Politiebericht Groningen: Scheemda e.a. 29-03-2000 Onderzoek mensensmokkel afgerond
Vijf verdachten aangehouden

Woensdag 29 maart 2000

Met de aanhouding van vijf verdachten uit Kampen, Arnhem, Rotterdam en Groningen hebben de Vreemdelingendienst Regiopolitie Groningen en de Koninklijke Marechaussee een omvangrijke mensensmokkel vanuit Irak en Italië opgelost. Twee hoofdverdachten, een 29-jarige man uit Kampen en een 33-jarige man uit Rotterdam zijn in bewaring gesteld. De drie andere verdachten, 30, 30 en 62 jaar, die als chauffeur optraden of hand en spandiensten vervulden zijn na verhoor heengezonden. Een zesde verdachte is nog voortvluchtig.

Het onderzoek startte nadat in september 1999 twee mannen, een 29-jarige man uit Kampen en een 30-jarige Groninger, bij de grens Nieuweschans werden aangehouden met twee gestolen paspoorten en enkele onbekende fotos. Na onderzoek bij de Duitse politie in Papenburg werden beide verdachten na verhoor heengezonden. In een daarop volgend onderzoek werd geconstateerd dat beide mannen mogelijk betrokken waren bij het transport van illegalen naar Nederland en andere landen. Op 2 februari werd de 29-jarige Kampenaar en een 30-jarige man uit Rotterdam bij de grens met België aangetroffen. Zij vervoerden op dat moment negentien Irakese en Afghaanse vluchtelingen in een VW busje. Alle inzittenden werden aangehouden. De beide verdachten werden gehoord en in het verdere onderzoek werden de overige verdachten in hun woonplaats aangehouden. Bij huiszoekingen zijn diverse administratieve bescheiden en reisroutes aangetroffen, echter geen paspoorten of vervalste identiteitpapieren. Wel bleek uit de administratie van de verdachten dat de 29-jarige Kampenaar en een 30-jarige Arnhemmer zich al langere tijd schuldig maakten aan het illegaal binnen brengen van vreemdelingen in Nederland en doormigratie naar Amerika, Engeland, Zweden, Canada, en Duitsland. Hierbij werd door de verdachten gezorgd voor een vals of vervalst paspoort. De vreemdelingen, voornamelijk afkomstig uit Irak, betaalden voor hun reis aan de verdachten enkele honderden tot een paar duizend gulden. Via omzwervingen in Turkije, Bulgarije en Griekenland kwamen de slachtoffers in Italië. Daar werden zij voorzien van de benodigde reispapieren en op een vliegtuig gezet naar een land van bestemming of uit Italië met een personenbusje opgehaald, waarna men in Nederland alsnog reispapieren of onderdak kreeg.

De hoofdverdachte uit Kampen boekte via een reisbureau in Kampen de reis naar de bestemmingsplaats van de illegale vreemdelingen. Als het vervoer per auto ging werd bij een verhuurbedrijf in Zwolle een bus gehuurd voor vervoer. De tweede hoofdverdachte uit Arnhem onderhield veelal het contact met een netwerk in Italië en zorgde zo voor nieuwe aanvoer van hun slachtoffers. De verdachten zijn allen afkomstig uit Irak en in Nederland woonachtig. Uit het onderzoek is gebleken dat door de werkwijze van de verdachten tenminste 50 personen een andere identiteit en woonplaats hebben gekregen. De beide hoofdverdachten hebben aan hun handelingen enkele tienduizenden guldens verdiend. Uit het onderzoek is niet vastgesteld hoe de verdachten aan de gestolen Griekse, Spaanse, Zweedse en Nederlandse paspoorten zijn gekomen of hoe ze werden vervalst. Er werd slechts vastgesteld dat twee Spaanse paspoorten werden weggenomen in Luxemburg, terwijl een Frans paspoort in het geheel vervalst bleek te zijn.

Het team bestond uit tien rechercheurs van de Koninklijke Marechaussee en Vreemdelingendienst Regiopolitie Groningen en stond onder leiding van een teamleider van de Koninklijke Marechaussee. Het onderzoek wordt afgesloten.

Koninklijke Marechaussee: 0 653 - 339 125

Deel: ' Politiebericht Groningen aanhoudingen in zaak mensensmokkel '