Politiebericht

Zondag 9 mei 1999

Dagelijkse berichten districten Groningen / Haren, West, Noord, Midden en Oost
Groningen: Rijden onder invloed

Gistermiddag heeft de politie op de Weg der Verenigde Naties in Groningen een 36-jarige automobilist uit de stad Groningen aangehouden voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 2.4 promille alcohol in zijn bloed had. De bestuurder kreeg een rijverbod van 13 uur. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Groningen: Fietsendieven
De politie heeft vannacht op de Kraneweg in Groningen twee fietsendieven uit Groningen en Oude Pekela aangehouden, respectievelijk in de leeftijd van 20 en 18 jaar. De politie constateerde, dat de beide verdachten, die een betonschaar bij zich hadden, een ?overmatige? belangstelling voor fietsen toonden en daaraan zaten te morrelen. Van de fiets die de verdachten bij zich hadden, hadden de verdachten het slot met de betonschaar doorgeknipt. Het slot is door de politie in de Kraneweg teruggevonden. De verdachten zijn voor verhoor naar het politiebureau overgebracht.

Groningen: Hitlergroet
Vannacht heeft de politie tijdens een houseparty in de Kardinge in Groningen een 18-jarige inwoner uit Hilversum aangehouden. De Hilversummer liet zich discriminerend uit en bracht de Hitler-groet. De verdachte kreeg voor zijn gedrag een boete van f 300.-. Hij verklaarde, dat hij het
?geinig? vond de Hitler-groet te brengen, maar dat hij er spijt van had dat te hebben gedaan.

Groningen: Aanhoudingen bij houseparty
De politie heeft tijdens de houseparty in de Kardinge in Groningen 20 verdachten uit onder andere Abbenes, ?t Zand, Dordrecht, Groningen en Emmen aangehouden voor het in hun bezit hebben van XTC pillen, amfetamine, cocaïne en softdrugs. De houseparty die was uitverkocht had 5000 bezoekers. Onder de 20 verdachten bevonden zich een vader en zijn twee zoons uit Emmen, die 180 XTC pillen en een aantal grammen cocaïne aan de bezoekers wilden verkopen. De aanhou-dingen van dit drietal vond plaats op het parkeerterrein, terwijl zij ?hun handel? ter verkoop aanboden. Halverwege de party werd de sfeer erg agressief en moest de politie meer aandacht aan de openbare orde schenken.

Leek: Snelheidscontrole
Gistermiddag hield de politie op de Diepswal in Leek een snelheidscontrole (50 km/u). Van de 590 gecontroleerde automobilisten reden er 28 te snel.

Winsum: Boete voor rijden met drank op
Vannacht heeft de politie op de Borgweg in Winsum 29-jarige automobilist uit Leiden op het gebruik van alcoholhoudende drank gecontroleerd. Bij onderzoek bleek dat de verdachte 0.8 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een boete van f 390.-.

Appingedam; Rijden onder invloed
Gisteravond heeft de politie een 31-jarige bestuurder van een bestelauto uit Appingedam in zijn woonplaats op de Burgemeester Klauckelaan op het gebruik van alcoholhoudende drank gecontroleerd. Bij onderzoek bleek, dat de bestuurder 2.0 promille alcohol in zijn bloed had. Het rijbewijs is van de verdachte ingevorderd. De politie legde hem een rijverbod van 10 uur op.

Harkstede: Macht over het stuur kwijt
Gistermorgen verloor een 35-jarige automobilist uit Groningen op de Hoofdweg in Harkstede de macht over het stuur. De 35-jarige automobilist wilde na een bocht een voor hem rijdende personenauto inhalen, raakte daarbij in de berm, ramde een lantaarnpaal en kwam met de auto op zijn kop terecht. De verdachte is in het Martini-ziekenhuis in Groningen voor zijn opgelopen gebroken neus behandeld.

Siddeburen: ongeval motorrijder en automobilist Gistermiddag verleende een 50-jarige bestuurster van een bestelauto uit Nieuwolda geen vrije doorgang aan een 54-jarige motorrijder uit Appingedam toen zij vanuit een uitrit de Damsterweg opreed. Daar de bestuurster vond dat zij te weinig uitzicht had, reed zij te ver de rijbaan op om het naderende verkeer te kunnen zien. De motorrijder is met een bovenbeenbreuk naar het AZG overgebracht.

Bourtange: Automobilist uit auto gezaagd
Gistermiddag is een 18-jarige automobilist uit Heede (Duitsland) op de Zodenpandweg in Bourtange met zijn auto van de weg geraakt. Hij kwam tegen een boom tot stilstand. De brandweer moest het slachtoffer uit de auto bevrijden. De bestuurder is naar het St. Lucasziekenhuis in Winschoten overgenbracht. Er werd, behoudens enkele kneuzingen, geen ernstig letsel geconstateerd.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010

Deel: ' Politiebericht Groningen '