Politiebericht Groningen: Diverse 9-04-2000
Dagelijkse persberichten regio Groningen

Zondag 9 april 2000

Stadskanaal: Jonge harddrugdealer aangehouden
In een horecagelegenheid aan de Hoofdstraat in Stadskanaal heeft de politie vannacht een 15-jarige jongen uit Stadskanaal aangehouden. De jongen werd door personeel van het cafébedrijf betrapt op het bezit van cocaïne Bij onderzoek door de politie werden bij de knaap zeven verpakkingen met ieder 0.5 gram cocaine aangetroffen. Naar zijn zeggen wilde hij de harddrugs in het café verkopen. De jongen is meegenomen naar het politiebureau en voor nader onderzoek en verhoor heengezonden. Er wordt een nader onderzoek ingesteld. De drugs zijn in beslag genomen.

Stadskanaal: Jonge inbrekertjes
Op de kermis in Stadskanaal heeft de politie gisteravond een 13-jarige en een 14-jarige jongen uit Stadskanaal aangehouden. De knapen waren door een getuige betrapt toen zij inbraken in een schafkeet op het Generaal Maczekplein in Stadskanaal. De getuige overmeesterde de knapen en belde de politie. Terwijl hij aan de telefoon was zagen de jongens kans te ontkomen. Op aanwijzing van de getuigen konden ze korte tijd later op de kermis alsnog worden aangehouden. Na verhoor zijn de jongens overgedragen aan hun ouders. Ze worden aangemeld voor een HALT-procedure.

Muntendam: Brand
Vannacht ontstond brand in het verenigingsgebouw van een visclub aan het Egypteneinde in Muntendam. Bij de komst van de politie het gebouw aan de achterzijde te branden. Met behulp van een poederblusser uit de politieauto wisten agenten de brand onder controle te krijgen waarna de brandweer van Menterwolde de smeulende resten definitief kon blussen. De schade bleef beperkt. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand. Brandstichting is niet uitgesloten.

Appingedam: Aanhoudingen na vechtpartij
Na een vechtpartij op de Kermis aan de Wijkstraat in Appingedam heeft de politie gisteravond zes mannen in de leeftijd van 17 tot 23 jaar uit Delfzijl en Appingedam aangehouden. De mannen raakten na een ruzie slaags met elkaar. Twee betrokkenen, een 18-jarige man uit Delfzijl en een 20-jarige man uit Appingedam raakten bij de vechtpartij gewond. De 20-jarige Damster liep een oppervlakkige steekwond in de rug op. Hij kon na behandeling het ziekenhuis verlaten en is net als vier andere verdachten ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De 18-jarige man uit Delfzijl is voor behandeling opgenomen in een ziekenhuis. De aard van zijn verwondingen is niet bekend. Hij verkeert echter niet in levensgevaar. De aanleiding voor de ruzie en de daaropvolgende vechtpartij is nog onduidelijk. Onderzoek zal tevens nog moeten uitwijzen wie van de aangehouden verdachten de slachtoffers letsel heeft toegebracht. De politie stelt een onderzoek in.
Delfzijl: Man steelt mobiele telefoon
Een 26-jarige man uit Alkmaar is gistermiddag door de politie aangehouden aan de Duurswoldlaan in Delfzijl. De man nam in de shop van een tankstation een doos weg met daarin een nieuwe GSM-telefoon, en liep daarmee naar buiten. Een medewerkster van de winkel sommeerde de man nog de telefoon terug te zetten maar daar reageerde hij niet op. Daarop zette een andere klant de achtervolging. Hij wist de dief te achterhalen en mee terug te nemen naar het tankstation. De verdachte had de telefoon tijdens zijn vlucht achter gelaten. Het apparaat werd teruggevonden en is onbeschadigd terug gegeven aan de eigenaar. De verdachte is meegenomen naar het politiebureau en na verhoor heengezonden. Hij kreeg een dagvaarding mee.
Appingedam: Bromfietser en automobilist onder invloed Wegens rijden onder invloed van alcohol heeft de politie gisteravond op de Dijkhuizenweg in Appingedam een 38-jarige bromfietser uit Ten Boer aangehouden. De man bleek bij een politiecontrole 1.5 promille alcohol in het bloed te hebben. In de Solwerderstraat in Appingedam werd vannacht een 43-jarige man uit de gemeente Slochteren aangehouden. Hij bestuurde een auto en bleek bij een controle eveneens te veel te hebben gedronken. Bij hem werd 1.4 promille gemeten. Het rijbewijs van de man is ingevorderd. Beide verdachten zijn na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Er werd beiden een rijverbod van zeven uur opgelegd.

Appingedam: Keet in brand
Door nog onbekende oorzaak ontstond gistermiddag brand in een directiekeet bij een woning aan de Pastorielaan in Appingedam. De eigenaar bluste de brand met een tuinslang maar de brandweer moest er aan te pas komen om de brand daadwerkelijk te blussen. De technische recherche onderzoekt de oorzaak van de brand. De schade aan de inboedel van de keet bleef beperkt.

Eenrum: Man gewond na ongeval met gestolen auto Een 21-jarige man uit Amersfoort is gisteravond gewond geraakt nadat hij door nog onbekende oorzaak met een auto in de sloot raakte aan de Molenweg in Eenrum. De man had de wagen eerder op de avond weggenomen bij de woning van een kennis aan de Witherenweg in Kleine Huisjes bij wie hij op bezoek was geweest. Hij is voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. In verband met alcohol gebruik is van de man een bloedproef genomen. Na behandeling in het ziekenhuis wordt de man door de politie nader gehoord.

Tolbert: Snelheidscontrole
De politie heeft gistermorgen een snelheidscontrole gehouden aan de Oldebertweg in Tolbert. Daarbij werd van 991 voertuigen de snelheid gemeten. Honderdtweeënvijftig bestuurders reden sneller dan de toegestane maximumsnelheid van 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 81 km per uur.

Groningen/Haren omstreeks 11.00 uur

Bureau Communicatie: 0 50 - 5 995 010