Politiebericht

Dagelijkse berichten districten Oost, Midden, Noord en West

Vrijdag, 10 september 1999

Veendam: diefstal tuingereedschap
Afgelopen woensdag heeft men vanuit een schuurtje staande achter een woning aan de Schaepmanstraat in Veendam een hoeveelheid tuingereedschap gestolen. De buit bestond uit twee schoppen, een kolenschop, een heggenschaar en een beugelzaag ter waarde van duizend gulden.

Zuidbroek: snelheidscontroles
Gistermorgen zijn er op de Heiligelaan en in de Kerkstraat in Zuidbroek snelheidscontroles gehouden. Van de 588 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen reden er 55 te hard. De geconstateerde snelheden lagen tussen de 54 en 72 km/u.

Veendam: inbreker in het gips
Gisteravond kreeg een surveillance-eenheid van de Veendammer regiopolitie de melding dat er in de Markstraat in Veendam een inbreker op de grond zou liggen. Uit onderzoek bleek dat een 27-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats in een pand aan de Markstraat had ingebroken en daarna uit een raam was gesprongen. Bij het neerkomen op de grond had de man zijn been gebroken. De verdachte is naar het ziekenhuis vervoerd, waarna hij na behandeling met een 'gipsen been' in verzekering is gesteld.

Warffum en Uithuizermeeden: autogordelcontroles Gistermiddag zijn er in de Oostervalge in Warffum en in de Hoofdstraat in Uithuizermeeden autogordelcontroles gehouden. Van de 540 gecontroleerde bestuurders en inzittenden van personenauto?s reden er 21 zonder autogordel. Zij kregen allen een bekeuring van negentig gulden.

Loppersum en Bedum: snelheidscontroles
Gistermiddag zijn er op de Wijmersweg in Loppersum en op het Boterdiep Oostzijde in Bedum snelheidscontroles gehouden. Van de 845 gecontroleerde bestuurders kregen er 90 een proces-verbaal voor het te hard rijden.
Ook is er gisteravond in de Wilhelminalaan in Bedum en in de Hoofdstraat in Uithuizermeeden snelheidscontroles gehouden. Tijdens deze controle kregen 37 bestuurders een proces-verbaal.

Ten Boer: rijden onder invloed
Vannacht is een 32-jarige automobilist uit de stad Groningen in zijn woonplaats op de Boersterweg in Ten Boer geverbaliseerd voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek bleek dat de verdachte 0,8 promille alcohol in zijn bloed had. De man kreeg een boete van zevenhonderd gulden.

Onderdendam: vernieling graven
Naar gisteren bekend is geworden, is er op de begraafplaats aan de Stadsweg in Onderdendam een tweetal graven vernield. Naar alle waarschijnlijk heeft (hebben) de dader(s) met een slagvoorwerp de vernielingen aan de grafstenen toegebracht. De politie stelt een onderzoek in.

Zevenhuizen en Marum: autogordelcontroles
Gistermorgen zijn er in het Wethouder Appelhofplantsoen in Zevenhuizen en op de Kruisweg in Marum controles op het dragen van autogordels gehouden. Van de 350 gecontroleerde bestuurders en inzittenden van personenauto?s droegen 11 geen gordel. Zij kregen allen een proces-verbaal van negentig gulden.

Leek: rijden zonder rijbewijs
Gistermiddag heeft de politie een 40-jarige automobilist uit Leek in zijn woonplaats in de Hulstlaan bekeurd voor het rijden in zijn personenauto zonder dat hij in het bezit was van een geldig rijbewijs. Bij onderzoek bleek dat de bestuurder nog nimmer in het bezit van een rijbewijs was geweest. Ook was de personenauto niet APK gekeurd en niet tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd.

Wehe den Hoorn: snelheidscontrole
Gisteravond is er op de Mernaweg in Wehe den Hoorn een snelheidscontrole gehouden. Van de 194 gecontroleerde bestuurders zijn er 13 bekeurd voor het te hard rijden. De snelheden lagen tussen de 57 en 88 km/u.

Winsum; inbraak in voetbalkantine
Vannacht is er in de kantine van de voetbalvereniging Hunsingo aan de Wierdaweg in Winsum ingebroken. De ruit van de toegangsdeur werd vernield om in de kantine te kunnen komen. Er is een aantal flessen frisdrank ontvreemd.

Stadskanaal: controle veiligheidsgordels
Gisteravond heeft de politie in de Esperantolaan in Stadskanaal gecontroleerd op het dragen van de veiligheidsgordels door bestuurders en inzittenden van personenauto?s. Van de 150 gecontroleerde bestuurders en inziittenden kregen er 13 een bekeuring voor het niet dragen van de gordel.

Oude Pekela: mishandeling
Gisteravond is in de Burgemeester van Weringstraat in Oude Pekela op de kermis een
20-jarige inwoner van Oude Pekela zwaar mishandeld. Het slachtoffer was met zijn vriendin op de kermis, waarbij zij door een jongen eveneens afkomstig uit Oude Pekela lastig werd gevallen. Enige tijd later nadat de 20-jarige de belager van zijn vriendin op zijn handelswijze had aangesproken, kreeg de eerstgenoemde een klap in het gezicht van de vader van de jongen die het meisje had lastig gevallen, waarna het tot een ruzie kwam tussen beide mannen. Ook werd de 20-jarige nog door een andere man met een mes bedreigd, die later met zijn auto het slachtoffer van een bromfiets reed. Het slachtoffer dat door deze handelswijze boos werd nam wraak door een ruit van de woning van deze belager in te gooien. Deze laatste ontstak in woede en sloeg met een bijl op de 20-jarige in. Het slachtoffer raakte ernstig gewond aan zijn knie en werd naar het ziekenhuis overgebracht. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Voor nadere informatie voorlichting regiopolitie Groningen, telefoon: 050-5995010

Deel: ' Politiebericht provincie Groningen '