Politiebericht

Persberichten provincie Groningen/
Maandag 17 mei 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost Fietsverkoop

Op donderdag 20 mei 1999, van 19.00 tot 20.00 uur, verkoopt de politie 70 fietsen die in de periode april 1998 tot april 1999 zijn gevonden in de gemeenten Bedum, Eemsmond, Loppersum en Ten Boer. Het gaat om vermoedelijk gestolen fietsen die de politie niet aan de rechtmatige eigenaren heeft kunnen terug bezorgen, bijvoorbeeld door een te summiere omschrijving bij de aangifte. Op woensdag 19 mei 1999 van 19.00 tot 20.00 uur is er een kijkdag. Benadeelden van fietsendiefstal worden dan in de gelegenheid gesteld tussen de te verkopen fietsen te kijken of hun eigendom er mogelijk tussen staat. De fietsen worden in principe verkocht aan gedupeerden die in het bezit zijn van een aankoopcertificaat. De bezichtiging en de verkoop vinden plaats op het terrein van de oude brandweerkazerne aan de Havenweg in Uithuizen.

Uitnodiging Avond snelheidscontrole
Hierbij nodig ik u uit om aanwezig te zijn bij de snelheidscontrole op maandag 17 mei aanstaande van 19.00 tot 21.00 uur. Sinds maart 1998 geldt voor de N46 (Eemshavenweg), tussen de gemeentegrens van Groningen en het viaduct bij Garsthuizen een snelheidsproject. Het doel van het project is om het aantal aanrijdingen met letsel met 50% te verminderen ten opzichte van de peiljaren 1992 tot en met 1996. Om dit te bereiken willen de deelnemende partners het percentage autobestuurders dat de maximum snelheid van 100 km/h overschrijdt terugdringen tot maximaal 10%.
Bij het begin van het project bedroeg dit overtredingpercentage 19%, op dit moment ongeveer 11%. Over de jaren 1992-1997 gebeurden er gemiddeld zes ongevallen met letsel op de weg, tegen 1 in 1998. In 1996 gebeurden er twee ongevallen met dodelijke afloop op de weg, in 1997 1 en in 1998 eveneens 1.
De controle vindt plaats met een fotoradarapparaat die langs de Eemshavenweg wordt opgesteld. U zult vanaf het politiebureau aan het Kerkplein in Uithuizen naar de controleplaats worden geleid. Vertrektijd aldaar is 19.00 uur.
De samenwerkende partners aan het verkeersproject zijn naast Regiopolitie Groningen, de provincie Groningen, Rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie en de Handhaving Advies Groep uit Bloemendaal. Met deze aangekondigde snelheidscontrole wil de politie bekend maken dat er niet uitsluitend overdag op het verkeersgedrag van weggebruikers wordt gelet. We zien u graag vanavond bij de controle. Vanzelfsprekend mogen er beeld- en geluidsopnames worden gemaakt.

Noordwolde: Motorrijder onderuit
Een 55-jarige man uit Drouwen is zondagmiddag met zijn motorfiets onderuit gegaan op de Wolddijk tussen Bedum en Noordwolde. De bestuurder verkeek zich op een scherpe bocht waardoor hij naast de rijbaan kwam en door een opstaande rand niet weer op de weg kon komen. Vervolgens belandde hij in een naast de weg gelegen sloot. De man raakte niet gewond. De motorfiets werd licht beschadigd.

Spijk: Man aangehouden voor openstaande vonnissen Naar aanleiding van een melding zondagmiddag dat een 52-jarige man uit Spijk zijn gezinsleden zou mishandelen, is een onderzoek ingesteld. Van de vermeende mishandelingen bleek niet veel. Ook wilde niemand van de gezinsleden aangifte doen. Wel bleken er tegen de man nog drie vonnissen open te staan voor in totaal 52 dagen hechtenis. De man is hiervoor aangehouden en ingesloten in het politiebureau in Delfzijl.

Delfzijl: Aanrijding met letsel
Zondagavond is op het Burgemeester Buiskoolplein in Delfzijl een ongeluk gebeurd. De kruising wordt onder andere gevormd door de wegen: Buitensingel, Oude Schans en Rijksweg. Een bromfiets met daarop twee personen van 19 en 18 jaar uit Delfzijl, waarvan nog niet duidelijk is wie de bestuurder is geweest, kwam op de kruising in botsing met een personenauto bestuurd door een 26-jarige man uit Delfzijl. De bromfietsers kwamen uit de richting Rijksweg en wilden rechtdoor rijden richting Oude Schans. De auto kwam uit de richting Nieuweweg en wilde rechtdoor rijden richting Buitensingel. Doordat de bromfietser geen voorrang verleende, ontstond de botsing. De 18-jarige jongen is met ernstige verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. Hij is buiten levensgevaar. De 19-jarige jongen liep een gebroken been op. Hij is opgenomen in het ziekenhuis in Delfzijl.

Roodeschool: verkeerstoezicht Eemshavenweg
Zondagavond heeft de politie drie bestuurders bekeurd voor (1) het keren op de weg en (2) het niet dragen van de autogordel en (3) het rijden met een verlopen rijbewijs. De controle vond plaats op de Eemshavenweg ter hoogte van Roodeschool.

Hoogezand: inval in café
Afgelopen nacht heeft de politie een inval gedaan in cafe Siemons Bar aan de Meint Veningastraat in Hoogezand. Aanleiding voor de inval is de verdenking dat er in het café mogelijk harddrugs wordt verhandeld en er gelegenheid wordt gegeven om illegaal te gokken. De politie trof vijf gram cocaïne aan alsmede fiches en speeltafels voor illegale gokactiviteiten. Twee gokautomaten die niet aan de eisen voldeden zijn eveneens in beslag genomen. De politie heeft een 49-jarige man uit Emmen en een 24-jarige man uit Hoogezand aangehouden. Zij zijn in verzekering gesteld voor nader onderzoek

Zuidbroek: verkeersongeval letsel
Een 37-jarige man uit Zuidlaren is afgelopen nacht met zijn auto tegen twee bomen gereden op de Spitsbergen in Zuidbroek. Na het ongeval is de man in zijn zwaar beschadigde auto doorgereden naar Scheemda en heeft daar voor zichzelf hulp gevraagd. Hij verkeerde in verwarde toestand. De politie moest zelf op zoek naar de plaats van het ongeluk, omdat de man het niet goed meer wist. De man liep een hoofdwond en diverse kneuzingen op. Na behandeling van een arts kon de man naar huis. Zijn auto was volledig vernield.

Oude Pekela: verkeersongeval met letsel
Zondagmorgen is een 26-jarige man uit Winschoten vermoedelijk in slaap gevallen en daardoor met zijn auto van de Provincialeweg de N367 in Oude Pekela geraakt en tegen een boom tot stilstand gekomen. Door de botsing liep de man rug- en nekklachten op. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. De auto werd volledig vernield.

Nieuw Beerta: verkeersongeval met letsel
Een broer en een zus van 18 en 16 jaar uit Oude Schans reden zondagavond op bromfietsen naast elkaar over de Hoofdweg in Nieuw Beerta. Door een stuurfout van de broer kwamen beiden te vallen waarbij de zus onder ander letsel aan nek en een been opliep. Zij is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis in Winschoten. Beide brommers werden licht beschadigd.

Voor nader informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010

Deel: ' Politiebericht provincie Groningen '