Politiebericht

Dagelijkse berichten districten Noord, Midden, Oost en West

Woensdag, 19 januari 2000

Zevenhuizen: snelheidscontrole
Gistermorgen heeft de politie op de Oudestreek in Zevenhuizen (80 km/u) een snelheidscontrole gehouden. Van de 335 gecontroleerde motorvoertuigen reden vijf bestuurders te hard. De geconstateerde snelheden lagen tussen de 85 en 105 km/u.

Leek: snelheidscontrole
Gistermiddag heeft de politie ook op de Diepswal in Leek een snelheidscontrole gehouden. In totaal passeerden 113 bestuurder de snelheidscontrolepost; 31 van hen kregen een bekeuring voor te hard rijden.

Pieterzijl: rijden onder invloed van alcohol
Vannacht heeft de politie op de Pieterzijlsterweg in Pieterzijl een 49-jarige automobilist uit deze plaats gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 1.3 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een rijverbod van zes uur.

Lauwersoog: diefstal personenauto met geweld
Gistermorgen heeft een 39-jarige Deen op de Kustweg in Lauwersoog een 57-jarige inwoner van Zuidbroek met een schroevendraaier bedreigd en hem zijn auto ontstolen. De Deen die kort daarvoor in een restaurant in Lauwersoog vernielingen had gepleegd, was door de kapitein van een Noors zeeschip van boord gezet, omdat de zeeman niet te handhaven was. Nadat de verdachte het restaurant had verlaten, heeft hij op de Kustweg de 57-jarige automobilist laten stoppen om met hem mee te kunnen rijden. Onderweg bedreigde de Deen de Zuidbroekster en ging er met zijn auto vandoor. Even later heeft de politie de verdachte aangehouden. De Deen wordt na het strafrechtelijk onderzoek aan de Vreemdelingenpolitie overgedragen.

Delfzijl: snelheidscontrole
Gistermiddag heeft de politie op de Hogelandsterweg in Delfzijl een snelheidscontrole gehouden. Van de 499 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen kregen 60 van hen een proces-verbaal voor het te hard rijden.

Muntendam: rijden onder invloed van alcohol
Vannacht heeft de politie op de Bovenweg in Muntendam een 37-jarige automobilist uit de stad Groningen gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. De Stadjer viel op door het slingerend rijgedrag. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 0.6 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een boete van f 390.- en een rijverbod van een uur.

Hoogezand: rijden onder invloed van alcohol
Ook heeft de politie vannacht in de Gorechtlaan in Hoogezand een 45-jarige automobilist uit deze plaats op het gebruik van alcoholhoudende drank betrapt. Uit het onderzoek middels het ademanalyse-apparaat kwam naarvoren, dat de Hoogezandster 1.15 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een boete van negenhonderd gulden.
Op de Kielsterachterweg eveneens in Hoogezand is een Veendammer automobilist door de politie geverbaliseerd voor het onder invloed rijden van alcohol. De Veendammer had een alcoholpromillage van 0.8 in zijn bloed; hij kreeg een boete van zevenhonderd gulden. Een 27-jarige automobilist uit Hoogezand moest vannacht op het politiebureau ook een alcoholtest ondergaan. De verdachte reed in zijn auto in de Hoofdstraat in zijn woonplaats toen de politie hem op het gebruik van alcohol controleerde. De Hoogezandster had een alcoholpromillage van 0.7. Hij kreeg een boete van f 390.-.

Ten Boer: illegale verkoop vlees
De politie heeft gisteren een einde gemaakt aan een illegale verkoop van vleeswaar voor de poort van het asielzoekerscentrum in Ten Boer. Een weghelft was volledig in beslag genomen door uitgestelde etenswaar maar ook door stukken vlees en kippenpoten. Twee mannen afkomstig uit Groningen en Hoogezand die de spullen aan de man probeerden te brengen, waren niet in het bezit van de vereiste ventvergunningen. De auto, waarin de vleeswaren werden aangevoerd, voldeed niet aan de eisen van de Keuringsdienst van Waren.

Steekpartij Gerbrand Bakkerstraat
Het rechercheonderzoek naar de steekpartij op 17 januari in de Gerbrand Bakkerstraat in Groningen heeft inmiddels duidelijk gemaakt wat er deze week op maandagavond in de woning van een 20-jarige vrouw is gebeurd.
De bewoonster had een dag eerder ruzie gemaakt met een 15-jarig meisje, waarvan de reden lag in de relatiesfeer. Op maandagavond ging de 15-jarige samen met twee meisjes van 14 en 17 jaar naar de woning van de vrouw om verhaal te halen. Toen de deur open werd gedaan, ontstond er een worsteling waarbij klappen zijn gevallen. Door de bewoonster werd met een mes naar de meisjes van 15 en 17 jaar gestoken. Het 15-jarig meisje liep kleine steekwonden op in het gezicht en werd in het ziekenhuis door de politie aangehouden. Zij is na verhoor gistermiddag weer op vrije voeten gesteld. Haar 17-jarige vriendin liep twee steekwonden op in haar rug, waarbij een long werd geraakt. Zij ligt nog het ziekenhuis, haar toestand is stabiel. De 14-jarige liep geen verwondingen op en is niet aangehouden. De bewoonster van het pand aan Gerbrand Bakkerstraat is voor de klappen en een bijtwond, die zij tijdens de worsteling opliep, behandeld in het ziekenhuis. Zij werd direct na de steekpartij door de politie aangehouden en zit nog

ast. Het onderzoek is nog niet afgerond.

Voor nadere informatie voorlichting regiopolitie Groningen, telefoon: 050-59995010.

Deel: ' Politiebericht provincie Groningen '