Korps: Groningen, plaats: Diverse 12-09-2001
Woensdag 12 september 2001

Dagelijkse berichten regio Groningen

Groningen: hennepkwekerij
In een woning aan de Pioenstraat in Groningen trof de politie dinsdagmorgen een professionele hennepkwekerij aan met ongeveer 110 planten. De bewoner was niet thuis. De planten en de apparatuur bestaande uit ventilatoren, assimilatielampen, transformatoren en een waterpomp zijn vernietigd na overleg met justitie De kwekerij bevond zich in een achterkamer van de woning. De betreffende bewoner zal nog nader door de politie worden gehoord.

Groningen: vechtersbazen aangehouden
Twee Stadjers (18 en 17) zijn dinsdagnacht omstreeks 5.00 uur aangehouden in de Gelkingestraat voor een onderlinge vechtpartij. Tevens had een van de twee tegen een deur van een voorbijrijdende taxi aangeschopt waardoor een deuk was ontstaan. Toen de politie arriveerde werden ze agressief tegen de politieagenten, waarbij ze een vrouwelijke agent beledigden Ze zijn voor verhoor meegenomen naar het politiebureau.

Groningen: taxichauffeur nekklachten na botsing Een 32-jarige taxichauffeur is met nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis, nadat hij met zijn taxi op de kruising van de Stockholmstraat met de Bornholmstraat in botsing was gekomen met een andere automobilist, een 19-jarige inwoner van Noordwijk. Het ongeval gebeurde dinsdag omstreeks het middaguur. De taxichauffeur verleende geen voorrang aan de ander. Beide autos raakten zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Groningen: zakkenroller aangehouden
Een 31-jarige inwoner van Groningen is dinsdagnacht aangehouden voor de diefstal van een gsm uit de zak van een bezoeker van een horecabedrijf aan de Grote Markt. Getuigen hadden de man gevolgd na de diefstal en lichtten de politie in. De betrokken agenten constateerden dat de man de gsm had die was gestolen, waarna hij werd aangehouden Hij wordt voor nader onderzoek vastgehouden aan het politiebureau.

Groningen: autokrakers aangehouden
De politie trof dinsdagavond na een tip op de Vondellaan in Groningen en 34-jarige autokraker uit de stad aan die met zijn buit, bestaande uit een radiocd-speler, op de weg lag, zwaar onder invloed van drugs. Hij was nauwelijks aanspreekbaar en wist niet hoe hij aan de radiocd-speler kwam. De politie nam de man voor nader onderzoek mee naar het politiebureau. Op de Balistraat in Groningen hield de politie dinsdagnacht een 25-jarige Duitser aan, die kort daarvoor een auto had opengebroken. Getuigen meldde de zaak aan de politie. Toen agenten ter plaatse kwamen, rende de dader weg, maar kon vrijwel meteen in de kraag worden gevat. De man is voor nader onderzoek vastgezet.

Groningen: binnenbrandje
In een woning aan de Driehovenweg in Groningen ontstond dinsdagmiddag een binnenbrandje. Door onbekende oorzaak vatte een bank in de kamer vlam, waardoor er veel rook ontstond in de woning. De brandweer had de brand snel onder controle. De bewoner (lft niet bekend) die vermoedelijk rook had binnengekregen is ter observatie naar het ziekenhuis gebracht.

Appingedam / Delfzijl: bromfietscontrole
In de gemeente Appingedam en Delfzijl werden dinsdag 54 bromfietsers gecontroleerd op de juiste papieren technische staat en het dragen van de helm. In totaal werden acht bekeuringen uitgedeeld. Twee voor het niet in bezit hebben van een bromfietscertificaat, eenmaal voor het niet dragen van de helm en vier bonnen voor de technische staat.

Winschoten: trammelant bij woning van Kinsbergenlaan De politie heeft dinsdagnacht een 23-jarige man uit Nieuwe Pekela aangehouden omdat hij ruiten van een woning aan de van Kinsbergenlaan in Winschoten had ingegooid. De 44-jarige bewoonster en een 22-jarige man uit Oude Pekela raakten licht gewond en werden voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. Bij het opnemen van een verklaring van de man uit Oude Pekela uitte hij meerdere malen beledigingen tegen de agenten en werd hij aangehouden. Ter ontnuchtering is hij ingesloten. De andere man werd na verhoor met een proces-verbaal op vrije voeten gesteld.

Veendam: jongen slaat ruit in
Een 17-jarige jongen uit Veendam is dinsdagavond aangehouden toen hij met een schep een ruit van de woning waarin hij woont insloeg. De begeleiders van de jongen waarschuwden de politie die hem meenam en na verhoor in vrijheid stelde. De jongen verklaarde boos geworden te zijn op zijn begeleiders en zo tot zijn daad was gekomen.

Hoogezand: dronkeman bedreigt automobilist
Een automobilist die dinsdagavond wilde wegrijden vanaf de oprit van zijn woning aan de Meint Veningastraat werd op de stoep tegen gehouden door een 31-jarige man uit Hoogezand. Toen de man uitstapte en vroeg of ze erlangs konden trok de Hoogezandster een mes. Hij werd aangehouden en in verband met zijn kennelijke staat eerst ter ontnuchtering ingesloten.

Appingedam: automobilist rijdt door na aanrijding De auto van een 42-jarige automobilist uit Froombosch raakte dinsdagmiddag op de kruising Westersingel / Jukwerderweg totaal vernield na een aanrijding. De automobilist kreeg geen voorrang van een onbekend gebleven automobilist die doorreed na de botsing. De politie stelt een nader onderzoek naar de identiteit van de bestuurder van de rode Renault 19.

Appingedam: bromfietser gewond bij aanrijding met bestelwagen Een 16-jarige bromfietser en een 17-jarige jongen die achterop zat raakten dinsdagavond op de kruising van de Georg van Saksenlaan met de Harkenrothstraat in hun woonplaats gewond. Een 48-jarige plaatsgenoot die reed in een bestelwagen verleende geen voorrang op de kruising en een aanrijding was het gevolg. De bromfietsbestuurder werd naar het ziekenhuis in Groningen gebracht, zijn passagier naar het ziekenhuis in Delfzijl.

Oostwold (Scheemda): jongetje (13) geschept
Een 13-jarig jongetje uit Oostwold fietste dinsdagmiddag plotseling vanaf de stoep van de Oosterweg in Oostwold de straat op waar hij werd geschept door een 50-jarige automobilist uit Beerta. De man kon niet tijdig remmen en de jongen belandde via de motorkap op straat. Hij is met fracturen en mogelijk inwendig letsel naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.

Warffum: aanhouding voor gooien met vuurwerk
Uit een personenauto werd dinsdagavond vuurwerk gegooid op een parkeerplaats aan de Breede in Warffum. De politie werd gewaarschuwd en hield een 19-jarige jongen uit Winsum aan die in de auto zat. Hij bleek in bezit van drie pakjes reuzeastronauten en een speelgoedwapen. Na verhoor werd hij met een proces-verbaal op vrije voeten gesteld.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900-8844 (30 c/m)

Deel: ' Politiebericht Groningen '