Politiebericht

Vrijdag 9 juli 1999

Dagelijkse berichten districten Noord, West, Midden en Oost

Zuidhorn: Vernieling auto
In de nacht van woensdag op donderdag is een personenauto vernield op de Dorpsvenne in Zuidhorn. Onbekenden hebben over de motorkap en het dak van een vrij nieuwe auto gelopen en daarin verschillende deuken aangebracht. De schade wordt geschat op enige duizenden guldens.

Niebert: Controle autogordels
Donderdagmiddag zijn de inzittenden van 45 personenauto?s gecontroleerd op het dragen van de autogordel. Niemand bleek in overtreding te zijn. De controle gebeurde op de Molenweg in Niebert.

Aduard: Aantreffen pistolen
Tijdens baggerwerkzaamheden in het Van Starkenborgkanaal hoek Aduarderdiep heeft een aannemer een tweetal pistolen, enige munitie en een soort granaat aangetroffen. Alles leek vermoedelijk onschadelijk te zijn. Eén van de pistolen is vermoedelijk een Duitse Luger. Het Explosieven Opruimings Commando Koninklijke Landmacht zal de granaat controleren en zo nodig onschadelijk maken.

Uithuizermeeden: Controle snelheid
Donderdagmorgen van 09.00 tot 10.00 uur is een snelheidscontrole gehouden op de Hoofdstraat in Uithuizermeeden. Niemand van de 110 gecontroleerde bestuurders reed te snel. Van 10.30 tot 12.00 uur is snelheidscontrole gehouden op de Wijmersweg in Loppersum. Van de 119 gecontroleerde voertuigen reden 4 te snel. Zij ontvangen de boete thuis.

Wirdum: Veel schade na aanrijding
Donderdagmiddag is een verkeersongeval ontstaan op de Rijksweg in Wirdum. Een 33-jarige man uit Wirdum reed aldaar met een tractor met daarachter gekoppeld een cyclomaaier. Bij het nemen van een bocht raakte de cyclomaaier een straatnaambord en een lantaarnpaal. Daardoor raakte de bestuurder de macht over het stuur kwijt en botste tegen een geparkeerde nieuwe VW Passat aan, eigendom van een Tsjechische vrouw. Door de botsing ontstond een forse schade aan de achterzijde van de auto. Het bleef bij materiele schade.

Delfzijl: Dreigende zelfontbranding afvalstof
Bij een bedrijf aan de Warvenweg in Delfzijl is gistermiddag korte tijd sprake geweest van dreiging tot zelfontbranding van een afvalstof. Het bedrijf verwerkt afvalstoffen van andere bedrijven en maakt deze klaar voor transport naar Aval Verwerking Rijnmond (AVR). Een zogenaamde big bag gevuld met mogelijk Puraspec 1030 werd op een gegeven moment uit zichzelf steeds warmer waardoor reeds een pallet begon te smeulen. Uit voorzorg werden de brandweer van Delfzijl en de milieudienst van de politie gewaarschuwd die ter plaatse kwamen. De brandweer hoefde niet op te treden. Het bedrijf heeft de stoffen met zand afgedekt waarna het brandgevaar week. Er komt nog een nader onderzoek naar de juiste samenstelling van de stof. Er is geen brand geweest en er zijn daarom geen giftige stoffen vrijgekomen.

Zuidbroek: Verkeersongeval met alcoholgebruik
Donderdagavond is een verkeersongeval gebeurd op de A7 ter hoogte van Zuidbroek. Een 46-jarige man uit Groningen reed met een bestelbus vanaf een oprit de A7 op. Op de A7 reed op dat moment een personenauto, bestuurd door een 35-jarige man uit Vinkeveen. Beide voertuigen zijn op een gegeven moment met elkaar in botsing gekomen, waarbij de voertuigen werden beschadigd en moesten worden weggesleept. Er onstond geen persoonlijk letsel. De 35-jarige man bleek alcohol te hebben gebruikt. Aan een politiebureau is van hem een blaastest afgenomen. De uitslag daarvan was 880 ugl. Het rijbewijs van deze bestuurder is op grond daarvan ingevorderd. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Veendam: Veel buit bij inbraak in winkel
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een winkel aan de Kerkstraat in Veendam. Uit de zaak werden enige tientallen trainingspakken en tennisshirts weggenomen. De totale schade wordt op ruim tienduizend gulden geschat. De onbekende dader(s) verschaften zich de toegang tot het pand door een ruit te verbreken. Vervolgens werden de goederen weggenomen. Nader onderzoek wordt ingesteld.

Schildwolde: Loslopende koeien bezorgen overlast In de nacht van woensdag op donderdag, omstreeks 02.20 uur, kreeg de politie een melding dat er een koe losliep op de Hoofdweg in Schildwolde. Even later bleken er nog drie koeien los te lopen op de Meenteweg in Schildwolde. Het brengen van de koeien naar een veilige plaats ging niet zonder slag of toot. Enkele koeien werden agressief en keerden zich tegen de agenten. Die moesten soms even sprinten om het vege lijf te redden. Na een uur gelukte het de koeien in een weiland te drijven, waarna de rust weer keerde. Bij de actie is een politieauto nog licht beschadigd door een trap van een koe. Omstreeks 07.15 uur kreeg de politie andermaal een melding van loslopende koeien. Ditmaal op De Wieken en De Krimpen in Slochteren. De koeien zijn voor de eigenaar meegenomen door een inwoner uit Noordbroek. Een ontsnapte koe op de Hoofdweg in Schildwolde kwam uit eigen beweging op een gegeven moment terecht in een weiland bij een paard. Vervolgens werd het paard wild en nam via het schrikdraad en een sloot de benen en keek op veilige afstand wat er in haar weiland gebeurde. Of het paard ook letsel heeft opgelopen is niet bekend. Er is schade ontstaan aan een hekwerk.

Onstwedde: Verkeersongeval letsel
Donderdagavond is een verkeersongeval letsel ontstaan op de Dorpstraat in Onstwedde. Een 24-jarige man uit Alteveer reed in een auto over de Luringastraat in Onstwedde. Plotseling stak ter plaatse een 38-jarige man uit Onstwedde de straat over, waarbij hij werd geschept door de auto. Hij is met onbekend letsel opgenomen in het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal.

Oude Pekela: Aanhouding man terzake vernieling
Donderdagavond heeft de politie een 31-jarige man uit Tripscompagnie aangehouden ter zake verdenking van het plegen van vernielingen en het schieten met een jachtvuurwapen. De man was gisteravond en een deel van de nacht op zoek naar een kennis met wie hij nog een appeltje had te schillen. Zo werden enkele ruiten van een woning uit de Johan van Oldebarneveldstraat en een auto vernield. Ook zou er enkele keren met een jachtgeweer in de lucht zijn geschoten. De politie zal verder uitzoeken wat precies het aandeel van de man hieraan is geweest. Nader onderzoek wordt ingesteld.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050-5995010 (M. Joostens)

Deel: ' Politiebericht provincie Groningen '