Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 22-12-99

Verdachten bekennen woningbrand/
Donderdag 22 december 1999

Geld van verzekering het doel

De politie heeft afgelopen weken twee mannen uit Groningen aangehouden, 20 en 21 jaar oud, die zich hebben schuldig gemaakt aan een woningbrand, inbraken en diefstal cq joyriding van negen auto?s. De beide verdachten zijn inmiddels gehoord en zijn in bewaring gesteld.

Beide mannen werden aangehouden na een onderzoek van brandstichting in de woning van een van beiden aan de Zilverlaan. Uit dit onderzoek kwam vast te staan dat er een valse aangifte gedaan was ten einde verzekeringsgeld te kunnen innen. In het vervolg van het onderzoek bleek dat beide mannen zich bovendien hadden schuldig gemaakt aan de diefstal van negen personenauto?s in de stad Groningen. De auto?s werden gebruikt voor joyriding. Tijdens de ritten werden een aantal aanrijdingen veroorzaakt, o.a. twee keer tegen een woning, waarna de auto werd achtergelaten. Vier van de negen auto?s werden bovendien na gebruik in brand gestoken. Ook maakten de beide verdachten zich schuldig aan vijf inbraken in een restaurant aan de Poelestraat en de Open Hof aan het Spilsluizen waar geld en drank werd weggenomen.

Het geld werd besteed voor eigen onderhoud. De negen auto?s werden allen terug gevonden. In het onderzoek werden nog vier verdachten gehoord in verband met heling en hulp bij de inbraken.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010

Deel: ' Politiebericht Groningen verdachten bekennen woningbrand '