Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Hoogezand 24-03-99

Persbericht aanhoudingen in Hoogezand en verkeersongeval Oldekerk/

Aanhoudingen in onderzoek afpersing horecaondernemers Hoogezand

In het kader van een omvangrijk onderzoek naar afpersing en bedreiging van - en geweldplegingen tegen - een aantal horecaondernemers in Hoogezand en Sappemeer heeft de politie gisteren in Hoogezand en Amsterdam drie mannen in de leeftijd van 22 en 26 jaar uit Hoogezand en twee vrouwen in de leeftijd van 18 en 23 jaar, eveneens uit Hoogezand, aangehouden. Zij worden verdacht van betrokkenheid bij en medeplichtigheid aan de geweldplegingen, afpersingen en bedreigingen, die in deels 1998 en deels in 1999 werden gepleegd. Daarbij werden door de verdachten enkele tienduizenden guldens buitgemaakt. Tegen de verdachten wordt tevens een onderzoek ingesteld naar betrokkenheid bij, of medeplichtigheid aan, mishandelingen, het onbevoegd voor handen hebben van vuurwapens, het bezit van en de handel in verdovende middelen en verzekeringsbedrog.

Onder leiding van de rechter-commissaris en de officier van justitie zijn gisteren in het kader van hetzelfde onderzoek huiszoekingen verricht in twee woningen in Hoogezand. Daarbij zijn door de politie een aantal administratieve bescheiden in beslag genomen.

De vijf verdachten zijn ingesloten en inmiddels in verzekering gesteld. Afhankelijk van het verloop van het onderzoek worden een of meerdere verdachten voorgeleid aan de rechter-commissaris. Het onderzoek wordt nog voortgezet. Meerdere arrestaties worden niet uitgesloten. Bij de politie is slechts een beperkt aantal aangiften tegen de verdachten binnengekomen. In het verdere onderzoekstraject wordt getracht ook andere slachtoffers te bewegen tot het doen van aangifte.

Aanhoudingen in onderzoek cocaïnehandel Hoogezand en Foxhol

In twee woningen in Hoogezand en Foxhol heeft de politie vanmorgen omstreeks 08.00 uur twee vrouwen in de leeftijd van 28 en 29 jaar uit Hoogezand en een 29-jarige man uit Foxhol alsmede een 23-jarige man uit Curaçao aangehouden Zij worden verdacht van het invoeren, verhandelen en in bezit hebben van harddrugs, voornamelijke cocaine.

Het onderzoek in deze zaak werd in december 1998 gestart naar aanleiding van bij de politie binnengekomen informatie over mogelijk drugshandel in beide woningen. In de twee panden is onder leiding van de officier van justitie en de rechter-commissaris huiszoeking verricht. In de woning in Foxhol zijn door de politie bankbescheiden in beslag genomen alsmede een grote hoeveelheid goederen, waaronder mobile telefoons, die mogelijk van diefstal afkomstig zijn. In de woning in Hoogezand werd een kleine hoeveelheid, ongeveer 7 gram, vermoedelijk cocaïne aangetroffen. Ook dit is in het kader van het onderzoek in beslag genomen. De vier verdachten zijn ingesloten en in verzekering gesteld. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek worden zij al dan niet voorgeleid aan de rechter-commissaris. De politie zet het onderzoek in deze zaak nog voort.

Twee gewonden bij verkeersongeval Oldekerk

Bij een verkeersongeval op de Langewolderweg in Oldekerk zijn vanmorgen omstreeks 11.15 uur een 24-jarige vrouw en een 59-jarige man, beiden uit de gemeente Zuidhorn gewond geraakt. De slachtoffers zaten in een auto die bestuurd werd door de 24-jarige vrouw. De auto kwam uit de richting van Zuidhorn. Door nog onbekende oorzaak verloor de bestuurster de macht over het stuur, raakte in een slip en botste tegen een boom, waarna de auto in een sloot terechtkwam. De slachtoffers raakten in de totaal vernielde auto bekneld en zijn met hulp van de brandweer van Grootegast uit het voertuig gehaald. De man en de vrouw zijn met respectievelijk heup- en hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis in Groningen. De auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.

Deel: ' Politiebericht Groningen '