Politiebericht

Zondag 6 juni 1999

Dagelkijkse berichten disctricten Noord, West, Midden en Oost

Warffum: Arbeidsongeval
Zaterdagmorgen is een 33-jarige man uit Wehe den Hoorn gewond geraakt als gevolg van een val van ongeveer 4 meter. Samen met anderen was hij bezig met isolatiewerkzaamheden in een productieruimte van een bedrijf aan de Westervalge in Warffum. Op een gegeven moment zakte hij door een rooster en kwam 4 meter lager op een betonnen vloer terecht. De man is met arm- en rugletsel opgenomen in een ziekenhuis in Groningen. De arbeidsinspectie stelt een nader onderzoek in. Loppersum / Roodeschool: Inbraken in auto's
In Loppersum en Roodeschool zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag in totaal 6 inbraken gepleegd in personenauto's. Uit een auto op de Hogestraat in Loppersum werd een radiocassetterecorder weggenomen. Uit een auto op de Molenweg in Loppersum een radioCDspeler alsmede geluidsboxen. Uit een auto op de Tilweg in Roodeschool een draagbare telefoon. Uit een auto op de Sjuxumerweg in Loppersum een tas met voetbal shirts. Uit een auto op de Zr. Kortestraat in Roodeschool het front van een pioneer radioCDspeler.

Appingedam: Rijden zonder rijbewijs
Zaterdagavond is een 15-jarige jongen bekeurd voor het rijden in een auto over de Woldweg in Appingedam. Hij mocht in de auto rijden van zijn neef, die naast hem zat. De jongen was gelet op zijn leeftijd niet in het bezit van een rijbewijs. Verder bleek de auto niet te zijn verzekerd en gekeurd en moet deze aan een technische inspectie worden onderworpen. Daarvoor is de auto aan het politiebureau in Delfzijl geplaatst. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

'T Zandt: Verkeersongeval letsel
Zaterdagavond omstreeks 23.35 uur is een verkeersongeval letsel ontstaan op de Schatsborgerweg in 't Zandt. Een 20-jarige jongen uit Holwierde reed op zijn brommer over de weg en kwam in botsing met een stilstaande 18-jarige bromfietser, eveneens uit Holwierde. Door de botsing kwam de 20-jarige jongen ten val. Hierbij liep hij vermoedelijk een gebroken sleutelbeen op. Omdat hij mogelijk alcohol had gebruikt is van hem een bloedproef afgenomen. Afhankelijk van de uitslag wordt proces-verbaal opgemaakt.

Slochteren: Verkeersongeval letsel
Zaterdagavond is een verkeersongeval letsel ontstaan op de N387, de weg van Hoogezand naar Siddeburen. Een 30-jarige man uit Hoogezand reed met een hogere snelheid dan de voor hem rijdende auto en wilde de auto links inhalen. Hij zag daarbij te laat dat er vanuit de tegengestelde richting ook een auto naderde. Vervolgens kon hij niet tijdig zijn snelheid zodanig terugbrengen dat hij veilig achter de voor hem rijdende auto kon blijven. Hij botste vervolgens tegen de achterzijde van deze auto aan. Dit voertuig werd bestuurd door een 33-jarige vrouw uit Hoogezand. De vrouw en haar man die bij haar in de auto zat liepen door de botsing nek- en rugklachten op. Een 7-jarig kind bleef ongedeerd. Direct na de botsing keerde verdachte zijn auto en ging er vandoor zonder zijn identiteit of dat van zijn voertuig bekend te maken. Ook overtuigde hij zich niet van eventueel letsel bij de andere partij van de botsing. Verdachte werd even later gezien door een patrouille van de politie op het moment dat hij de afrit nam rich ting Kolham en de Knijpslaan op reed. Aldaar is werd hij aangehouden. Verdachte bleek alcohol te hebben gebruikt. De uitslag van de ademtest was 810 ugl. De toegestane limiet is 220 ugl. Het rijbewijs van verdachte is ingevorderd. Proces-verbaal wordt opgemaakt. De politie heeft aan het kind een troostbeer uitgereikt.

Veendam: Twee jongens aangehouden voor aanbrengen graffiti Zaterdagavond zijn twee jongens van 15 en 17 jaar uit Veendam aangehouden nadat ze met viltstiften teksten hadden aangebracht op muren en ramen van de Hervormde kerk aan de Pinksterstraat in Veendam. De kerk was zaterdagmiddag juist gereinigd van eerder aangebracht graffiti. Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt. Ook zullen ze de rekening van het reinigen van het gebouw gepresenteerd krijgen. Een inwoner van de Kerkstraat deed eveneens aangifte van het aanbrengen van graffiti. Ook op zijn woning was met viltstiften gekliederd. Nader onderzoek wordt ingesteld.

Noordbroek: Woningbrand
Zaterdagavond omstreeks 20.55 uur werd een uitslaande brand gemeld in de woning Westersingel 60 in Noordbroek. De 35-jarige bewoner was tijdens het uitbreken van de brand niet in zijn woning aanwezig. De woning brandde helemaal uit, maar kon voorkomen dat nummer 62 ook vlam vatte. Aan deze woning, bewoond door een bejaard echtpaar, is echter wel rook-, roet- en waterschade toegebracht. De oorzaak van de brand moet nog door de technische recherche worden onderzocht. Mogelijk is het vuur in de keuken bij het fornuis ontstaan.

