dat hij had gereden terwijl hij een ontzegging van de rijbevoegdheid had, die liep tot 7 juli 2007. Voor alle geconstateerde overtredingen werd proces-verbaal opgemaakt.

Hallum: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.05 uur werd op de Zuidermiedweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 38-jarige inwoner van gemeente Littenseradiel, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 345 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Surhuisterveen: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.17 uur werd op de Koartwald een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 43-jarige inwoner van Surhuizum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 385 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uren.

Marssum: onder invloed
Dinsdag omstreeks 02.10 uur werd op de Westergoawei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 55-jarige inwoner van Beetgum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 390 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uren.

Leeuwarden: bedreiging
Maandag omstreeks 19.20 uur werd een 16-jarige jongen uit Leeuwarden aangehouden ter zake bedreiging. De verdachte kwam aan de deur bij een woning aan het Noordvliet. Het betreft hier een studentenwoning. In verband met eerdere moeilijkheden had de verdachte geen toegang tot de woning. De deur werd geopend door een 21-jarige inwoner van Leeuwarden. Toen hij zag wie er voor de deur stond, sloot hij deze direct weer. Even later werd de deur weer geopend door een medestudent waarop de verdachte, die nog steeds voor de deur stond, de aangever begon te bedreigen. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tegen de jongen, die de bedreiging ontkende, is proces-verbaal opgemaakt.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Politiebericht Friesland '