Donderdag 29 April

SNEL ONDERZOEK POLITIE MAAKT EINDE AAN ACTIVITEITEN KLUISKRAKERSBENDE UIT

OSS

Met de aanhouding van vier Ossenaren heeft de Dienst Centrale Recherche van de politie Brabant-Noord afgelopen week een bende opgerold die zich de afgelopen anderhalf jaar bezig hield met inbraken op grote schaal. Ook pleegde de bende autodiefstallen en inbraken in bedrijfsauto's, waarbij grote partijen goederen, zoals gereedschap en onderdelen, werden weggenomen. De veroorzaakte schade overschrijdt het miljoen gulden.

Dinsdagavond 20 april hield de politie al de eerste verdachte in deze zaak aan. Deze 33-jarige Ossenaar werd aangehouden op verdenking van inbraak in een modezaak te Oisterwijk in de nacht van 19 op 20 april. Bij deze inbraak werd voor ruim 100.000 gulden aan dameskleding weggenomen. In de woning van de man werd een deel van de gestolen partij kleding aangetroffen en inbeslaggenomen. De man, die de inbraak bekend heeft, is inmiddels in voorlopige hechtenis gegaan. Naar aanleiding van deze aanhouding heeft het Team Middelzware Criminaliteit snel een onderzoek opgezet, dat nu geleid heeft tot de aanhouding van drie andere verdachten.

Op 21 april is een 31-jarige vrouw uit Oss aangehouden op verdenking van heling van de betrokken partij dameskleding. Zij werd in verzekering gesteld, en na verhoor weer heengezonden. Op 23 april werd een 36-jarige Ossenaar aangehouden inzake zijn betrokkenheid bij meerdere inbraken, ook hij is in voorlopige hechtenis gegaan. Op 28 april werd een andere man, een 30-jarige Ossenaar, voor dezelfde reden aangehouden en in verzekering gesteld. Zaterdag wordt hij voorgeleid aan de rechter-commissaris en de officier van justitie.

Bij de meeste inbraken in bedrijven maakte men gebruik van snijbranders en slijptollen om kluizen te openen. Ook toegangsdeuren werden met snijbranders geforceerd. Men had het vooral gemunt op kledingsupers, kledingzaken, supermarkten, motorzaken en andere bedrijven, maar ook woningen. De buit bestond voornamelijk uit geld, partijen kleding, koffie, sigaretten en andere levensmiddelen, motorkleding en -onderdelen en gereedschappen. De laatste maanden was de frequentie van de inbraken zo hoog, dat de recherche op 19 april een speciaal onderzoeksteam formeerde. Tijdens het onderzoek zijn ook enkele diefstallen van en uit auto's en motoren opgelost.

De feiten werden voornamelijk gepleegd in Noord-Oost Brabant, maar ook in Limburg en Gelderland. De toegebrachte schade en de waarde van de gestolen goederen is enorm, en gaat de miljoen gulden te boven. De inbraken veroorzaakten veel onrust onder winkeliers en inwoners van de regio.

AUTO GESTOLEN, OSS

Woensdag is vanaf de Wethouder van Eschstraat in Oss een witte Opel Astra station gestolen. Het kenteken van de auto is HJ-GJ-59.

MAN AANGEHOUDEN VOOR MISHANDELING, OSS

Woensdagavond is een 38-jarge man uit Oss aangehouden. De man had zijn 30-jarige vrouw zodanig mishandeld, dat ze in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Om nog onbekende reden had de man de vrouw verschillende keren geslagen. Daarbij liep ze verschillende kneuzingen op en waren enkele tanden afgebroken. De man is voor verder onderzoek ingesloten.

ILLEGALE MESTOPSLAG EN ILLEGAAL STOKEN, HUISSELING

Woensdagavond is een 35-jarige man uit Huisseling bekeurd omdat hij afval aan het verbranden was in strijd met de milieuwetgeving. Verder werd de man bekeurd omdat hij een mestopslag had die niet voldeed aan de milieuvoorwaarden.

HENNEPKWEKERIJ, OSS

Vanochtend werd door de politie Maasland een hennepkwekerij aangetroffen in een woning aan de Palmstraat in Oss. Op de zolder van de woning werden 147 hennepplanten aangetroffen die op professionele wijze verzorgd werden. De planten en de andere middelen, zoals assimilatielampen, ventilator, zijn in beslag genomen.

Deel: ' Politiebericht Maasland - 3917 '