Veendam: Rijden onder invloed
Zaterdagavond is een 34-jarige man uit Veendam bekeurd voor het rijden onder invloed. De man reed in een auto over de Tonckelweg in Veendam. De uitslag van de blaastest was 765 ugl, terwijl 220 ugl de wettelijke limiet is. Verder wordt de man er van verdacht tegen een lichtmast te zijn gereden op de Ommelanderwijk in Veendam en nadien zonder zijn identiteit bekend te maken te zijn doorgereden. Het rijbewijs van de man is ingevorderd. Aan hem is een dagvaarding uitgereikt om voor de rechtbank te verschijnen.

Sappemeer: Te snel rijdende auto
Zaterdagmiddag is een 36-jarige man uit Stadskanaal bekeurd voor te snel rijden over de A7 ter hoogte van Sappemeer. De man reed met een snelheid van ongeveer 177 km/h over de A7. Naast een boete is het rijbewijs van de man ingenomen. Zijn auto is bij het politiebureau gestald. De eigenaar kan deze door iemand met een rijbewijs laten ophalen.

Veendam: In beslag nemen drugs
De politie heeft zaterdagmiddag in totaal 18.6 gram weed in beslag genomen in pand waarin vermoedelijk een een illegale coffeeshop is gehuisvest. Het gaat om een pand aan de Prins Hindrikplein in Veendam. De politie trof daar zaterdagmiddag enkele personen aan en de weed verpakt in gebruikershoeveelheden, kennelijk behorend tot de handelsvoorraad van de coffeeshop. Het beleid in Veendam is er op gericht dat er geen coffeeshops worden toegestaan. De coffeeshop bleek sinds zaterdagmiddag 12.00 uur open te zijn. De hennep is in beslag genomen en tegen de verantwoordelijke eigenaren wordt proces-verbaal opgemaakt.

Ter Apel: Controle techniek voertuigen
Zaterdagmorgen is een verkeerscontrole gehouden op de Heembadweg in Ter Apel. De controle was gericht op de auto's en de aanhangers van bezoekers van een ter plaatse aanwezige afvaldepot. In de praktijk blijkt dat er met betrekking tot de technische eisen van aanhangwagens veel mis te zijn. Dat bleek ook weer bij deze controle. In totaal zijn 26 bekeuringen uitgereikt voor de volgende zaken: 9 x voor het voeren van een onjuiste kentekenplaat, 1 x voor het niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, 3 x voor het niet goed bevestigd zijn van de losbreekreminrichting, 6 x ondeugdelijke losbreekreminrichting, 2 x hulpkoppeling niet goed bevestigd, 1 x voor het op de weg vallen van lading, 1 x voor een gladde band, 1 x voor het niet kunnen tonen van het rijbewijs, 1 x voor het niet dragen van een gordel en 1 x voor het niet hebben van een rijbewijs.

Stadskanaal: Diefstal leren jas
Een 30-jarige man uit Eexterveenschekanaal is zaterdagmiddag aangehouden nadat hij een leren jas uit een winkel aan de Hoofdstraat in Stadskanaal had gestolen. Een verkoopmedewerker zag dat verdachte met twee leren jassen een paskamer binnen ging. Even later hing hij een jas terug en nam de andere onder zijn eigen jas mee buiten de winkel. Een getuige achtervolgde verdachte per fiets en gaf zijn positie aan de meldkamer van de politie door per mobiele telefoon. Vervolgens kon de politie verdachte even later aanhouden. Hij had de gestolen leren jas inmiddels weggegooid, maar deze werd korte tijd later teruggevonden. Verdachte blijkt vaker winkeldiefstallen te hebben gepleegd. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Stadskanaal: Rijden onder invloed
In de nacht van zaterdag op zondag is een 36-jarige man uit Stadskanaal bekeurd voor het rijden onder invloed over de Amerikalaan in Stadskanaal. Agenten zagen dat alleen de kentekenverlichting van de door hem bestuurde auto brandde. Bij controle bleek verdachte eveneens alcohol te hebben gebruikt. De uitslag van de test was 343, terwijl de limiet 220 is. Verder bleek dat verdachte niet in het bezit is van een rijbewijs en dat de auto niet is verzekerd en gekeurd. In verband hiermee is de auto van verdachte in overleg met de officier van justitie in beslag genomen. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Blijham: Diefstal tuinbeelden
In de nacht van zaterdag op zondag, omstreeks 03.00 uur, is een 30-jarige man uit Stadskanaal aangehouden op verdenking van diefstal van tuinbeelden. Het viel agenten op dat er op een oprit bij een woning aan de Hoofdweg in Blijham een auto stond met gedoofde lichten en draaiende motor. Na onderzoek bleek de eigenaar van de auto zojuist enkele beelden uit een tuin te hebben weggenomen. De twee grote en een kleine hond zijn in beslag genomen en zullen aan de rechtmatige eigenaar ter beschikking worden gesteld. Verdachte is voor nader onderzoek ingesloten. Tevens is gebleken dat tegen hem nog veroordelingen wegens eerdere vonnissen open staan. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Stadskanaal: Inbraak in winkel
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in een winkel aan de Navolaan in Stadskanaal. De dader heeft zich de toegang tot de winkel verschaft door een ruit te verbreken. Uit een vitrine in de winkel zijn verschillende GSM telefoons met bijbehorende carkits en videocamera's weggenomen. Aangifte is opgenomen.

Nieuwe Pekela: Verkeersongeval letsel
Een 25-jarige man uit Ter Apel is met zijn zijn auto van de weg geraakt waarbij hij tegen drie bomen botste en op de kop in de sloot terecht kwam. Betrokkene is voor nader onderzoek overgebracht naar het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal. In verband met mogelijk alcohol gebruik is van hem een bloedproef afgenomen. Afhankelijk van de uitslag wordt proces-verbaal opgemaakt.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, tel. 050-5995010

Deel: ' Politiebericht provincie Groningen '