Politiebericht

Persbrichten District Groningen/Haren/

Dinsdag 2 maart 1999

Overval op taxichauffeuse
Een 30 jarige taxichauffeuse uit Groningen heeft haar taxi na een rit met twee klanten moeten verlaten, nadat zij met een pistool werd bedreigd. Op het hoofdstation pikte zij de twee klanten op, die daarvoor door een collega waren geweigerd om dat ze geen bestemming wilden opgeven. Voor haar was dat geen probleem en volgde dus de aanwijzingen van haar klanten op. Via het Emmaplein, Ged. Zuiderdiep en Kattediep ging de rit tot aan de Lijnbaanstraat. Daar werd ze met een pistool gedwongen de taxi te verlaten. De twee mannen van ongeveer 20 jaar zijn inclusief de taxi spoorloos.

Fietser overvallen
Een 14 jarige jongen uit Haren is gistermiddag overvallen door twee jongens van 15 en 16 jaar oud. Het slachtoffer reed met zijn fiets over de Julianalaan in Haren en werd door de twee jongens tegen gehouden. De 16 jarige uit Groningen trok daarop een mes en eiste geld. Het slachtoffer stemde er mee in en wilde zijn geld overhandigen, maar begon gelijkertijd ook te huilen. Dat werd de overvaller te gek en liep daarop hard weg. De 15 jarige jongen was verbaasd over hetgeen er gebeurde en zei steeds tegen de overvaller dat hij er mee op moest houden, omdat dit helemaal niet was afgesproken. Ook hij liep hard weg. De politie zag kort daarna het slachtoffer volledig overstuur fietsen op de Julianalaan en sprak hem aan. Na zijn verhaal werd in de omgeving gezocht naar de twee, die op de Beatrixlaan konden worden aangehouden. Na verhoor zijn de jongens door de ouders opgehaald

Nepoverval op tankstation
De politie heeft gisteravond drie jongens in de leeftijd van 13, 14 en 17 jaar aangehouden voor een nepoverval op een tankstation aan de Helperzoom. Toen de drie jongens de kiosk binnenkwamen trok de 13 jarige zijn capuchon over zijn hoofd en riep, 'Dit is een overval', daarbij strak wijzend met zijn wijsvinger in de richting van de 40 jarige medewerker. In een eerste opwelling antwoordde deze: 'Ben je bedonderd, sodemieter op'. Daarop vertrok de overvaller en kochten de andere twee wat snoepgoed. Aangezien de politie wat verdachts waarnam ging zij, nadat de jongens waren vertrokken, polshoogte nemen bij de medewerker. Zijn verhaal was voldoende om de drie jongens vervolgens nog op de Helperzoom aan te houden. Na verhoor zijn ze heengezonden.

Controle drugs
Bij een controle op de Bornholmstraat heeft de politie gisteravond een 31 jarige Groninger aangehouden voor het dealen van drugs. Bij zijn aanhouding werd 10 gram heroine en 10 gram cocaine aangetroffen. De man is ingesloten.

Agressieve winkeldief
De politie heeft gisterochtend een 34 jarige winkeldief aangehouden. In een supermarkt aan de Oude Ebbingestraat had hij meerdere goederen in zijn jas gestopt en wilde zonder betalen de winkel verlaten. Een 42 jarige medewerker en een collega grepen hem na de kassa toen hij er vandoor wilde gaan. Hij liep echter onverstoorbaar door en bedreigde beiden. Een medewerkerster kreeg een vuist vol in haar gezicht, waarna de dief tegen de grond werd gewerkt. Vervolgens is hij aan de politie overgedragen.

Nadere informatie: Afdeling voorlichting, tel. 050 - 599 5010

Deel: ' Politiebericht Groningen/Haren '